Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Split Fiction
Review:

SunAge


Door Stefan L op 05-12-2007 om 12:27
Bron: Gamed

Elf jaar nadat men begonnen is met de ontwikkeling kunnen we nu eindelijk onze tanden zetten in SunAge. Dit spel is de eerste RTS van Vertex 4 en Lighthouse Interactive. SunAge probeert zich met zijn afwijkende graphics en gameplay te onderscheiden van RTS grootheden als Warcraft en Command and Conquer. Wij namen het spel onder de loep om te zien of dit ze gelukt is.

Zoals in bijna elke RTS moet je grondstoffen verzamelen om je gebouwen en troepen te financieren. Er zijn in totaal vier grondstoffen die verzameld moeten worden. Nitrium Ore wordt gebruikt voor het produceren van infanterie, Plutonium wordt gebruikt voor de productie van lichte voertuigen, Zirkonium wordt gebruikt voor zwaardere voertuigen en Iberium wordt gebruikt voor alle upgrades. Vier verschillende grondstoffen is wel wat veel van het goede aangezien deze grondstoffen elk weer een zwakke plek vormen omdat je vier verschillende mijnen moet verdedigen. Een systeem met twee of misschien drie grondstoffen zou beter geweest zijn.

Minpuntje is dat het soms wel wat lastig is om het overzicht te bewaren, dit komt vooral door de grote veldslagen waarbij vele units betrokken zijn. Een aspect wat hieraan bijdraagt is het feit dat de groepen niet groter dan 25 units mogen zijn. Bovendien mogen de groepen, dankzij de twee standen, alleen uit dezelfde soort units bestaan. Hierdoor zit je al snel met verschillende groepen infanterie te hannesen. Ook is het erg irritant dat je de groepen weer moet herbenoemen elke keer als ze uit een vliegtuig komen of als je een spel laad. Nog een minpuntje is dat je jouw troepen pas opdracht kan geven tot aanval als ze binnen bereik van het doel zijn. Dus als je verder af staat moet je eerst opdracht geven om dichterbij te gaan staan en dan de opdracht om aan te vallen. Verder zijn ze zelf ook niet zo intelligent om na één gebouw automatisch door te gaan naar de volgende, of dichterbij een unit te gaan staan die hen aan het beschieten is. Het zijn allemaal misschien kleine dingen maar ze zorgen er wel voor dat de titel een stuk minder toegankelijk wordt voor de beginnende RTS speler.


De graphics zijn acceptabel maar springen er niet uit. Als je deze game naast Starcraft (uitgekomen in 1998) legt is SunAge net iets mooier. Op zich vind ik graphics een minder belangrijk aspect bij een RTS, maar ze hadden toch wel iets beter hun best kunnen doen. De omgevingen zin verder wel sfeervol en ze passen goed in de futuristische stijl van het spel. Ik ben tijdens mijn gehele speelsessie gelukkig geen lagspikes, pop-up of andere fratsen tegengekomen. Een ander groot minpunt is dat er geen filmpjes zijn, tussen de missies door worden er een paar plaatjes getoond waar wat over verteld wordt. Ik vind dit persoonlijk een groot gemis aangezien deze tussen filmpjes vaak karakter geven aan de hoofdrolspelers en je meer mee laten leven met het verhaal. Als ik mij dan bedenk dat zelfs Red Alert uit 1996 tussen filmpjes had vind ik dit wel erg bedroevend. Een ander gemis is dat de gehele wereld 2d is opgebouwd wat ze wel beter hadden kunnen doen. Al met al had ik tijdens het spelen niet het gevoel dat de graphics mij belemmerde in mijn speelplezier.

De muziek is net als de graphics, voldoende maar het springt er niet uit. De muziek is sfeervol en past in het genre, maar de muziek blaast je nooit echt van je stoel. De voice acting is goed gedaan en je hebt nooit het gevoel dat de voice actors geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Alle units hebben een eigen uniek stemgeluid als je ze selecteert en ook dit is goed ingesproken. Verder klopt het geluid van de wapens bij het kaliber van de wapens (dus geen geluid van een kanonskogel als iemand een pistool afvuurt).

De singleplayer heeft 24 missies verdeeld over drie rassen en door de hogere moeilijkheidsgraad zul je zeker een uur of 25 bezig zijn met de singleplayer. Zoals bij elke RTS is ook hier een online functie aanwezig waarmee je het kan opnemen tegen mensen over de gehele wereld. Een gemis is dat er maar tien multiplayer mappen zijn en dat je met maximaal vier spelers online kunt spelen. Verder is er geen mogelijkheid om zoals bij Warcraft 3 vrienden in je lijst te zetten en het systeem een goede match voor jullie uit te laten zoeken. Al met al heeft het spel genoeg inhoudt om je een tijd bezig te houden.


Concluderend kan ik zeggen dat SunAge een redelijke game is die vooral bedoeld is voor de hardcore RTS-spelers. Dit vanwege de moeilijkheidsgraad en wat onhandige constructies in de gameplay. Verder zit de gameplay leuk in elkaar en heeft het spel duidelijk zijn eigen stijl. De graphics en het geluid zijn acceptabel maar springen er niet uit. Het spel is voldoende lang en je zult er zeker een aantal uurtjes mee zoet zijn. Ze weten zich wel te onderscheiden van RTS grootheden als Warcraft en Command and Conquer, maar dat gebeurt niet altijd op een positieve manier.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   70
Graphics   65
Replay   70

Vooral een spel voor de hardcore RTS fan.
70


12:46  Phantasy Star naar de PSP
11:22  Coded Illusions zoek testers
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (209.129.49.xxx) op 05-12-2007 om 18:42
Goede review. Ik heb echter wel positievere reviews gelezen en het lijkt mij een geweldige game. Misschien dat ik eindelijk weer eens een nieuwe 2D RTS game oppak :D

Dat de game in 2D is, is juist een positief punt vind ik, je hebt niet een extreme PC nodig (sterker nog, op een behoorlijk oude of goedkope PC zal de game vloeiend draaien), je behoudt het overzicht beter dan in een 3D game en het is imo gewoon een vettere stijl van 3D. Ik vind deze screens er aantrekkelijker uitzien dan menig 3D RTS game 8)

Jasper_ op 05-12-2007 om 18:43 [Niv: 8 / Exp: 416]
Sorry dat was ik

Gast (84.105.242.xxx) op 05-12-2007 om 20:46
Ik heb het proces van deze game erg goed gevolgd, aangezien ik de maker ken van een niet nader te noemen forum. Het leuke is dat deze game in het begin slechts door enkel hem en, ik geloof, zijn zus gemaakt werd. Toch cool dat het uitgelopen is op een echte commercieel gereleasde game :)

Gast (84.105.242.xxx) op 05-12-2007 om 20:51
Om nog even toe te voegen aan mn vorige reactie:

"Development history: nah, its a damn long story. :) Started of with me making the
coding and also the grafix. After 4 years, i found my dedicated graphics artist who is now my main partner in this thing. This was imo the point where this thing
got serious & showable. All before that was technology raising only. Real game design started by then."

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
SunAge
Type:
Game
Releasedatum:
12-10-2007
Ontwikkelaar:
Vertex 4
Uitgever:
Lighthouse Int.
Media:





Meer media