Second Life staat in gamerskringen gekend als de game die geen game is. Om redenen die ons verstand te boven gaan is deze virtuele wereld al twee jaar een grote mediahype. Welke weg Second Life moet inslaan is blijkbaar ook een vraag waar intern een hartig woordje over werd gewisseld.
Cory Ondrejka, CTO bij Linden Lab (de makers van Second Life) heeft te kennen gegeven eind deze maand te zullen opstappen. Hij is de man die de virtuele wereld hielp programmeren en die in vorige levens voor Pacific Coast Power and Light (gamedeveloper), het Ministerie van Landsverdediging en de National Security Agency werkte.
Ondrejka legde zelf nog geen verklaringen af over zijn ontslag, maar zou het totaal oneens zijn met de toekomstvisie van zijn collega-grote bonzen bij Linden Lab. Hij stond gekend als een creatieve kracht bij Linden Lab. Zo was hij het die doordrukte dat gebruikers het intellectueel eigendom op hun Second Life creaties konden behouden. Dit was het startsein voor een bloeiende markt,waar mensen echte dollars konden uitgeven. Voorts was hij de bedenker van het Pastafarianism, de virtuele religie van Second Life.
Over het succes van Second Life lopen de meningen nogal uiteen. Zo is er een studie van de Yankee Group die de mediahype rond de virtuele wereld doorprikt. De gemiddelde Second Life gebruiker zou slechts 12 minuten per maand in de 3D-wereld vertoeven.
|