Review: Bioshock
Door Roderick op 27-08-2007 om 14:37
|
Bron: Gamed
|
Na een lange ontwikkeltijd is het dan eindelijk aan de consument om de handen te leggen op BioShock. Na vele awards op beurzen werden de verwachtingen rond deze first person thriller enorm. Na een stevige E3 award werd de game door Microsoft naar de PC en Xbox 360 getrokken. Gamed brengt een kritische blik en kijkt of de game de hoge verwachtingen nakomt.
De onderwaterstad Rapture is een plek van mogelijkheden, zelfontplooiing en individualisme. Geen invloed van de overheid die omwille van het grote plan groepen mensen in bepaalde richtingen wil sturen en al helemaal geen invloeden van geloofsovertuigingen in de wereld. Andrew Ryan, oprichter van de stad en een rijk individualist had wel een goed plan. Zijn oorsprong uit het communistische Rusland en later het gewelddadige Amerika deden hem ertoe besluiten de wereld te vervangen voor zijn eigen onderwaterwereld. Zijn motivatie en gedrevenheid bracht hem tot het bouwen van de indrukwekkende onderwaterstad Rapture: een plek voor de slimste en meest open mensen op Aarde. Een plek waar de mensheid pas echt kon floreren.
De ondergang van de maatschappij in Rapture begint met een nieuw hoogtepunt in de stad. Vanaf de zeebodem is een manier gevonden tot genetische manipulatie. Dit middel is onderzoch en doorontwikkeld tot het uiteindelijk voor commercieel gebruik werd toegepast. Een verkeerde keuze. De mensen in Rapture, die zich toch eigenlijk al boven de normale wereld verheven vonden, raakten allen aan een middel dat ze nog beter kon maken. Dit middel, ADAM, werd voor iedereen een normaal en later noodzakelijk goed ter verbetering van eigen lichaam en geest. Groot nadeel aan ADAM is dat het de normale menselijke cellen overneemt en er zo een volledige afhankelijkheid naar het middel ontstaat. Deze grote afhankelijkheid leidde tot een tekort aan ADAM. Dit tekort wordt, op het moment van spelen, door de inwoners van Rapture hardhandig opgelost.

Het gespeelde personage beland in Rapture door een vliegtuigcrash. Het vliegtuig waarin de persoon zit crasht op zee, vlakbij de poort van Rapture. De man besluit naar binnen te gaan en stapt in een duikbootje richting Rapture. Tijdens deze toch in de duikboot wordt de stad Rapture aan je voorgesteld door creator Andrew Ryan. Dit is één van de meest indrukwekkende en prachtige introducties in de gamesgeschiedenis. Na deze prachtige introductie krijg je meteen de andere kant van Rapture te zien: het geweld en de noodzaak naar ADAM. Gelukkig is er iemand die je kan helpen. Atlas is zijn naam en hij doet er alles aan om je in leven te houden. Ook jij kunt wat voor Atlas doen: zijn vrouw en kind redden. In dit deel van het spel lijkt een enorm motivatieprobleem te zitten: waarom Rapture binnengaan als je weet dat het een puinhoop is van binnen? Waarom niet buiten wachten op zee? Waarom je leven riskeren om Atlas te helpen? Deze grote vragen krijgen in de game echter een goede uitleg.
In Rapture maak je meteen kennis met het prachtige design dat de stad kent. In de stad heerst een echte jaren 50 stijl, met de enorme hightech mogelijkheden van een stad vol genieën. De stad is zelfs zo prachtig dat het keer op keer loont om rustig te lopen en alles te lezen en bekijken. Daar komt bij dat alle personages in Bioshock interessant zijn. De hoofdfiguren in de game kennen een extra dimensie door de voicelogs die in de game verspreid zijn. Deze voicelogs zijn door de personen zelf opgenomen en laten de motivaties, frustraties en gebeurtenissen rond de personen horen. Dit brengt een enorme inleving met zich mee aangezien de voicelogs de personages perfect neerzetten en nog eens ruimte voor eigen interpretatie overhouden ook. De normale figuren zoals de standaardvijanden kennen eveneens goede dialoog en zijn interessant om te ontdekken. Een ontdekkingsreis is Bioshock dus zeker, maar wel een hele gevaarlijke.

