Column: Het Geheim
Door Joni Philips op 06-10-2007 om 12:48
|
Bron: Gamed
|
De laatste maanden kende de game-industrie vele grote aankondigingen waarvan de belangrijkste de Xbox 360 Elite, de 40 Gb en de 80 Gb PlayStation 3, de PSP Slim & Lite, StarCraft II, de breuk van Bungie en Microsoft, en de videoservice voor de PSP waren.
Geen enkele van deze aankondigingen kwam echter aan als een grote verrassing. De Xbox 360 Elite, de 40 Gb PlayStation 3, de Bungie en Microsoft splitsing en StarCraft II strijden zelfs om de prijs van het slechtst bewaarde geheim ooit. Elk van deze grote geheimen lekte uit in meerdere fases. Eerst kwamen er 'onbetrouwbare' bronnen met het spectaculaire nieuws waarbij het grootste deel van het gamepubliek het afschildert als verzonnen roddels. Dan komen er iets meer betrouwbare berichten die ontkend worden door de bedrijven zelf. Vervolgens springen de winkelketens en de grootste sites op het gerucht, zij komen met de bevestiging waarna het bedrijf in kwestie even een hele PR operatie opzet om alles categoriek te ontkennen.
Vervolgens wordt het nieuwtje in kwestie twee dagen later aangekondigd en is het duidelijk dat elke PR medewerker van het bedrijf zich heeft belachelijk gemaakt door het te ontkennen. Het is Sony overkomen, het is Nintendo overkomen, het is Microsoft overkomen, het is echt iedereen overkomen. Het is natuurlijk logisch, deze giganten doen hun uiterste best om op een bepaald tijdstip een grootse aankondiging te doen en dan dreigt dat te mislukken. Nooit zullen ze zo'n geheim direct bevestigen, maar door het vele ontkennen zetten ze alles nog meer in de aandacht. Zelfs de zware straffen die verbonden zijn aan het verbreken van een Non-Disclosure Agreement maken geen indruk meer. Deze geheimen zijn nu eenmaal te pittig om geheim te houden.
Het resultaat hiervan is echter pijnlijk, geen enkele aankondiging komt nog aan als een verrassing. Het internet en de algemene toegang tot informatie die daarbij hoort, heeft duidelijk zijn impact gehad op de game-industrie. De laatste jaren is onze wereld zo sterk op het internet gericht dat elke kleine bron van informatie benut wordt om de informatie in kwestie te vinden. Er zijn zelfs mensen die er sport van maken om de databases van de ESRB, de USK, de OFLC, de FCC en tientallen andere organisaties te doorspitten op zoek naar de nieuwste games, elektronica of patenten. De toegang tot deze databases was vroeger weggelegd voor een enkeling die de stapels papieren wilde doorspitten, maar tegenwoordig kost het nauwlijks meer tijd dan een hartslag.
Dit maakt de game-industrie echter ook een pak saaier, de laatste jaren waren er maar weinig echte verrassingen. De laatste belangrijke dateert al uit 2005 en dat was de aankondiging van de WiiMote. Deze werd echter overschaduwd door de vele geruchten voor en na de voorstelling over andere grote features. Vroeger was dan alles toch veel beter, dat was namelijk de periode van de legendarische aankondigingen. Om het effect hiervan in te schatten moeten de eerste Electronic Entertainment Expo en de eerste E3 Media & Business Festival vergeleken worden. De eerste editie van die laatste vond dit jaar plaats en de grootste aankondigingen waren Mario Kart Wii, Wii Fit en Infamous. De twee eerste waren echter al officieel uitgelekt voor de beurs waardoor enkel Infamous overblijft en zo legendarisch is die aankondiging nou ook weer niet.
De eerste Electronic Entertainment Expo aan de andere kant kende twee choquerende verrassingen die bijna niemand zich zal herinneren omdat het event toen niet zo sterk in de aandacht stond. De eerste E3 vond plaats in mei 1995, in die periode waren de Saturn en de PlayStation net uit in Japan en maakte zowel Sega als Sony zich klaar voor hun Amerikaanse launch. Voor het event hadden beiden als hun Amerikaanse launchdatum vrijgegeven, de Saturn zou verschijnen op 'Saturnday,' namelijk 2 september 1995 terwijl de PlayStation een week later zou volgen op 9 september. De E3 leek saai te worden aangezien alles toch bekend was, maar Sega en Sony dachten daar anders over. Zij hadden beiden een speciale persconferentie voorbereid.
Sega moest de spits afbijtsen. Na een uitgebreide voorstelling van de Saturn, de games en de prijs ($399) kwam Sega met haar aankondiging. De originele 'Saturnday' was verplaatst, in plaats van op 2 september begon de verkoop op 11 mei. In het grootste geheim had Sega de console verscheept naar vier grote winkelketens met als doel Sony ruim voor te zijn en de meest verrassende launch ooit te veroorzaken. CEO Thomas Kalinske veroorzaakte met deze aankondiging een grote schok bij de aanwezigen. Sega had echter hun plan niet doordacht, de hoge launchprijs en het lage aantal launchgames zorgde voor een slechte start. In hun drang om alles geheim te houden had Sega ook enkele belangrijke spelers over het hoofd gezien, maar het publiek was wel verrast.
