De NPD groep kennen we vooral van de maandelijkse Amerikaanse verkoopcijfers. Maar het bedrijf doet meer dan cijfertjes verzamelen alleen, ze doen ook aan marktonderzoek.
Uit een studie ("Expanding the Games Market") onder een representatief staal van 5,039 Amerikaanse burgers kwamen een paar interessante gegevens aan het licht. De belangrijkste conclusie is dat maar liefst 63% van de Amerikanen regelmatig games speelt. 30% daarvan speelt nu zelfs meer games dan vorig jaar.
NPD concludeert dan ook dat gamen steeds verder groeit en vooral dat het gamen onder alle leeftijden nu ook sociaal aanvaardbaar is. Met andere woorden, de schunnige blikken en scheve ogen die een 40-jarige gamer krijgt vallen in Amerika meer en meer weg.
Dat mensen van alle leeftijden wel willen gamen, werd door Nintendo als eerste begrepen. NPD verwacht dat - omwille van de grote groep gamers - meer winkelruimte voor games vrijgemaakt zal worden.
Ten slotte geeft de NPD aan dat de media zich nog niet bewust zijn van het succes van gamen. Eenmaal ze de impact van de hobby wél naar waarde weten te schatten zal de sector het op PR gebied een stuk makkelijker krijgen.
|