Elf jaar nadat men begonnen is met de ontwikkeling kunnen we nu eindelijk onze tanden zetten in SunAge. Dit spel is de eerste RTS van Vertex 4 en Lighthouse Interactive. SunAge probeert zich met zijn afwijkende graphics en gameplay te onderscheiden van RTS grootheden als Warcraft en Command and Conquer. Wij namen het spel onder de loep om te zien of dit ze gelukt is.
Het spel speelt zich af in de verre toekomst. In deze toekomst ziet de aarde er een stuk anders uit dan nu. Door jarenlange vervuiling en verschillende rampen is er niets anders over van de aarde dan een dorre giftige woestenij. Vanwege deze giftige dampen is de Federacy opgezet. Deze internationale organisatie moest uitkomst bieden in deze benauwde situatie. Zij zijn het geweest die de eerste Dome (grote glazen koepel met een eigen ecosysteem) hebben gebouwd. Miljoenen mensen hadden zich ingeschreven om een plaatsje te veroveren, maar slecht weinigen kregen ook daadwerkelijk een plek. Naarmate er meer Domes werden gebouwd groeide zowel het vertrouwen in de Federals als de haat tegen ze. Veel mensen beschuldigden hen ervan dat ze de rijken een voorrangspositie gaven. Het gevolg hiervan was dat de tegenstanders de Domes begonnen aan te vallen.
Na tientallen jaren lang in de giftige dampen gewoond te hebben zijn de mensen die geen toevlucht in de Domes hebben gevonden langzaam maar zeker gemuteerd in een nieuw ras. Jarenlang waren ze ongeorganiseerd en vochten ze enkel en alleen om te overleven in de onmenselijke omstandigheden. Tot op een dag Raak ten tonele verscheen, als een onzichtbaar wezen verenigde hij alle mutanten en vormde ze tot een nieuw ras, namelijk de Raak-Zun. Nu, door het lichaam van zijn Orakel, leidt Raak zijn volk in een veldslag tegen de Federals. Stuk voor stuk werden de Domes veroverd en vernietigd. De Federals, die het nooit voor mogelijk hadden gehouden dat de Domes konden worden vernietigd, waren bang geworden en zijn bereid om alles op alles te zetten om de Raak-Zun tegen te houden. Als je denkt dat daarmee alles in kannen en kruiken is dan heb je het mis, er is nog een derde ras wat zich er ook mee bemoeit, namelijk de Sentinels. De Sentinels zijn een technologisch geavanceerd ras dat naar de aarde is gekomen met geheel andere bedoelingen dan de Raak-Zun en de Federals. Welke bedoelingen dat precies zijn mogen jullie zelf uitvinden. We willen natuurlijk niet teveel weggeven over het verhaal.
Zoals in het verhaal al naar voren kwam zitten er drie rassen in SunAge welke allemaal speelbaar zijn. Al deze rassen beschikken ook over verschillende units die allemaal weer twee schiet standen hebben. Een Federal Soldier heeft bijvoorbeeld een machine geweer stand en een sniper rifle stand. Met het eerste kan hij goed van dichtbij schieten en met de ander goed op afstand. Uiteraard zitten aan beide standen voor en nadelen verbonden en het is dan ook van belang dat je goed weet welke stand wat doet en wanneer je deze moet inzetten. Het systeem met de verschillende standen is goed uit gewerkt en voegt echt wat toe aan de gameplay. Het wel of niet beheersen van de standen kan het verschil van leven of dood maken. Naast deze schietstanden maakt het ook nog uit hoe je jouw troepen opstelt. Door ze bijvoorbeeld in een grote lijn op te stellen is het voordeel dat ze allemaal aan schieten toe komen, het nadeel is dat de tegenstander sneller door je linie heen is. Het beheersen van de verschillende opstellingen is cruciaal in het gevecht. Dit wisselen van posities doe je door de rechtermuisknop in te houden en met je muis te bewegen. Het idee is leuk maar de uitwerking is beroerd, het vergt veel oefening om deze techniek onder de knie te krijgen wat niet bijdraagt aan de toegankelijkheid van het spel.
Een ander afwijkend aspect aan de gameplay is dat alle gebouwen verbonden moeten zijn met een elektriciteitsnetwerk. Als dit niet het geval is worden de gebouwen onbruikbaar en dat kan een groot tactisch voordeel voor zowel jou als de tegenstander opleveren. Zo is het mogelijk om de gehele verdediging van je vijand uit te schakelen door het vernietigen van één elektriciteitsmast. In dit elektriciteitsnetwerk vormt je hoofdbasis de enige energiebron. Dit aspect is goed uitgewerkt, ook al is het zeer frustrerend als de tegenstander jouw elektriciteitsmasten voor de zoveelste keer uitschakelt.
De AI van de tegenstander is erg goed en hij zal zeker niet neergaan zonder gevecht. De moeilijkheidsgraad is zelfs wat te moeilijk en het zal niet zelden voorkomen dat je een missie opnieuw moet beginnen omdat je bent afgeranseld door de computer. Verder is de leercurve in dit spel vrij hoog. De eerste twee missies lukken nog wel, maar bij de derde missie moet je al snel handelen en optimaal gebruik maken van je mannetjes om het gevecht te winnen.
|