Onna: die games zijn mss niet exclusief, maar een groot deel van wat er tot nu toe op de ps3 is ook niet. Het zijn ook tot nu beloftes.
Nash: dat is inderdaad zo, maar het gaat er mij om dat mensen doen alsof FF/MGS het beste verhaal ooit is. Ik bedoel dat een game het qua verhaal tot nu toe nog nooit bij een goed boek heeft gehaald.
(194.169.216.xxx):
Ik zal ff per game ingaan op je post, houd het wat overzichtelijker
Viva pinata: geen commentaar
Eternal Sonata: je doet nu alsof het "slecht" is dat MS games koopt. Sorry, maar ik ben als 360 bezitter daar juist blij mee. Niet dat ik ps3 (wii) bezitters de game niet gun, maar ik ben blij dat hij (ook) naar de 360 komt. Maar volgens jou is het fout dat MS voor hun fans games koopt? Ok, het is natuurlijk uiteindelijk voor het geld dat ze ermee verdienen, maar ze moeten de 360 bezitters tevreden houden wat ze zo doen. Dus het tevreden houden van je klanten is negatief?
Oblivion: je hebt volkomen gelijk dat Oblivion een simpele game is (Daggerfall/Morrowind waren veeeeeeel beter

), maar het gaat mij er hier om om gewoon ff een game te noemen die geen shooter is, het blijft namelijk een (oppervlakkige maar wel vermakelijke) RPG.
splintercell: ik heb zelf nooit splintercell gespeeld, en heb deze eigenlijk alleen opgenoemd
omdat hij in me opkwam. Of je gelijk hebt laat ik dus aan anderen over.
Dead or alive: hier komt een belangrijk woordje wat betreft de ps3 naar voren: "straks". De ps3 praat alleen over "straks", terwijl de 360 over toen, nu EN straks praat. Vorig jaar waren er leuke games (Viva pinata, oblivion), dit jaar zijn er leuke games (Mass effect, Eternal sonata, blue dragon) en volgend jaar (of mss wel het jaar daarop) zijn er leuke games (fable 2, alan wake). Ik beweer niet dat het allemaal exclusives zijn, maar dat is ook niet de reden dat ik een 360 koop. Ik koop een 360 omdat ik het geld niet heb voor een goede pc, en ik over het algemeen pc games (westerse games) leuker vind dan Japanse. Niet dat ik die niet leuk vind, maar westerse verdienen mijn voorkeur. En niet alleen shooters, ook RPG's als Morrowind, Jade empire en KotOR.
Over het laatste stukje van jou:
Ik blaat over leuke verhaaltjes: lees je weleens een kwalitatief boek? Vergelijk dit eens met een verhaal van FF of van MGS. Dan lijken dat opeens een stuk mindere verhalen. Ze zijn nog steeds leuk, maar om ze dan nog geweldig te noemen, nee, geweldig voor gamebegrippen, niet voor verhaalbegrippen.
En nee, MGS vind ik niet echt leuk, al heeft dit meer met het feit te maken dat ik niet van stealth houd.
Maar FF vind ik wel weer leuk. Waarom? Omdat het me prachtige steden voorzet die me in een sfeertje trekken. het verhaal volg ik maar half, ook omdat ik het vaak met tussenpozen speel waardoor ik dingen vergeet, maar de steden hebben gewoon iets magisch. Of je het wil geloven is aan jou, er is geen manier dat ik jou kan bewijzen dat ik van FF hou.
Quote: "durf niet eens halo te betrekken tegenover FF, want als jij denkt dat halo beter is dan heb je het mooi mis. Ten eerste. Halo is een shooter en FF een rpg. Misschien wist je dat nog niet, dan weet je het nu."
Als je mijn post goed had gelezen had je gezien dat ik had gezegd: "overigens vind ik FF wel erg vet, maar om het beter dan halo te noemen? Eerder anders", let op die laatste 2 woorden: EERDER ANDERS. Ik zeg dat halo anders is, dus het lijkt me dat ik het verschil wel ken. En ja, in hun genre zijn ze wel vergelijkbaar qua status.
Halo kent inderdaad niet zo'n verhaal als FF/MGS. Maar draait halo daarom? Nee, halo draait erom dat ik de schijf in mijn 350 draai en dan eens lekker kan schieten, om eens te kijken of ik eigenlijk beter ben dan mijn vriend of niet. De manier waarop halo dit doet is op een speciale manier die moeilijk te beschrijven is. Zoiets moet je ervaren voor je het weet. En kom niet mee dat dit maar voor een paar mensen geldt, halo verkoopt niet voor niets miljoenen. Natuurlijk komt een deel door goede reclame, maar een groot deel komt ook gewoon doordat het een erg sterke gameserie is.
Quote: "MGS en FF zijn echte iconen geworden:MGS en FF zijn echte iconen geworden."
Halo is zeker wel net zo'n icoon als FF/MGS misschien nog wel meer dan MGS zelfs. Als ik tegen een niet gamende vriend Halo of masterchief zeg, weet hij meteen dat het de xbox(360) betreft. Zeg ik Metal gear solid of Snake, kijkt hij me met deze

blik aan

.
Een icoon is iets waarmee mensen een ander ding herkennen. Mario is een icoon voor nintendo, FF (en in mindere mate MGS) voor ps, en halo (masterchief) voor de xbox. Een icoon maakt een game nog niet goed. Maar een game moet toch wel behoorlijk goed zijn voor het een (positief) icoon wordt.
Microsoft heeft interesse in FF en MGS, natuurlijk. Denk je dat Sony niet halo (of mario) wil hebben? Tuurlijk willen ze dat. Halo, FF, MGS en mario verkopen consoles. En wat willen MS, Sony (en nintendo): juist ja, consoles verkopen.
Hmm, wel een errrug lang stuk, eens kijken of je er nog op in wil gaan, anders heb ik alles voor niets getypt
Was ik het onderste van je post vergeten

.
"Maargoed met die uitspraak van "FF vs halo" zegt mij al meer dan genoeg."
Ik vergelijk de games omdat ze toch wel de grootste game voor beide consoles zijn. Ik heb nergens gezegt dat ze gelijk zijn (ik zeg juist het tegenovergestelde), dus lees aub voortaan even beter de posts
Gewijzigd door Orian op 13-10-2007 om 20:42