Al vanaf de eerste minuut wordt de speler namelijk geconfronteerd met de agressie van de Splicers, een vijand in Rapture. Het is belangrijk om jezelf te verdedigen in Rapture en standaardwapens zijn niet genoeg. Al snel raak je zelf ook aan de ADAM en zie je wat het is om jezelf nieuwe krachten aan te meten. Dit wordt een belangrijk onderdeel van de gameplay in Bioshock. Het gebruik van ADAM kan op twee manieren: Plasmids en Gene Tonics. Plasmids zijn actieve verbeteringen die te gebruiken zijn in gevechten met vijanden in Rapture. Zo krijg je aan het begin een Electro Bolt plasmid, met deze Electro Bolt kun je vijanden onder stroom zetten en ze zo een kogel door het hoofd schieten. Later komt daar Incinerate bij: daarmee zijn vijanden in de brand te zetten, waardoor ze fikse schade oplopen. Een combinatie van Incinerate en Electro Bolt leidt tot een dodelijke combinatie: een brandende vijand zal in het water springen en het water onder stroom zetten met een Electro Bolt zal een dodelijk effect hebben. In de game kom je veel plasmids tegen, die wisselende effectiviteit hebben. De keuze is groot, maar de speler zal veel Plasmids slechts gebruiken om het uit te proberen omdat andere veel effectiever blijken in de meeste situaties.
Gene Tonics verbeteren je personage permanent en kunnen op verschillende gebieden goed van toepassing zijn. Gene Tonics kunnen je bijvoorbeeld sterker maken waardoor je harder slaat en klappen minder hard bij je aankomen. Ook is het mogelijk om tijdelijk onzichtbaar te worden, of kan het effect van health kits versterkt worden door een Gene Tonic. In de game zitten veel Gene Tonics in drie verschillende categorieën: physical, combat en engineering. De tientallen Gene Tonics in de game zijn echter niet allemaal tegelijk toe te passen. Er zijn zes slots in elke categorie en er zal dus een keuze gemaakt moeten worden tussen de verschillende Tonics. Dit geldt eveneens voor de Plasmids, waarbij er ook maar een beperkt aantal slots is. Aan het begin zul je slechts de beschikking hebben over twee slots voor Plasmids en Gene Tonics. Het is dus handig om deze slots uit te breiden en zo nieuwe Plasmids of Gene Tonics te gebruiken. Het openen van slots en het toepassen van Plasmids en Gene Tonics benodigt echter ADAM, veel ADAM. De speler wordt dus al snel afhankelijk van het goedje.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
94 |
Sound |
100 |
Graphics |
96 |
Replay |
90 |
Een betoverende ervaring.
|
95 |
|
|
|
14:44 Call of Duty 4 krijgt een CE
14:08 Killzone 2 in artworks te bekijken
|
Reacties (26) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 27-08-2007 om 14:56
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Mooie review, k ga akkoord met alle punten...
Het is trouwens Atlas die je helpt, niet Atlus
Het is echt een stukje kunst, elke nieuwe omgeving doet je mond open vallen van verbazing. Het detail en de sfeer is 100% op punt en de gameplay is best verfrissend. Tel daarbij een enorm meeslepend verhaal en intrigerende personages bij op en je hebt een dijk van een spel...
Als je toch een 360 of goede PC hebt, moet je niet twijfelen dit pareltje in huis te halen
|
|
P-Bwoy
op 27-08-2007 om 15:10
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Het zijn duidelijk de wereld en het verhaal die hem het doen, ik vind de combat op het einde een stuk minder worden. Ik heb bijna alles gemaxed nu(wapens en plasmids) maar heb het gevoel alsof ik de vijanden nauwelijks schade doe, battles duren veel langer dan in het begin en dat vind ik toch wel een beetje jammer, het voelt gewoon een beetje vreemd ineens.
Verder inderdaad een betoverende ervaring, en een van de beste games van 2007.
|
|
P-Bwoy
op 27-08-2007 om 15:15
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Oh en nog een kritische kanttekening:
Ik begrijp dat jullie ook grote gameliefhebbers zijn bij gamed, maar het lijkt me beter om zo min mogelijk reviews te lezen van games die je zelf moet reviewen. Ik heb zelf natuurlijk ook veel reviews gelezen en ik heb heel erg het gevoel dat ik naar een Nederlands vertaalde versie van de IGN review aan het kijken ben. Precies dezelfde punten worden aangehaald en in nagenoeg dezelfde bewoording. Maak ze wat persoonlijker! Goed bedoeld advies uiteraard, cheers...
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 27-08-2007 om 15:40
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
"ik vind de combat op het einde een stuk minder worden. Ik heb bijna alles gemaxed nu"
Idem, dat zat me ook serieus tegen... Vroeger kreeg ik een splicer nog wel neer met een 1 shotgun knal up-close maar nu zijn het er al minstens 4, en dat met upgegrade wapens. Hier komen echter de plasmids heel goed van pas om extra schade of vernietigende combos te ontwikkelen (Winters chill en dan met telekenis een vuilnisbak ertegen smijten doet wonderen).
