Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Conan


Door Roderick op 17-10-2007 om 13:09
Bron: Gamed

Aan shooters geen gebrek op de Xbox 360 en daar zal de Xbox 360 gamer dan ook zijn honger naar actie mee stillen. Toch zijn er ook andere genres waar actie centraal staat. Eén van deze genres is het hack ’n slash genre. In deze categorie zijn nog maar weinig games op het systeem van Microsoft verschenen. Conan maakt een eind aan een lange periode zonder zo’n game.

In 2008 kunnen we ons zeker verheugen op een spetterend hoogtepunt binnen het genre. In dat jaar verschijnen Kingdom under Fire: Circle of Doom, Devil May Cry 4 en Ninja Gaiden 2. Nu hebben we daar helaas weinig aan en daarom is Conan een leuke verschijning. Deze typische hack ’n slasher draait vooral om bloed en naakte vrouwen. De typische game voor een man dus en dé manier voor de gamenerd om ook eens een bloot bovenlijf te zien. Of ons Christelijk kabinet er blij mee is dat zelfs games als deze de vrouw als lustobject neerzetten zal ons allen een worst zijn: wij willen “bloed en tieten”. Of er na deze oppervlakkige kreet nog wat van Conan overblijft lees je in de rest van de review.

Conan is gebaseerd op de boeken van Robert E. Howard en daarmee is de presence van ’s werelds Gouvernator uitgesloten. In ruil daarvoor krijgen we een verhaal waarin Conan samen met een welgevormde dame strijd tegen een duistere magiër genaamd Graven. Deze heeft een zwarte plaag over de wereld losgelaten waardoor mensen veranderen in bezeten krijgers die niets anders willen dan alles en iedereen kapot maken. Conan is in staat om Graven te doden met een bepaald wapen, maar vecht zich eerst door verschillende werelden om zijn pantser terug te vinden. Dit pantser raakte hij kwijt na een eerdere confrontatie met Graven en bezit nu magische krachten. Dankzij deze magische krachten in het panster wordt Conan na elke confrontatie met een grote onderdaan van Graven een stuk sterker waardoor uiteindelijk de confrontatie met Graven een stuk beter te doen is. Een lekker oppervlakkig verhaal dat Conan in staat stelt er overal maar lekker op los te hakken.



Dit hakken is het belangrijkste onderdeel in de game en gelukkig ook het best uitgewerkte onderdeel in de game. Het vechtsysteem is namelijk verdeeld in categoriën met verschillende moves. Zo kun je enkelhandige zwaarden gebruiken, grote zwaarden, dubbele zwaarden of een zwaard met schild. Met elk type zwaard of combinatie daarvan heb je een enorme hoeveelheid combinaties ter beschikking die ook echt de moeite waard zijn om te gebruiken. Hoewel het standaard button bashen nog steeds zeer effectief is in deze game, zul je na verloop van tijd leren dat combo’s toch echt de manier zijn waarop je vijanden het snelst tegen de grond krijgt. De game beloont het gebruik van nieuwe combo’s door de speler extra te belonen als combo’s gemeesterd worden. Hierdoor krijgt de speler bijvoorbeeld meer ervaringspunten of wat meer health.

Het aanvallende hakken wordt aangevuld met een systeem van verdedigen. Dit gaat op drie manieren. Allereerst is er de standaard block met het enkele of dubbele zwaard. Dit kan de meeste aanvallen blokkeren maar is soms niet genoeg. Om het blokkeren te maximaliseren kan de speler een schild gebruiken. Dit heeft echter wel als gevolg dat er geen dubbele of tweehandige wapens gebruikt kunnen worden. Een andere manier van verdedigen is het wegrollen. Dit gebeurt simpelweg met de rechterstick en kan de speler uit zeer benarde situaties helpen waarbij zelfs een schild geen effect meer heeft. Naar mate de speler dit meer doorkrijgt komt er een derde systeem bij: blokken en counteren. Als je bij een aanval van een tegenstander op het juiste moment blokkeert dan kun je een countermove uitvoeren met het tijdig drukken op de juiste knop. Op dat moment zal een korte actiescène starten die een redelijk vette move toont. Al zijn deze movies niet even spetterend als de moves in God of War of Heavenly Sword.

Hoewel het systeem uitgebreid is en zeker zijn nut heeft in de game speelt het niet helemaal lekker. De confrontaties met grote groepen vijanden worden uiteindelijk een frustrerende bezigheid aangezien de besturing met geen enkel type wapen snel genoeg is om in bepaalde situaties een uitkomst te bieden. Wat overblijft is de grote groepen te splitsen in kleine groepen en het op de standaard manier uitvechten. Zoals gezegd is het button smashen ook in Conan nog zeer effectief en dit komt met name naar voren in de zeer teleurstellende eindbazen. Hoewel de verschijning van deze eindbazen indrukwekkend is (in God of War stijl met een pompeuse introductie en meerdere fases) zijn ze verder zeer standaard neergezet. Allen kennen ze een aantal aanvallen die ze één voor één afwisselen en het is aan de speler om een ‘systeem’ te vinden dat het meest effectief is tegen deze bazen. Tot mijn grote verbazing bleek ik steeds op het ‘systeem’ uit te komen dat niets meer was dan ‘ren ernaar toe en mep tot je een ons weegt’. Toch zonde, want de echte voldoening uit een hack ’n slasher ontstaat uit het gevoel dat je weet waar je mee bezig bent.

