Review: Lost Odyssey
Door Roderick op 28-02-2008 om 08:07
|
Bron: Gamed
|
Vorige generatie werd Microsoft verweten niet genoeg aandacht te besteden aan een breed en gevarieerd gamesaanbod. Het ondersteunen van de nieuwe studio Mistwalker moest de Xbox 360 een leuke impuls geven als het gaat om het aanbod van Japanse RPG’s. De studio heeft ons vorig jaar Blue Dragon gegeven, een RPG die een nette 83 wist te scoren. Nu is het tijd voor Lost Odyssey, RPG nummer twee dus.
Moeilijk kunnen ze ook zijn, want de moeilijkheidsgraad in Lost Odyssey is helemaal in orde. Een random encounter kan op elk moment in de game voor het gevreesde ‘Game Over’ scherm zorgen en dat zorgt ervoor dat je elk moment gedwongen wordt de juiste keuzes te maken. Simpelweg elke ronde een snelle standaard aanval kiezen zit er dus niet in. Direct gevolg van de stevige moeilijkheidsgraad zijn de langere gevechten. Zowel random encounters als eindbazen zijn niet snel voorbij en zorgen dus van begin tot eind voor een zekere spanning. Snel saai wordt het niet. Daar zorgt de game overigens ook bewust voor, want het typische level ‘grinden’ uit de traditionele RPG’s is wat afgezwakt. Bij het binnengaan van een nieuw gebied zullen de random encounters nog voor een grote hoeveelheid experience zorgen, maar dit zwakt snel af tot een niveau waarbij elk gevecht bijna niets meer oplevert. Hierdoor hoeft de speler niet eindeloos te ‘levellen’ en blijft de game automatisch lekker pittig omdat je nooit een te hoog level hebt (met uitzondering van het laatste deel van de game, waarbij dit wel mogelijk is). Verder pluspunt is het briljante systeem van beloning. Er is in Lost Odyssey namelijk heel veel te verdienen zonder er heel veel random encounters voor te hoeven bevechten. Het levellen gaat ook lekker snel op de juiste momenten, wat goede voldoening geeft.

De finetuning van het traditionele RPG systeem gaat verder. In Lost Odyssey kun je de skills van verschillende personages met elkaar linken door middel van het Skill Link systeem: zo kunnen verschillende personages (met name de ‘onsterfelijken’ waartoe Kaim behoort) vanalles leren en daarmee een heel gevarieerd of juist specifiek personage worden. Ring Assembly is een ander punt waarbij de game een leuke hoeveelheid diepte toont. Door de hele game zijn grote hoeveelheden items te vinden die niet direct een functie hebben. Voor het maken van krachtige en gevarieerde ringen zijn deze wel weer handig. Zoek je een ring die voorkomt dat je steeds in een stuk steen verandert? Op zoek naar de juiste items en maken maar die ring. Er zijn tal van verschillende ringen die ook nog eens een gradatie in kracht kennen, genoeg daarmee te doen dus. De ringen zorgen tevens voor een interactief deel in de gevechten. Een ringdrager moet op het juiste moment een ring gelijkstellen met een ‘target ring’ die op de tegenstander zit. Klinkt leuk, maar het is vrij oppervlakkig.
De mindere punten rondom het traditionele systeem is dat je als speler, zeker aan het begin van de game, echt je hersenen een paar versnellingen omlaag moet zetten: Lost Odyssey begint weliswaar de eerste paar minuten met een knal, daarna wordt de game sloom, op sommige punten zelfs saai en misschien zelfs vervelend. De ernst van het conflict komt totaal niet over, de emoties van Kaim zijn niet aanwezig en de gevechten zijn weinig indrukwekkend. Net als Blue Dragon een dieseltje dus. Dit dieseltje trekt echter wel erg langzaam op want je zult toch zeker de eerste zes tot acht uur even moeten doorbijten. Na dit wordt de game meer open, het conflict ernstiger en met name de vijanden een stuk toffer. Tijdens dit doorbijten ben je met twee dingen bezig: zoeken naar savepoints en doorspelen. Savepoints in de game zijn extreem slecht verdeeld. Soms vind je er drie binnen tien minuten, op andere momenten wacht je anderhalf uur tot je ééntje tegenkomt. Ondertussen speel je lekker door, want de game heeft, zelfs aan het begin, een zekere aantrekkingskracht. De personages trekken op dat vlak de kar helemaal.
Zoals vermeld is de presentatie in de game dik in orde, maar er is wel degelijk iets op aan te merken. Zo vind ik persoonlijk dat er te weinig CGI cutscenes inzitten. Dit komt met name omdat de techniek de game vaak in de steek laat: slechte framerates tijdens ingame tussenfilmpjes en lange laadtijden tussen gebieden en zelfs cutscenes halen een behoorlijk deel van de inleving weg. Ook had ik graag gezien dat ze het systeem van conversaties niet met verschillende beeld-in-beeld presentaties hadden gedaan. Dit oogt bij vlagen compleet belachelijk in de setting van Lost Odyssey. De graphics in de rest van de game zijn over het algemeen mooi, maar kennen vaak te vage textures en een slechte geometrie. Wat betreft sfeer (en dus de werking van effecten) zit het wel snor. Leuke lichteffecten en depth of field sieren het grootste deel van de game. Wat voice acting betreft scoort de game voor mij ook een ruime voldoende: de ernst van de zaak komt goed over, maar ook humoristische momenten worden goed door de stemacteurs gebracht. De soundtrack van Uematsu varieert van matig tot briljant.

