Op 3 november loopt de Flanders Expo weer vol met gamers van alle leeftijden. Jong en oud verzamelt er namelijk voor de Gamepower Expo, de gamebeurs van België.
Gamed behandelt deze beurs natuurlijk uitgebreid, maar we waren ook benieuwd hoe het er achter de schermen aan toegaat. Om deze reden belden we met Jeroen Lemaire van Twice Promotheus, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de organisatie van de Gamepower Expo. Zij organiseren de Gamepower Expo al voor de tweede maal en eerder waren ze verantwoordelijk voor de organisatie van diens voorlopers.
Hoe lang duurt het om een beurs als de Gamepower Expo op te zetten?
Jeroen: We werken het hele jaar door aan de Gamepower Expo en de drie maanden voor het event werken we enkel aan het event.
Games worden in de media, onder andere door de problemen rondom Manhunt 2, vaak negatief neergezet. Heeft u hier last van gehad tijdens de organisatie?
Jeroen: Ja, we hebben toch last gehad van deze negatieve aandacht. In tegenstelling tot in Duitsland en Engeland bijvoorbeeld accepteert de pers de game-industrie niet echt. Het kost heel wat moeite om de pers aandacht te laten besteden aan de Gamepower Expo, terwijl een middelgrote toneelvoorstelling gemakkelijker in het nieuws komt. Dat is een groot verschil aangezien de Gamepower het grootste event van zijn soort is. Op het Internet en bij de gamers zelf leeft de beurs wel, anders zouden er ook niet zoveel mensen aanwezig zijn. In de toekomst volgt de pers dan hopelijk ook.
Waar bent u het meest trots op in vergelijking met voorgaande jaren?
Jeroen: Vorig jaar waren we trots op het feit dat er 10.000 gamers aanwezig waren. Daarnaast waren we ook trots dat de PS3 zijn Europese première en de Wii zijn Benelux première kende op de Expo. Dit jaar zijn we vooral trots op de verschillende exclusieve primeurs die de beurs kan aanbieden.
Op welke games bent u het meest trots dat deze aanwezig zijn op de beurs?
Jeroen: We zijn natuurlijk trots op alle primeurs, maar zelf kijk ik vooral uit naar Call of Duty 4 waarvan de PlayStation 3 versie speelbaar is in de XL Gaming sectie. (Red.- Dit betekent Call of Duty 4 op een bioscoopscherm.) Daarnaast ben ik ook trots op de aanwezigheid van Crysis, Zack & Wiki, Devil May Cry 4 (PS3) en nog tientallen andere premières.

Welke games had u graag willen hebben die nu niet aanwezig is?
Jeroen: Ik vind het spijtig dat Rock Band afwezig is. Normaal ging deze game meekomen met Electronic Arts en er ging een rockband zijn als te spelen, maar dat is niet doorgegaan.
Waarin onderscheidt de Gamepower Expo zich van andere beurzen?
Jeroen: De Gamepower Expo heeft veel gelijkenissen met de Gameplay, de grootste beurs in Nederland die twee weken na de Gamepower Expo plaatsvindt. Sommige uitgevers verplaatsen zelfs gewoon hun stand. Het voordeel is natuurlijk dat de Gamepower Expo twee weken eerder is. Buiten de Gameplay zijn er ook geen andere beurzen van deze schaal in de Benelux.
Dit jaar verwacht u rond de 10.000 bezoekers en is er een indrukwekkende line-up van games. Wat zou u graag bij een volgende uitgave zien om het nog succesvoller te maken?
Jeroen: We gaan eerst het resultaat afwachten van deze editie, vorig jaar hadden we natuurlijk de première van twee consoles en het is dus afwachten of we het cijfer van vorig jaar kunnen overtreffen. We zouden wel graag de beurs uitbreiden zodat het event bijvoorbeeld een dag langer duurt of een zaal extra inneemt, maar dat is duurder en het is dus afwachten of het mogelijk is om uit te breiden.
Hoe kijkt u aan tegen de schaal van de game-industrie in de Benelux?
Jeroen: De game-industrie is echt groot in België, in het begin van 2007 zijn de verkoopcijfers van games met 10% gestegen. In vergelijking met tien jaar geleden is het dus echt snel gegroeid. De game-industrie is één van de belangrijkste entertainmentindustries in de Benelux en is groter dan de filmindustrie. Waarschijnlijk zal ook de muziekindustrie snel ingehaald worden. Het succes van de industrie is ook te danken aan het feit dat iedereen bereikt wordt. Je hebt games voor jonge kinderen, voor tieners en voor volwassenen. De Wii en de DS demonstreren dat de doelgroep veel breder is dan de tieners met games zoals Brain Training. In tegenstelling tot hoe de media het voorstelt ligt de gemiddelde leeftijd van de Europese gamer ook redelijk hoog, het gemiddelde is namelijk 31 jaar.
Bedankt voor het interview.
|