Ieder vakgebied en ieder onderwerp heeft zijn eigen vocabulaire, zo ook de game-industrie. Vaak lees je in de berichtgeving over die laatste woorden die je niet altijd even bekend in de oren klinken. Daarvoor is er dit handige Games Woordenboek, dat in delen verschijnt op Gamed.
G
GDC. Zie Game Developers Conference.
Game Developers Conference (de, Eng., geeme-dev-elepers-kon-fe-re-nce). Dit is een conferentie die elk jaar rond maart doorgaat. Niet te verwarren met de GC en de GCDC.
J
Jaggie (Eng., djekkie). Lijnen in een game zijn blokkerig en puntig, terwijl ze eigenlijk glad en recht zouden moeten ze zijn. Jaggie, wordt ook wel het trappeneffect genoemd, omdat de lijnen lijken te bestaan uit allemaal kleine traptreden. Dit verschijnsel zie je goed bij oudere games, omdat er toen te weinig pixels waren om zuivere rechte lijnen weer te geven, maar ook in nieuwe games komt het nog voor. Door anti-aliasing te gebruiken wordt het effect verminderd.
Jaggie, zoals deze lijnen zijn
M
Memory Card (de, Eng., me-mo-rie-kart). Een memory-card of geheugenkaart is nodig in consoles zonder intern geheugen, zoals de GameCube en de PlayStation 2, om spelvorderingen op te slaan.
N
Nitro (de, Eng., ni-tro). Dit is de codenaam van de Nintendo DS. Officiële Nintendo DS producten worden aangeduid door een productcode beginnend met Ntr.
NDA. Zie Non Disclosure Agreement.
Non Disclosure Agreement (de, Eng., non-dis-klo-zjer-e-gree-ment). Dit is een document dat journalisten en beta testers ondertekenen om bepaalde informatie geheim te houden tot een bepaalde datum. Bijvoorbeeld, de Halo 3 reviews lagen onder NDA tot 23 september. Voor die datum mocht geen enkele officiële bron dus een review online zetten.
P
Polygoon. Een polygoon, of veelhoek, is een vlak omsloten door lijnen met meerdere hoeken. Elk model in een 3D pakket is opgebouwd uit polygonen, hierbij gaat het om driehoekige vlakjes, met een voor- en achterkant.
|