Lost Odyssey is dus eigenlijk een uitstekende RPG die erg traditioneel is en mede als gevolg daarvan een moeilijke start kent. Even doorbijten en de game wordt zeker een hele degelijke RPG voor elke gamer die trek heeft in een diep verhaal met interessante personages. Na minimaal veertig uur zal dan ook elke RPG fan met een tevreden gevoel terugdenken aan de game. De herinneringen zullen dus vooral zijn van het verhaal en de personages en stukken minder van de techniek en het eerste deel van de game. Bepaal voor jezelf of je nog zin hebt in een echte traditionele RPG. Is dat het geval, dan heb je aan Lost Odyssey echt een hele leuke game. Zoek je meer frisse gameplay, dan is het toch nog even wachten op een andere RPG.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
87 |
Sound |
84 |
Graphics |
75 |
Replay |
82 |
Geen zin meer in een traditionele RPG? Trek er maar een punt af.
|
85 |
|
|
|
10:59 De objecten in Alone in the Dark
07:46 Gamed Most Wanted - Februari 2008
|
Reacties (21) |
|
Pagina:
1
|
|
BaZZaa
op 28-02-2008 om 08:18
[Niv: 11 / Exp: 567]
|
Goede review, geweldige game  zit nu aan het begin van disc 4 en heb me geen moment verveeld. De dungeons worden ook alleen maar beter en mooier! Echt een aanrader dus
|
|
commjoen2k7
op 28-02-2008 om 09:05
[Niv: 40 / Exp: 2002]
|
Vet, is er dan nu alsnog een reden om een X360 aan te schaffen  ? whiehoe!
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 28-02-2008 om 09:49
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Foutje in de laatste alinea: "herinneringen zullen dus vooral zijn van het verhaal en de personages en stukken minder van de techniek en het eerste deel van de game." Denk dat er een woordje mist ergens?
Voor de rest een leuke review, niets verhaal vrijgegeven (thank you!) en ik ben al wat wijzer over de gameplay.
Ik ben er echter nog altijd niet uit of ik hem nu zou halen of niet, gezien ik nog steeds een lading andere games heb die ik nog moet spelen denk ik dat ik met LO nog even wat wacht...
|
|
BaZZaa
op 28-02-2008 om 09:55
[Niv: 11 / Exp: 567]
|
Ik zou m halen iig. Ben door dit spel gestopt met Mass Effect, bioshock en call of duty. Vind hem ook leuker dan hiervoor genoemde games
|
|
W.O.X.
op 28-02-2008 om 09:57
[Niv: 1 / Exp: 39]
|
mijn exemplaar ligt nog steeds bij de douane
|
|
360spin!
op 28-02-2008 om 10:16
[Niv: 63 / Exp: 3149]
|
ben het alleen niet zo eens over de graphics. die vind ik zeer mooi namelijk ivm de spellen die de laatste tijd komen voor de next gen consoles.
|
|
Gast (62.177.199.xxx)
op 28-02-2008 om 12:27
|
Eerst Devil May Cry en de nieuwe Katamari maar eens doorwerken op de 360!
Wel een indrukwekkende game zou ik zeggen! Verzacht het wachten erg goed tot FF XIII!
|
|
Gast (84.104.251.xxx)
op 28-02-2008 om 12:53
|
@Gast boven me
Same here.
|
|
shikamaru
op 28-02-2008 om 13:11
[Niv: 21 / Exp: 1028]
|
ziet er egt heeel goed uit ik ga hem hale  (is nog een verlaat verjaadags kado  )
dus hopelijk deze week krijg ik hem  egt ziek chill
|
|
wackyprofessor
op 28-02-2008 om 13:22
[Niv: 224 / Exp: 11181]
|
Jammer dat de game een trage opbouw kent net als Blue Dragon. Lijkt mij verder een toffe titel, geweldig als RPG-fan. Maar toch denk ik dat ik deze titel laat liggen, er zijn nog tal andere games die ik ga halen. Nette review btw.
|
|
BaZZaa
op 28-02-2008 om 15:05
[Niv: 11 / Exp: 567]
|
Sorry hoor, maar de trage opbouw valt echt wel mee. Zowiezo begint het spel geweldig. heel anders dan blue dragon iig.
|
|
dark lars
op 28-02-2008 om 15:13
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
oke nou ik ga hem dan nu maar eens kopen hij is er toch al wel neem ik aan 29e komtie tog dan isty ervndaag toch emestal wel ergens?
|
|
Salsa85
op 28-02-2008 om 16:11
[Niv: 82 / Exp: 4118]
|
jammer dat ik vandaag al een koper voor mijn 360 had.
