Al sinds de lancering van de Xbox ondersteunt de Project Gotham Racing serie de Microsoft consoles met een partij wrede racers. Met twee delen op de Xbox en een launchgame op de Xbox 360 is het alweer tijd voor het vierde deel. Worden we wederom getrakteerd op een enorm lekkere race-ervaring? Je leest het in de review.
Dus er is alleen een Career mode toegevoegd en daarmee nummertje vier in de serie verschenen? Nee, dat zou te gemakkelijk zijn. De belangrijkste veranderingen aan Project Gotham Racing 4, naast de Career mode, zijn de toevoeging van motoren en het weersysteem. De toevoeging van motoren is niet iets waar de speler verplicht gebruik van hoeft te maken. Persoonlijk had ik zelf ook geen trek in de toevoeging van motoren en ik ben blij dat er geen verplichting tot motoren is. De uitwerking van de motoren in de game maakt de beslissing nog eens een tikkie beter. Aanvankelijk besturen deze wat raar en te direct, maar dit went snel. Waar het probleem vooral in zit is de balans tussen motoren en wagens. Motoren zijn veel zwakker en in een game als PGR wordt wel eens wat verf gewisseld. De motorrijder zal bij een harde tik op de grond liggen en flinke seconden verliezen. Deze seconden zijn moeilijk in te halen omdat motoren een structureel gebrek aan snelheid hebben. De acceleratie is prima, maar mij kun je niet vertellen dat een topklasse Ducati geen Lamborghini bijhoudt op het rechte stuk: de topsnelheid van de motoren had hoger gemoeten, of ze hadden de motoren lekker uit de game moeten laten.

Het weersysteem is kortgezegd een prachtige toevoeging. Niet alleen zorgt het voor enorme eyecandy waarmee je eens lekker aan je maten kunt laten zien waarom je zoveel geld voor een console hebt uitgegeven, het brengt ook nog eens een leuke toevoeging aan de gameplay. In de lichte regen bestuurt een wagen al anders, laat staan als de plassen op de weg liggen. Hiermee dient dus echt rekening worden gehouden. In de sneeuw is het lekker glibberen en in de mist is het altijd maar weer spannend wanneer de volgende bocht opduikt. Verschillende weersomstandigheden kunnen elkaar afwisselen tijdens een race waardoor je bijvoorbeeld vanuit een licht bewolkte situatie ineens ziet dat je ruitenwissers aangaan om de eerste regendruppels van de voorruit te vegen.
Op onlinegebied is vooral het systeem waarbij je samen met andere racers een team kunt oprichten de belangrijkste toevoeging. Dit zorgt voor maximale betrokkenheid en laat gamers altijd hun best doen (in PGR3 zag je wel eens anders). Ook zijn bepaalde gametypes geoptimaliseerd voor online racen (denk weer aan Elemination bijvoorbeeld) en is Gotham TV veranderd in PGR on Demand. Dit houdt in dat je foto’s en video’s kunt uploaden en deze van anderen kunt bekijken en beoordelen. Zo kun je echt wat leren van je tegenstanders en blijft de competitie maximaal. Om de competitie tussen de verschillende ‘gamenaties’ aan te wakkeren is er een systeem gemaakt waarbij de beste ‘racelanden’ met elkaar vergeleken worden en er zelfs tussen teams van verschillende landen gestreden kan worden om de titel ‘beste raceland’. Het online racen gaat verder vertrouwd probleemloos: weinig lag en een gemakkelijke interface.
Tot slot de audiovisuele ervaring: bijna top. Het beste aan de graphics in de game zijn de steden. Deze zijn werkelijk prachtig. Alles is met enorm oog voor detail vormgegeven en alle gebouwen langs een baan staan er dan ook perfect op. Als klap op de vuurpijl geldt dat alle effecten ook op de gebouwen van toepassing zijn en een laaghangende zon voor hele mooie plaatjes kan zorgen. Effecten op de wagens zijn eveneens subliem: als je de regendruppels over de lak van de wagens ziet glijden weet je dat het goed zit met de graphics in de game. Helaas zijn de carmodels niet altijd even goed: enkele wagens hebben duidelijk te weinig aandacht gehad en dat is te zien. Andere wagens staan er zeer goed op en de sterke incar view maakt het bij die wagens helemaal af. Voor Motoren geldt hetzelfde: prima effecten, maar de models mochten beter. Voor de motoren geldt ook dat ze de beoordeling van geluid behoorlijk naar beneden trekken. Het geluid van de motoren is ronduit slecht, terwijl dat van de wagens uitstekend is. De effecten worden afgemaakt met een aardige soundtrack (Prodigy, Kaiser Chiefs), die flinke dieptepunten kent (ondefinieerbare herrie).

Project Gotham Racing 4 is een racer geworden die op alle vertrouwde elementen een sterke verbetering heeft doorgemaakt ten opzichte van het derde deel, maar een boel verbetering nodig heeft als het gaat om de nieuwe elementen in de game: de motoren zijn geen geweldige toevoeging en de Career mode is onoverzichtelijk. Wat de basis betreft lijkt de game echter nog wel veel op de andere games in de serie. Ook wat betreft steden hadden we wat meer nieuws mogen zien, maar de subtiele veranderingen en de grafische update van de oude steden maken deze steden opnieuw interessant. Het weersysteem, de stevige singleplayer mode en de uitstekende multiplayer mogelijkheden maken van deze racer wel een compleet en fris pakket. Project Gotham Racing 4 is daarmee zonder twijfel één van de mooiste en lekkerste racers op de Xbox 360.
|