De worstelsport is in Nederland weinig populair, voornamelijk omdat we enkel nog TNA op Eurosport kunnen kijken, waarbij het gaat om afleveringen die al weken oud zijn en voorzien van een matig Nederlands commentaar. Gelukkig biedt ontwikkelaar Yuke’s ook dit jaar uitkomst voor de mensen met een worstelliefde, WWE Smackdown vs. Raw 2008 ligt namelijk in de schappen.
Als de review enkel uit de voorgaande bladzijde zou bestaan zou het spel zeker gezien kunnen worden als een verbetering, maar helaas lees je deze tweede bladzijde om te weten te komen dat lang niet alles in orde is. Geheel verrassend zijn deze problemen overigens niet, het zijn namelijk dezelfde fouten die we in vrijwel alle voorgaande versies gezien hebben, maar waar duidelijk nog geen verbeteringen op gemaakt zijn. Hoewel ik dus een simpele copy-paste kan gebruiken uit voorgaande reviews wil ik er toch nog eens apart aandacht aan geven, op visueel gebied is er namelijk veel verkeerd gegaan. Ik doel dan niet op de graphics, deze zijn namelijk goed, maar meer op het visuele gedeelte tijdens het gevechten zelf. Wat iedereen op zal vallen zijn de clipping problemen, hierbij lopen objecten of acties dwars door elkaar heen. Hier stopt het echter niet bij, het spel heeft namelijk ook behoorlijk veel last van collission detection, dit is het gegeven waarbij gemaakte acties en dat wat in je beeld verschijnt niet samen gaan. Simpele voorbeelden vinden we in een aanval van een tegenstander die je niet raakt, maar er wel voor zorgt dat je gestrekt gaat.

Grote problemen vinden we ook bij de muziek. Hoe goed het ook is dat we mensen als JR of JBL in het spel horen, daar worden we wat minder enthousiast als hun commentaar niet alleen herhalend is, maar ook veel te vroeg komt. Binnen een match zullen de commentatoren het niet na laten meerdere keren hetzelfde te laten horen, of ineens als waarzegger te fungeren. Daar waar jij op het scherm nog een actie in zet, daar heeft de commentator al voorzien dat deze gekeerd zal worden door je tegenstander middels een counter. Hoewel het commentaar op zichzelf van redelijk hoog niveau is, zorgen bovenstaande punten ervoor dat deze alsnog weg zakt.
De Create-A-Superstar optie is één van de belangrijkste opties, omdat je juist op deze manier een eigen gezicht kunt geven aan een worstelaar waarbij je geruime tijd een verhaallijn doorloopt. Ook hier is Yuke’s echter laks geweest en heeft enkel op sommige punten wat aanpassingen gedaan (zoals de toevoeging van wat haarstijlen). Verder zien we vooral een herbewerking van vorig jaar.

Als we naar het complete overzicht kijken van WWE Smackdown vs. Raw 2008 dan kunnen we constateren dat het zeker geen slechte game is geworden. Fans van het genre gaan zich dan ook zeker vermaken en het spel is daarmee de ideale overbrugging naar de TNA Impact! Game. Helaas zit SD vs. Raw 2008 in de ideale positie om de enige worstelgame te zijn op dit moment, want hoe aangenaam de game ook kan zijn, het is niet te begrijpen dat de ontwikkelaar keer op keer dezelfde fouten weet te maken als in diens voorganger. Het zijn juist zaken als het commentaar of de visuele fouten tijdens matches die eens een goede make-over verdienen en veel aandacht vereist van de ontwikkelaars. In plaats daarvan zijn er weliswaar goede toevoegingen gedaan, maar deze zijn helaas slechts een nieuwe verflaag op een reeds bestaande game.
|