Ik vraag me trouwens af hoe het dan op hard moet zijn. Kogels zullen niet veel nut meer hebben dan
|
|
FloriX
op 27-08-2007 om 15:50
[Niv: 258 / Exp: 12906]
|
ik ben het eens met p-bwoy, game na 7 uur uitgespeelt, in het begin wil je echt alles onderzoeken maar na een tijdje doe je gewoon wat je gezegt word, en het enige puntje kritiek dat ik heb is het doodgaan-systeem, veel te makkelijk. TIP VOOR P-BWOY: Gebruik eerst electro bolt om ze te stunnen, switch naar crossbow en schiet ze door het hoofd, in een keer dood. Big daddys zijn ook veel te makkelijk, 5 trip wires en ze vallen als een blok.
|
|
Roderick
op 27-08-2007 om 15:53
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Ik heb de IGN review wel gelezen, alsmede die van GameSpot en 1up en ik vind juist dat ik niet de punten van IGN aanhaal. Met name de positieve punten van IGN heb ik hier totaal niet genoemd.
Boven dat alles staat dat ik als 21jarige met 15 jaar gameervaring zelf de plus en minpunten in een game wel kan zien. Reviews van grote sites lees ik dan ook alleen uit interesse en niet om een 1:1 kopie van te maken.
Ik neem aan dat je doelt op het stukje "relateren met personen" dat ik vernoemd heb in mijn recensie? Want IGN vermeldt dat namelijk ook zo. Het is toeval, maar ik kwam tot dezelfde conclusie. Kijk alleen al naar Andrew Ryan: ik heb enorm veel symphatie voor de man ontwikkeld tijdens het spelen, dat terwijl het toch neergezet wordt als de badguy...
Als je een concreet voorbeeld kunt noemen: graag, want ik wil niet dat lezers denken dat ik hier IGN zit te vertalen (daarvoor ben ik teveel fan van GameSpot  ).
Sowieso geldt dat ik, na 4 features en een recensie, veel te veel over de game weet, dus waarom zou ik me laten inspireren door iemand van IGN?
Gewijzigd door Roderick op 27-08-2007 om 15:58
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 27-08-2007 om 15:59
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
"want ik wil niet dat lezers denken dat ik hier IGN zit te vertalen"
Je heet toch niet Frank Molnar  ? Die heeft dat wel al eens gedaan teh lazy b*****d. Komt die gek ook nog uit dezelfde stad als ik :s
Ben toch al blij dat ik niet de enige was die sympathie kon opbrengen voor A. Ryan...
|
|
Limitbreaker
op 27-08-2007 om 16:00
[Niv: 30 / Exp: 1475]
|
@P-Bwoy:
Heb je je vijanden ook volledig geresearched? Dat scheelt namelijk enorm (Vooral bij Big Daddy's)!
Zelf onderzoek ik alles tot in de puntjes, en ben daarom ook al een dikke 18 uur bezig met de game.
Gewijzigd door Limitbreaker op 27-08-2007 om 16:01
|
|
P-Bwoy
op 27-08-2007 om 16:12
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Oh nee je bent ook zeker niet letterlijk aan het vertalen. Misschien haal ik de IGN review door de war een andere, en misschien heb ik er zelf wel te veel gelezen maar ik lees hier gewoon weer precies hetzelfde lijstje dat ik elders ook letterlijk lees in nagenoeg dezelfde bewoording(o.a. de brand-water-electro bolt anekdote, de morele keuzes bij de little sisters, de kwaliteit van de audiotapes). Ik weet ook zeker dat je het niet bewust doet, maar misschien dat je onbewust door je vele coverage van de game een vergelijkbare review heb geschreven. Zo niet, heb ik niks gezegd.
|
|
P-Bwoy
op 27-08-2007 om 16:13
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Oh en over mijn combat problemen: ik heb niet elke vijand max geresearched, maar wel veel. Verder heb ik de game ook nog niet uigespeeld(nog 2 gebieden volgens mij) en ben ik ook al zeker 15+ uur bezig, ga ook lekker door met verkennen enzo. Maar ik vind de combat gewoon niet echt lekker aanvoelen er is een soort shift ontstaan.
|
|
Roderick
op 27-08-2007 om 16:34
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Ik snap je punten, maar het zijn écht de punten waarop de game juist straalt, vind je t gek dat iedereen ze dan vermeldt? Ik denk dat jezelf ook iets teveel van de game weet  Geloof me, dit is 100% mijn eigen review.