Naast het uitgebreide, maar trage gevechtsysteem gaat het vooral in de ‘kleine’ dingen mis met Conan. Allereerst de camera. Deze is geheel in 1994 stijl niet te besturen en leidt vaker dan eens tot ergernis. Zelfs in baasgevechten is het mogelijk dat je niet ziet waar je personage staat, met een snelle dood als gevolg. Ook zijn groepen vijanden soms compleet onzichtbaar omdat de camera je niet het juiste overzicht van het speelveld geeft. Dit zorgt voor het tegenovergestelde van voldoening: frustratie. Iets wat totaal niet nodig was geweest als de camera te besturen was of in ieder geval achter de speler te plaatsen was. Verder vindt de game het nodig je continu met quick time events te trakteren en dit resulteert in bijvoorbeeld in het vervelende openmaken van deuren en losmaken van kettingen. Na dertig keer weten we het echt wel. Als derde punt geldt dat de A.I. in de game niet bestaat: vijanden komen naar je toe en hakken wat, met daarnaast geen enkele reactie. De game brengt zelfs momenten met A.I. aan je zijde. Het meest verbazingwekkende is dat deze helemaal niets kunnen behalve in de weg staan. Als laatste negatieve punt is dat de game geen lekker tempo heeft. Met name aan het eind word je teveel getreiterd met grote groepen vijanden die maar blijven komen. Deze vijanden, die altijd hetzelfde zijn en steeds het zelfde doen, en steeds op dezelfde manier verslagen moeten worden, brengen zogezegd een enorme dosis herhaling. Dit wordt na verloop van tijd saai.



De pittige singleplayer mode is in minder dan tien uur uit te spelen voor de geoefende speler en daar zijn, met name bij de eindbazen, een flink aantal retries voor nodig. Zelf heb ik de game op hard gespeeld en daarin is de uitdaging met name aan het eind stevig. Toch blijft het eerder genoemde gevoel dat je weet waar je mee bezig bent met name uit bij de bazen en dat is zonde. De game heeft verder geen coöperatieve modus, wat een groot gemis is en verder heeft de game geen multiplayer of reden tot herspelen. De wereld in Conan kent enkele kleine geheimen die snel genoeg te vinden zijn: schatkisten of te bevrijden maagden en daar blijft het eigenlijk wel bij. De achievements in de game laten een tweede keer doorspelen nog wel toe.

Bijna twee jaar na de lancering van de Xbox 360 laat Conan zien dat de tijd stil heeft kunnen staan. Grafisch is de game over het algemeen teleurstellend. Toch zijn er enkele momenten (gevechten met bazen) dat de graphics laten zien dat het eind 2007 is en we op een Xbox 360 spelen. De framerate is gelukkig ten alle tijden stabiel en dat is belangrijk. De voice acting in de game is voldoende, al is het jammer dat de stemmen soms niet synchroon lopen met hetgeen wat op het scherm gebeurt. Andere geluidseffecten zijn zeer teleurstellend, zelfs tijdens eindbazen. De muziek is redelijk en weet op de juiste momenten de spanning goed te verhogen.

Conan is een zeldzame hack ’n slasher en daarom een aanwinst in het genre op de Xbox 360. Toch is de game slechts in de basis redelijk. Op de specifieke gameplaydelen brengt de game totaal geen interessante inbreng: vijanden zijn eentonig, eindbazen zijn slecht uitgewerkt, de game heeft een irritante camera en de verveling slaat op verkeerde momenten toe. Toch heeft de game, met name dankzij het leuke combosysteem, zijn leuke momenten en kan de belangrijke ‘verslavingsfactor’ zeker aanwezig zijn bij de doorgewinterde hack ’n slash gamer. De andere gamers hebben waarschijnlijk veel te veel andere toppers op hun lijstje staan om een aankoop van Conan te rechtvaardigen.
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   70
Graphics   70
Replay   55

Conan is redelijk in de basics, maar faalt in bijna alle details
69


14:11  VS krijgt Metal Gear Solid datum
12:53  [Competitie] Warhawk
 Reacties (6)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 17-10-2007 om 13:25 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De eindbazen zijn idd hard klote >_<

Het leuke is wel dat ze meestal lekker pijnlijk doodgaan, wat dan wel voldoening schept

Ik vind het wel een aardige game, zeker gezien het genre een beetje afwezig was op 360.

Nu ik het uiteindelijk fatsoenlijk uit heb gespeeld (op hard) is mijn mening toch wel ietwat veranderd t.o.v. mijn review (zo zijn de latere lvls op hard absoluut niet meer leuk en restarten toont je een langdurig en saai laadscherm).

Binnenkort maar 2de hands binnenbrengen als ik Naruto Rise of a Ninja ga halen en daarna uiteindelijk Assassin's Creed

Gewijzigd door MaartenL op 17-10-2007 om 13:26

FloriX op 17-10-2007 om 14:12 [Niv: 258 / Exp: 12906]
ik w8 wel op ninja gaiden 2

Master Killer op 17-10-2007 om 16:40 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Toen ik deze game speelde dacht ik dat de textures nog geladen moesten worden...

Dinkelburg op 17-10-2007 om 17:56 [Niv: 3 / Exp: 173]
lol, had ook wel iets meer van de game verwacht, maar speelt wel prettig. Toch geen topper.

Gast (82.169.80.xxx) op 17-10-2007 om 23:17
6.9 is echt te hoog imo

Stammetje91 op 19-10-2007 om 20:06 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Ziet er een beetje "God of War"-ish uit qua gameplay. Jammer dat ie zo tegenvalt.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Conan
Type:
Game
Releasedatum:
28-09-2007
Ontwikkelaar:
Nihilistic Software
Uitgever:
THQ Inc.
Media:








Meer media