Had deze game nog wel graag willen spelen.
|
|
crono
op 28-02-2008 om 16:52
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
Kwordt echt moe van revieuwers die niet begrijpen wat een rpg is,er bestaan geen nieuwe of frisse rpg's,dat zijn action adventure's(zoals FF12)
We gaan van Mario toch ook geen shooter maken alla doom en dan zegge dat dit de nieuwe platformer gamestandaard is!!!Als je geen rpg's kunt spelen of niet leuk vind, moet je dat ook niet doen en lekker bij die adventure games blijven hangen.
Deze game is gewoon fantastisch, als er aan deze game de naam Final Fantasy had gehangen had geen enkele revieuwer hem minder durven te geven dan een 9.5, maar acht tis geen square rpg en het is niet op de playstation.
|
|
Gast (84.197.110.xxx)
op 28-02-2008 om 17:06
|
crono, FF12 is ook een rpg en verdiende zeker een 9,5. Ik vond gewoon die gambit systeen stom maar daar wen je wel aan na een tijdje. Deze game verdient zeker zo`n lage score omdat er lange laadtijden ofzo waren las ik ergens...
|
|
dark lars
op 28-02-2008 om 17:37
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
hij waser nog niet -_-
|
|
im2
op 28-02-2008 om 19:18
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Geen zin meer in een traditionele RPG? Trek er maar een punt af.
Wat idd voor mij geldt; turn-based is niets voor mij(tenzij het spel Pokémon heet  )
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 28-02-2008 om 19:27
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
@ Crono: Roderick heeft vele RPG's gespeeld, ik snap dan ook niet goed waar je kritiek vandaan komt. Als een game minpunten heeft, zoals ze beschreven staan in de review, dan scoort een game niet automatisch een 9.5, waarom de game een punt lager scoort staat denk ik duidelijk in de review omschreven.
Je punt over Final Fantasy en PlayStation games is te kinderachtig voor woorden dat ik daar dan ook niet eens inhoudelijk op in ga.
|
|
crono
op 29-02-2008 om 19:54
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
Ach ja, ik speel pas rpg’s vanaf de NES, dus ja wat weet ik er nu van.
Tis gewoon triest om te zien dat als een game niet van square komt en niet op de playstation is gelijk minder moet zijn volgens de revieuwrs(niet alleen bij gamed)Net als met eternal sonata, oh wat een slechte game was dat, tot die werd aangekondigd voor de ps3, toen was het opeens een leuke game :-s, blu dragon is ook zo slecht en lost oddyssey ja helaas wel leuke game hoor maar geen topper, het jammere hiervan is dat als deze games wel van sqaure waren geweest het dan opeens toppie games zijn volgens de revieuwers en dat terwijl de laatste games van square helemaal niet zo goed zijn, waarbij ff12 niet eens meer onder een echte rpg valt.(rogue galaxy is zelfs nog beter dan ff12)
Square maakte goede rpg’s in het verleden(ff3 crono trigger xeno gears) met ff8 gingen ze al de fout in en met 10 is het alleen bergafwaarts gegaan, gelukkig ben ik niet de enige die dit vind, er staan intussen hele forums vol van mensen die er het zelfde over denken die ook ff12 diep triest vinden en durven te zeggen dat een game niet goed is ook al is die door de zogenaamde rpg goden gemaakt, als iets slecht is zeg het dan gewoon, als iets goed is ook, ook al is het door iemand anders gemaakt.
|
|
Gideon
op 01-03-2008 om 14:05
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@Crono: dat vind ik onzin. Ik heb zelf de Eternal Sonata review gemaakt en die game heeft een nette 84 gehaald. Dat het niet een volle punt hoger is heeft niets te maken met het feit dat de game niet door SE ontwikkeld is, maar omdat er gewoon een aantal minpunten in zaten die de game van hoger weerhielden. Ik noem de lineaire gang van zaken, de levensduur van de game (erg kort), ontbreken van echte puzzels en saaie dungeons. En hoewel het verhaal hoog inzet en best aardig is, is het niet van het niveau dat de meeste SE games wel hebben.
Daarnaast geeft gamed ook RPG's die niet van SE zijn hoge cijfers als deze dat verdienen. Ik noem een Tales of Symphonia, Baten Kaitos, Shadow Hearts Covenant en Paper Mario 2 als het om Japanse RPG's gaat. Maar games als Mass Effect en Elder Scrolls kregen ook hoge cijfers, RPG's van Westerse bodem.
Wat betreft jouw mening over Final Fantasy X: ik kan me daar wel in vinden. Als groot fan van de serie ben ik het helemaal met je eens dat de serie bergafwaards is gegaan vanaf FFVIII (die ik nog wel tof vond). Maar bergafwaards betekent niet meteen dat ze slecht zijn, ik vind de oudere delen alleen beter  Echter is het onzin dat wij games van SE standaard hoger laten scoren
Gewijzigd door Gideon op 01-03-2008 om 14:09
|
|
dark lars
op 02-03-2008 om 01:07
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
ow ja maar oddesey is kut man ik ben nu op 6 uur ik heb nog geen flikker gedaan en de graphics zuigen echt hard het scherm trilt en de verhaallijn is egt zaad hopelijk wordt het bij 8 uur idd beter
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|