Ook Sony was verbaasd door deze aankondiging. Zij moesten plots opboksen tegen een console die vier maanden eerder verscheen in plaats van één week. Gelukkig had Sony's Steve Race ook nog een verrassing in petto. In het midden van de persconferentie moest Race het podium op. Hij had een hele hoop papieren bij zich en had duidelijk een heel uitgebreide toespraak voorbereid. Hij kwam echter met een verrassing voor iedereen, inclusief zijn Sony collega's. Hij besloot namelijk maar één woord te zeggen en daarna het podium te verlaten. Dat woord was $299. Deze Amerikaanse launchprijs lag een stuk lager dan verwacht en het hele publiek was geshockeerd. De medewerkers van Sega stonden daar waarschijnlijk ook met hun mond vol tanden, maar hun aankondiging was in ieder geval beter voorbereid.
Dit soort momenten komen tegenwoordig spijtig genoeg niet meer voor, wat in mijn ogen een zware aderlating is. Niets is leuker dan tot het midden van de nacht opblijven om iets echt verrassends live te horen. De persconferenties van de laatste twee jaren zijn het echter niet waard om voor op te blijven, flauwe aankondigingen worden afgewisseld met vervelende cijfers. Ik hoop in ieder geval dat men terugkeert naar de goede ouwe tijd toen een geheim een geheim bleef in plaats van de huidige stijl waarbij een geheim al vijf maanden voor een aankondiging uitlekt zodat iedereen het beu is. Naar een film kijk je toch ook niet als je de plotwending al weet.
|
|
|
|
13:12 160GB PS3 op komst?
12:17 Feiten en screens Rygar: The Battle of Argus
|
Reacties (8) |
|
Pagina:
1
|
|
Hannibal
op 06-10-2007 om 14:12
[Niv: 17 / Exp: 848]
|
Echter in 1995 was het internet nog niet zo ingeburgerd als tegenwoordig, dat is toch wel een aspect om rekening mee te houden dus was het toendertijd ook spannender om op dit soort "nieuwtjes" te wachten lijkt mij. Tegenwoordig hoor je inderdaad alles een stuk eerder in de vorm van geruchten omdat sommige mensen hun mond niet kunnen houden en daardoor uiteindelijk al het laten lekken, dit tot grote ergenis natuurlijk van hun werkgevers.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 06-10-2007 om 14:16
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Inderdaad, het internet is de belangrijkste reden waarom het tegenwoordig niet meer gebeurt. Dat heb ik ook aangehaald
|
|
Gast (84.104.40.xxx)
op 06-10-2007 om 16:04
|
get a live!!! ga liever goede games spelen dan zulk gemorrel (al ben ik het wel deels met je eens) _O_
|
|
Gast (145.7.182.xxx)
op 06-10-2007 om 17:14
|
@ Gast (84.104.40.xxx) op 06-10-2007 om 16:04
helemaal gelijk ga gewoon gamen en geen kopzorgen maken.. je koopt een console om te gamen.. waarvoor ga je dan zeuren ? ps3 x360 wii discussie wat levert voor ons op ? geld?? nee niks alleen maar hoofdpijn..
pak je controller voortaan en geniet van je spel.. en je ziet vanzelf wel wanneer de spellen uitkomen :)
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 06-10-2007 om 17:56
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
En toch lezen jullie ook het nieuws op gamed...
Het is gewoon een soort soap serie of WWF worstelen en was vaak erg grappig, maar ik ben het helemaal met je eens Jones. Tegenwoordig is het maar een beetje op safe spelen en mensen doodvervelen met cijfertjes en nog eens benadrukken wat iedereen al wist dat er aan spellen kwam >_<
Daarom was ik blij toen Reggie bezig ging, maar na die eerste 'conference' heeft ie ook weinig echt coole dingen meer gedaan.
|
|
Orian
op 06-10-2007 om 18:58
[Niv: 67 / Exp: 3361]
|
Tegenwoordig hangt er ook qua geld een stuk meer van die conferenties af. Waar vroeger echt alleen de meest hardcore gamers ervan hoorden, en dingen als "$299,00" zouden kunnen waarderen, wordt dit nu over elke krant uitgesmeert. Dan zuo sony wel ff voor lul staan, ik zie het al voor in de krant: Sony heeft kortste (lees slechtste) speech ooit. De grote media waarderen dat niet, ik echter wel
edit: nog ff vergeten, tegenwoordig staat alles in 2 minuten op internet, waar je in 95 nog een week (maand?) moest wachten tot je favo gameblad weer binnen was. Dan duurde het zoiezo al langer voor je een gerucht hoorden, waardoor het vaak alweer ontkracht was.
Titel overigens gebaseerd op de boekenweek?
Gewijzigd door Orian op 06-10-2007 om 18:59
|
|
Master Killer
op 07-10-2007 om 00:29
[Niv: 87 / Exp: 4361]
|
We hebben in iedergeval zijn ip  .
Maar ik maak me niet druk om geheimen. Ik vind geheimen irritant. Ze doen alsof het zo bijzonder is. En dan is het maar van ja je kan nu hoger springen in Plario Sunpine dan in Plario 64. En tot diep in de nacht opblijven doe ik ook niet. Ik heb ook mijn rust nodig.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 07-10-2007 om 10:59
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
@Orian, had Sony die stunt herhaald met de PS3, zou in de kranten uitgesmeerd staan hoe goed ze het gedaan hebben. De grote media begrijpen ook wel wat de impact is van zoiets simpel zeggen, of je daar nu 1 of 10 minuten voor nodig hebt.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|