|
|
P-Bwoy
op 27-08-2007 om 16:44
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Fair enough, carry on
|
|
Gast (86.87.196.xxx)
op 27-08-2007 om 17:12
|
Jammer dat de reactie van Rene Groen is weggehaald die nog beweerde dat Gamed-redacteurs never nooit reviews van andere site's lezen :9
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 27-08-2007 om 17:18
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
@ Gast: ik heb niet gezegd dat we als redactie nooit reviews van andere sites lezen, ik zei dat Roderick in dit geval geen andere reviews had gelezen omdat ik dat dacht. Omdat dit niet zo bleek te zijn (zie zijn eerdere reactie) heb ik mijn reactie verwijdert om geen verwarring te krijgen. Niet mijn woorden verdaaien
|
|
P-Bwoy
op 27-08-2007 om 17:22
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Nou de reden dat ik er op kwam was het Bioshock topic in het forum waar uitgebreid alle recensies aan bod kwamen, maar het is al opgehelderd
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 27-08-2007 om 17:39
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Zo is dat, en vergeleken worden met IGN is natuurlijk ook niet verkeerd
Hoe dan ook, zelf zit ik nog middenin Bioshock en geniet er met volle teugen van. Helaas heb ik niet heel veel tijd om te spelen op dit moment, maar ik blijf me verbazen over de kwalitatieve waarde van deze game. Zeker een game die zijn beloftes waar heeft weten te maken
|
|
Orian
op 27-08-2007 om 18:13
[Niv: 67 / Exp: 3361]
|
Om even in te gaan op de mensen die het erover hadden dat je veel moet schieten, ik speel de game op hard, maar tot nu toe valt het nog wel mee. Ben bij het punt waar je net de kruisboog hebt, en tot nu toe gaat het nog goed. Alleen de Big Daddy's zijn een moeilijke (maar leuke) uitdaging. Daar moet je echt de omgeving (camera's, water enz) gebruiken.
Kan iemand me overigens zeggen hoever ik ben als ik bij de crossbow ben? Wil ik wel graag weten
|
|
Limitbreaker
op 27-08-2007 om 19:01
[Niv: 30 / Exp: 1475]
|
Crossbow is in Fort Frolic, toch?
Ben je ongeveer op de helft. Alleen duurde de tweede helft bij mij veel langer, aangezien ik alle andere gebieden ook nog veel bezoek voor research en bepaalde items.
Moet alleen nog de Bouncer full research, alleen krijg ik die gewoon niet gemaxed zonder met ze te knokken  .
De levels na Fort Frolic zijn ook wel een tandje lastiger, trouwens  .
|
|
im2
op 27-08-2007 om 19:40
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Ik heb 'm nog altijd niet toegestuurd gekregen  Dringen eens een nieuwe leverancier vinden...
|
|
Gast (84.246.51.xxx)
op 27-08-2007 om 19:54
|
het spel is wel veel veranderd als je kijkt naar de screenshots bij de recensie:
1) geen tattoo's op de armen
2) een trui aan
3) op het tweede plaatje staat speedbooster, terwijl deze niet in het spel zit.
4) misvormde handen tijdens het vasthouden van een geweer
|
|
Fiercy Dragon
op 27-08-2007 om 21:31
[Niv: 66 / Exp: 3297]
|
de speedbooster zit wel in het spel (is een passive skill)...
|
|
Orian
op 28-08-2007 om 08:03
[Niv: 67 / Exp: 3361]
|
Thanks Limitbreaker.
Je kan toch gewoon een bouncer vermoorden, dan 20 foto's maken ofzo? je krijgt wel minder research maar toch wel een beetje, of niet?
Gast (84.246.51.xxx)
Weet jij eigenlijk of die tattoo's op zijn onderarm (die kettingen) nog een betekenis hebben? Ik hoef niet te weten wat, vind het liever zelf uit, maar als het zois dan kan ik erop letten in gesprekken
|
|
Limitbreaker
op 28-08-2007 om 12:47
[Niv: 30 / Exp: 1475]
|
Je kunt idd wel een dode Bouncer fotograferen, alleen krijg je gewoon niet genoeg research punten.
En ik heb de ervaring dat als ze weer tot leven komen, dat ik er dan vrijwel geen score meer voor krijg als ik ze fotografeer.
Ga de game nu weer doen, maar dan op hard. Kijken of ik het dan voor elkaar krijg.
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 28-08-2007 om 13:22
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Die tattoo heeft een betekenis Orian
Goed opletten :p
|
|
Gast (86.83.135.xxx)
op 28-08-2007 om 20:36
|
Ik wou deze game maandag kopen maar ik bedacht dat ik beter eerst een gitaar kon kopen:)
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|