Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
Days Gone Remastered
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Column:

Bert: 'De PS3 is doodgeboren'


Door Joris op 18-11-2007 om 12:54
Bron: Gamed

Bert is de man achter de bekende ontwikkelaar B!Games en op dit moment werkt hij aan een strategiespel die op de Nintendo Wii en Xbox 360 zal verschijnen. Gamed werd uitgenodigd op het Nederlandse kantoor van B!Games voor een interview met de man die bekend staat om zijn scherpe uitspraken.

Onderstaand interview is volledig fictief, zowel de gesprekken als de personen en de ontwikkelaar.

Na een treinreis van ruim een uur en een wandeling door de stromende regen, loop ik het gebouw van B!Games binnen. De receptioniste vraagt mij vriendelijk of ik plaats wil nemen op een van de stoelen in de hal, Bert is namelijk nog even in gesprek met een andere Nederlandse website. Het wachten duurt lang en om de tijd te doden tel ik de zwarte vlakken op de zwart-wit geblokte muur. Ik ben bij vierenzeventig als er een man binnenkomt die vraagt of ik hem wil volgen. Bij de werkkamer van Bert aangekomen kan het interview beginnen.

De drie vorige spellen van B!Games waren allemaal strategiespellen, ik vraag Bert of ze bij B!Games niet zoiets hadden als: ‘Kom we gaan nu eens een heel ander spel maken’.
Bert: ‘Nee, dat niet echt. Ik zou op zich zoiets als Halo kunnen maken, maar ik maak liever spellen die gamers een nieuwe ervaring bezorgen. Spellen die ik leuk vind om te maken en dat zijn nou eenmaal strategiegames.’

Ik vraag Bert waarom de game eigenlijk wel op de Wii en de Xbox 360 verschijnt maar niet op de PlayStation 3.
‘Wij kiezen voor consoles met potentie, consoles met een breed publiek en niet te hoge ontwikkelkosten. Elke game moet de console krijgen die hij verdient en onze game verdient duidelijk beter dan de PlayStation 3. Ik probeer hier geen console te bashen, echt niet. Maar ik zeg je één ding: Sony heeft duidelijk de verkeerde beslissingen genomen met de PlayStation 3.’

Kunt u inschatten hoeveel tijd de ontwikkeling van de game gaat kosten?
‘Dat is erg lastig. Ik kan wel zeggen dat wij voor consoles ontwikkelen, waar gemakkelijk voor te ontwikkelen is. Een game ontwikkelen voor de PlayStation 3 zorgt bijvoorbeeld alleen maar voor complicaties. Blu-ray is bijvoorbeeld alleen maar goed voor films en absoluut ongeschikt voor games. De pixelkracht van de PlayStation 3 is ook niet…’

Bert praat maar door over de nadelen van de PlayStation 3 waar ik niet heel erg geïnteresseerd in ben. Ik schrijf zijn antwoorden dan ook niet meer mee en dat merkt Bert op. Hij kijkt me doordringend en geïrriteerd aan en zegt: ‘De PlayStation 3 was al vanaf het begin gedoemd te mislukken, net een doodgeboren kind. Dan kan je reanimeren wat je wil, feit blijft dat het een lijk is en een lijk zal blijven.’

Het is een walgelijke vergelijking, Bert heeft voor mij al zijn sympathie verloren. Ik vraag hem waarom hij zo ver gaat in het afkraken van een console.
‘Ik kraak geen console af, ik zeg gewoon waar het opstaat. Als ik zie dat er nauwelijks interessante PS3 exclusives zijn en de PS3 eigenlijk ook geen echte next-gen console is..’

Waarom moeten prominenten uit de gameswereld altijd zo in de aanval gaan tegen bepaalde consoles? Denkt u nu echt dat al dat over en weer geschreeuw de consoleverkopen beïnvloed? Voor mij hoeft u ze trouwens echt niet te maken…
‘Oh nee? Ik durf te wedden dat er anders straks boven dit interview “Bert noemt PS3 een doodgeboren kind” staat.’

Dat denk ik niet hoor.
‘Nee? Ik denk van wel. De media pikken dit soort uitspraken maar al te graag op, elke fluistering die ik over de PlayStation maak wordt breed uitgemeten op alle websites. Dus om nu te gaan steigeren is erg hypocriet. Als jullie onze uitspraken nooit zouden plaatsen, zouden wij ze ook echt niet meer maken, zo simpel is het.’

Nu draait u gewoon mijn verwijt om. Als jullie die uitspraken niet zouden doen, kunnen wij ze ook niet plaatsen. Ik vind het alleen maar onvolwassen overkomen. In geen enkele andere tak van de industrie gaan producenten zo ver in het afkraken van andermans producten. Ik lees nooit dat de baas van Peugeot over de nieuwe BMW zegt dat de auto onbetrouwbaar is of dat het een doodgeboren kind is.
‘Dat is waarschijnlijk omdat de concurrentie tussen de consoles gewoon heel groot is, groter dan tussen andere producten.’

En er is geen concurrentie tussen de automerken? Kom op zeg! Er is net zo goed concurrentie in andere markten, tussen bijvoorbeeld supermarkten is er net zo veel strijd, als dat er is tussen gameconsoles. De producent van pindakaas hoor ik echter niet roepen dat hij liever aan de Albert Heijn levert dan aan de C1000, ook al zou dat zo zijn.
‘Het zit allemaal veel gecompliceerder in elkaar dan jij nu laat lijken met je belachelijke vergelijking van die pindakaas. Daarbij zijn dit soort venijnige uitspraken nu eenmaal ook een traditie geworden die al stamt uit de tijd van Mario en Sonic.’

Een traditie die we prima kunnen missen en alleen maar zorgt voor extreme fanboys en verbale agressiviteit op websites als Gamed. Waarom zegt u nou niet gewoon dat die uitspraken een manier zijn om aandacht te trekken?
‘Aandacht trekken? Volgens mij ben jij degene die de game-industrie niet serieus neemt, jij twijfelt aan het feit of de game-industrie volwassen is geworden en dat reageer je nu af op mij. Natuurlijk krijg je aandacht als ontwikkelaar door zulke uitspraken te doen, maar ik stel misstanden aan de kaak. The PlayStation 3 is just a still-born child.'

Nu zegt u precies hetzelfde als net, alleen in het Engels, ik ga niet opeens Engelse teksten er tussendoor plaatsen en het..
'Dit kan je toch geen interview noemen, dit is gewoon een continue stroom aan verwijten. Wat mij betreft is dit gesprek voorbij.’

Ik slof de kamer van Bert uit en loop door de hal naar de uitgang. Ik werp nog een korte blik op de zwart-wit geblokte muur en verlaat dan het kantoor van B!Games. Het regent nog steeds.



13:03  Naruto: Rise of a Ninja
12:54  Nieuwe screenshots Valkyrie of the Battlefield
 Reacties (76)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
LUPUS op 01-12-2007 om 17:14 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Aardige insteek van je column.

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden