Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
Days Gone Remastered
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Review:

Bioshock


Door Roderick op 27-08-2007 om 14:37
Bron: Gamed

Na een lange ontwikkeltijd is het dan eindelijk aan de consument om de handen te leggen op BioShock. Na vele awards op beurzen werden de verwachtingen rond deze first person thriller enorm. Na een stevige E3 award werd de game door Microsoft naar de PC en Xbox 360 getrokken. Gamed brengt een kritische blik en kijkt of de game de hoge verwachtingen nakomt.


Laat ADAM nu net niet in potjes verspreid liggen in Rapture. Het goedje is extreem schaars en bevindt zich eigenlijk alleen in de lichamen van de inwoners van de stad, die allen ADAM gebruiken. De speler kan zelf de ADAM niet uit de bewoners van ADAM trekken en heeft het er dus moeilijk mee zonder ADAM. Gelukkig zijn er de Little Sisters, die ontworpen zijn om ADAM uit lijken te halen. In de Little Sisters bevindt zich wel een bruikbare vorm van ADAM. De speler moet het dus uit de Little Sisters halen. Deze meisjes worden echter beschermd door enorme ‘monsters’: de Big Daddies. Deze ‘monsters’ horen bij de meest indrukwekkende vijanden in de geschiedenis van videogames om hun puur intimiderende uiterlijk, hun enorme gebrul en de belachelijke kracht waarmee ze je te lijf gaan. Om de ADAM uit een Little Sister te halen zal namelijk eerst de Big Daddy gedood moeten worden en dat zal niet makkelijk gaan. De speler moet dus verstandig zijn met Plasmids om zo de Big Daddy zonder teveel kleerscheuren te verslaan.

Nadat de Big Daddy gedood is komt de grote morele keuze voor de speler aan bod. Dood ik de Little Sister en krijg ik maximaal ADAM of red ik haar van haar bezeten bestaan en krijg ik slechts een deel? Een moeilijke keuze is het zeker en het zal grote gevolgen hebben voor het verhaal in de game. Dr. Tenenbaum, een vrouw die de Little Sisters raadt je, bij de eerste ontmoeting met de Little Sister, het aan om haar te redden. De angstige blik in het kleine meisje maakt het ook wel erg moeilijk om haar te doden. Doodsbenauwd kruipt ze in een hoekje, wachtend tot je op haar afkomt, hopend dat je haar niets doet. Wederom krijg je een scène voor je te zien die je niet snel vergeet.



Met deze ADAM zijn Plasmids te verkrijgen en zo wordt het vechten tegen de vijanden een stuk makkelijker. Naast Plasmids zijn er ook wapens te gebruiken in de game: een pistool, een machinegeweer, een shotgun, een granaatwerper en later een kruisboog. Allen hebben ze flink nut tegen verschillende vijanden, maar op andere momenten vraag je je af of je niet met rubberen kogels zit te schieten. Vijanden kunnen soms wel érg goed tegen een stapel kogels, iets dat totaal niet realistisch overkomt. In de game zijn wel verschillende soorten ammo te vinden die elk een apart effect hebben, maar normale shotgunhagel die totaal niet effectief is tegen vijanden zonder pantser komt gewoon niet goed over. Hoewel vijanden erg slim zijn en op veel verschillende manieren zijn aan te pakken mist er toch een beetje diversiteit. Dit komt zeker naar voren als je bedenkt dat Rapture een levendige stad was. Een derde minpunt in de gevechten is dat ze soms te snel en chaotisch zijn en de besturing te wensen overlaat. Selecteren en wisselen van wapens en Plasmids, het gaat niet lekker.

De meest interessante vijanden zijn echter de eindbazen. Dankzij de voicelogs die in de game verspreid zijn, en vaak door eindbazen zijn ingesproken, leer je deze echt kennen en wordt de ontmoeting met deze personen er één waar naar uitgekeken is. De hoofdfiguren worden nog eens extra indrukwekkend door de enorm overdonderende manier waarop ze gepresenteerd worden. Bioshock laat zich hier op zijn best zien: de ingesproken monologen in de voicelogs zijn van sublieme kwaliteit en de personages kennen bijzonder veel diepgang. Daarbij komt nog eens dat de bandjes een sympathie bij de personen kunnen opwekken, soms goed, soms niet. De speler wordt op een bijzondere manier geconfronteerd met het zelf nadenken over personages en de acties die ze uitvoeren. Het luisteren van deze voice logs is dan ook één van de belangrijkste elementen bij de ontwikkeling van het verhaal, de grote kracht van de game.



Visueel is Bioshock een enorme hoogvlieger. De sfeer in de game is werkelijk perfect. Er is enorm veel aandacht besteed aan elke kamer die je binnenkomt en er zijn verschillende gebieden met een compleet andere aankleding. Grafische effecten als water, mist, invallend licht en glans zijn eveneens perfect. Dit wordt afgemaakt door een framerate die constant op 30 frames per seconde ligt. Toch is er een puntje waar de graphics beter hadden kunnen zijn: sommige textures in de game zijn wel erg vaag en dat is jammer. Het geluid in de game kent echter geen minpunten. Voicelogs zijn sumbliem, effecten klinken zeer helder en de muziek doet erorm veel met de gespannen sfeer in de game. Bioshock is een groot audiovisueel spectakel.

Het verhaal, de meeslepende ervaring, de indrukwekkende vijanden, de sfeer, de graphics, het geluid en met name de originaliteit van Bioshock maken het een absolute topper. Kleine minpuntjes in het gebruik van wapens en het lastige wisselen van wapens en plasmids op drukke momenten zitten het speelplezier van Bioshock maar amper in de weg, maar geven wel aan dat de game niet echt bedoeld is voor het no-brain geknal wat we kennen uit vele shooters. Deze game vergt intelligentie om goed van te genieten en dit straalt het door eigen verhaal en creativiteit helemaal uit. Kort gezegd: Bioshock is een betoverende ervaring.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   94
Sound   100
Graphics   96
Replay   90

Een betoverende ervaring.
95


14:44  Call of Duty 4 krijgt een CE
14:08  Killzone 2 in artworks te bekijken
 Reacties (26)
 Pagina: 1 | 2
MaartenL (Redacteur) op 27-08-2007 om 14:56 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Mooie review, k ga akkoord met alle punten...

Het is trouwens Atlas die je helpt, niet Atlus

Het is echt een stukje kunst, elke nieuwe omgeving doet je mond open vallen van verbazing. Het detail en de sfeer is 100% op punt en de gameplay is best verfrissend. Tel daarbij een enorm meeslepend verhaal en intrigerende personages bij op en je hebt een dijk van een spel...

Als je toch een 360 of goede PC hebt, moet je niet twijfelen dit pareltje in huis te halen

P-Bwoy op 27-08-2007 om 15:10 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Het zijn duidelijk de wereld en het verhaal die hem het doen, ik vind de combat op het einde een stuk minder worden. Ik heb bijna alles gemaxed nu(wapens en plasmids) maar heb het gevoel alsof ik de vijanden nauwelijks schade doe, battles duren veel langer dan in het begin en dat vind ik toch wel een beetje jammer, het voelt gewoon een beetje vreemd ineens.

Verder inderdaad een betoverende ervaring, en een van de beste games van 2007.

P-Bwoy op 27-08-2007 om 15:15 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Oh en nog een kritische kanttekening:

Ik begrijp dat jullie ook grote gameliefhebbers zijn bij gamed, maar het lijkt me beter om zo min mogelijk reviews te lezen van games die je zelf moet reviewen. Ik heb zelf natuurlijk ook veel reviews gelezen en ik heb heel erg het gevoel dat ik naar een Nederlands vertaalde versie van de IGN review aan het kijken ben. Precies dezelfde punten worden aangehaald en in nagenoeg dezelfde bewoording. Maak ze wat persoonlijker! Goed bedoeld advies uiteraard, cheers...

MaartenL (Redacteur) op 27-08-2007 om 15:40 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"ik vind de combat op het einde een stuk minder worden. Ik heb bijna alles gemaxed nu"

Idem, dat zat me ook serieus tegen... Vroeger kreeg ik een splicer nog wel neer met een 1 shotgun knal up-close maar nu zijn het er al minstens 4, en dat met upgegrade wapens. Hier komen echter de plasmids heel goed van pas om extra schade of vernietigende combos te ontwikkelen (Winters chill en dan met telekenis een vuilnisbak ertegen smijten doet wonderen).

Ik vraag me trouwens af hoe het dan op hard moet zijn. Kogels zullen niet veel nut meer hebben dan

FloriX op 27-08-2007 om 15:50 [Niv: 258 / Exp: 12906]
ik ben het eens met p-bwoy, game na 7 uur uitgespeelt, in het begin wil je echt alles onderzoeken maar na een tijdje doe je gewoon wat je gezegt word, en het enige puntje kritiek dat ik heb is het doodgaan-systeem, veel te makkelijk. TIP VOOR P-BWOY: Gebruik eerst electro bolt om ze te stunnen, switch naar crossbow en schiet ze door het hoofd, in een keer dood. Big daddys zijn ook veel te makkelijk, 5 trip wires en ze vallen als een blok.

Roderick op 27-08-2007 om 15:53 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Ik heb de IGN review wel gelezen, alsmede die van GameSpot en 1up en ik vind juist dat ik niet de punten van IGN aanhaal. Met name de positieve punten van IGN heb ik hier totaal niet genoemd.

Boven dat alles staat dat ik als 21jarige met 15 jaar gameervaring zelf de plus en minpunten in een game wel kan zien. Reviews van grote sites lees ik dan ook alleen uit interesse en niet om een 1:1 kopie van te maken.

Ik neem aan dat je doelt op het stukje "relateren met personen" dat ik vernoemd heb in mijn recensie? Want IGN vermeldt dat namelijk ook zo. Het is toeval, maar ik kwam tot dezelfde conclusie. Kijk alleen al naar Andrew Ryan: ik heb enorm veel symphatie voor de man ontwikkeld tijdens het spelen, dat terwijl het toch neergezet wordt als de badguy...

Als je een concreet voorbeeld kunt noemen: graag, want ik wil niet dat lezers denken dat ik hier IGN zit te vertalen (daarvoor ben ik teveel fan van GameSpot ).

Sowieso geldt dat ik, na 4 features en een recensie, veel te veel over de game weet, dus waarom zou ik me laten inspireren door iemand van IGN?

Gewijzigd door Roderick op 27-08-2007 om 15:58

MaartenL (Redacteur) op 27-08-2007 om 15:59 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"want ik wil niet dat lezers denken dat ik hier IGN zit te vertalen"

Je heet toch niet Frank Molnar ? Die heeft dat wel al eens gedaan teh lazy b*****d. Komt die gek ook nog uit dezelfde stad als ik :s

Ben toch al blij dat ik niet de enige was die sympathie kon opbrengen voor A. Ryan...

Limitbreaker op 27-08-2007 om 16:00 [Niv: 30 / Exp: 1475]
@P-Bwoy:

Heb je je vijanden ook volledig geresearched? Dat scheelt namelijk enorm (Vooral bij Big Daddy's)!

Zelf onderzoek ik alles tot in de puntjes, en ben daarom ook al een dikke 18 uur bezig met de game.

Gewijzigd door Limitbreaker op 27-08-2007 om 16:01

P-Bwoy op 27-08-2007 om 16:12 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Oh nee je bent ook zeker niet letterlijk aan het vertalen. Misschien haal ik de IGN review door de war een andere, en misschien heb ik er zelf wel te veel gelezen maar ik lees hier gewoon weer precies hetzelfde lijstje dat ik elders ook letterlijk lees in nagenoeg dezelfde bewoording(o.a. de brand-water-electro bolt anekdote, de morele keuzes bij de little sisters, de kwaliteit van de audiotapes). Ik weet ook zeker dat je het niet bewust doet, maar misschien dat je onbewust door je vele coverage van de game een vergelijkbare review heb geschreven. Zo niet, heb ik niks gezegd.

P-Bwoy op 27-08-2007 om 16:13 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Oh en over mijn combat problemen: ik heb niet elke vijand max geresearched, maar wel veel. Verder heb ik de game ook nog niet uigespeeld(nog 2 gebieden volgens mij) en ben ik ook al zeker 15+ uur bezig, ga ook lekker door met verkennen enzo. Maar ik vind de combat gewoon niet echt lekker aanvoelen er is een soort shift ontstaan.

Roderick op 27-08-2007 om 16:34 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Ik snap je punten, maar het zijn écht de punten waarop de game juist straalt, vind je t gek dat iedereen ze dan vermeldt? Ik denk dat jezelf ook iets teveel van de game weet Geloof me, dit is 100% mijn eigen review.

P-Bwoy op 27-08-2007 om 16:44 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Fair enough, carry on

Gast (86.87.196.xxx) op 27-08-2007 om 17:12
Jammer dat de reactie van Rene Groen is weggehaald die nog beweerde dat Gamed-redacteurs never nooit reviews van andere site's lezen :9

Rene Groen (Eindredacteur) op 27-08-2007 om 17:18 [Niv: 751 / Exp: 37556]
@ Gast: ik heb niet gezegd dat we als redactie nooit reviews van andere sites lezen, ik zei dat Roderick in dit geval geen andere reviews had gelezen omdat ik dat dacht. Omdat dit niet zo bleek te zijn (zie zijn eerdere reactie) heb ik mijn reactie verwijdert om geen verwarring te krijgen. Niet mijn woorden verdaaien

P-Bwoy op 27-08-2007 om 17:22 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Nou de reden dat ik er op kwam was het Bioshock topic in het forum waar uitgebreid alle recensies aan bod kwamen, maar het is al opgehelderd

Rene Groen (Eindredacteur) op 27-08-2007 om 17:39 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Zo is dat, en vergeleken worden met IGN is natuurlijk ook niet verkeerd

Hoe dan ook, zelf zit ik nog middenin Bioshock en geniet er met volle teugen van. Helaas heb ik niet heel veel tijd om te spelen op dit moment, maar ik blijf me verbazen over de kwalitatieve waarde van deze game. Zeker een game die zijn beloftes waar heeft weten te maken

Orian op 27-08-2007 om 18:13 [Niv: 67 / Exp: 3361]
Om even in te gaan op de mensen die het erover hadden dat je veel moet schieten, ik speel de game op hard, maar tot nu toe valt het nog wel mee. Ben bij het punt waar je net de kruisboog hebt, en tot nu toe gaat het nog goed. Alleen de Big Daddy's zijn een moeilijke (maar leuke) uitdaging. Daar moet je echt de omgeving (camera's, water enz) gebruiken.

Kan iemand me overigens zeggen hoever ik ben als ik bij de crossbow ben? Wil ik wel graag weten

Limitbreaker op 27-08-2007 om 19:01 [Niv: 30 / Exp: 1475]
Crossbow is in Fort Frolic, toch?

Ben je ongeveer op de helft. Alleen duurde de tweede helft bij mij veel langer, aangezien ik alle andere gebieden ook nog veel bezoek voor research en bepaalde items.

Moet alleen nog de Bouncer full research, alleen krijg ik die gewoon niet gemaxed zonder met ze te knokken .

De levels na Fort Frolic zijn ook wel een tandje lastiger, trouwens .

im2 op 27-08-2007 om 19:40 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik heb 'm nog altijd niet toegestuurd gekregen Dringen eens een nieuwe leverancier vinden...

Gast (84.246.51.xxx) op 27-08-2007 om 19:54
het spel is wel veel veranderd als je kijkt naar de screenshots bij de recensie:
1) geen tattoo's op de armen
2) een trui aan
3) op het tweede plaatje staat speedbooster, terwijl deze niet in het spel zit.
4) misvormde handen tijdens het vasthouden van een geweer

Fiercy Dragon op 27-08-2007 om 21:31 [Niv: 66 / Exp: 3297]
de speedbooster zit wel in het spel (is een passive skill)...

Orian op 28-08-2007 om 08:03 [Niv: 67 / Exp: 3361]
Thanks Limitbreaker.
Je kan toch gewoon een bouncer vermoorden, dan 20 foto's maken ofzo? je krijgt wel minder research maar toch wel een beetje, of niet?

Gast (84.246.51.xxx)
Weet jij eigenlijk of die tattoo's op zijn onderarm (die kettingen) nog een betekenis hebben? Ik hoef niet te weten wat, vind het liever zelf uit, maar als het zois dan kan ik erop letten in gesprekken

Limitbreaker op 28-08-2007 om 12:47 [Niv: 30 / Exp: 1475]
Je kunt idd wel een dode Bouncer fotograferen, alleen krijg je gewoon niet genoeg research punten.
En ik heb de ervaring dat als ze weer tot leven komen, dat ik er dan vrijwel geen score meer voor krijg als ik ze fotografeer.
Ga de game nu weer doen, maar dan op hard. Kijken of ik het dan voor elkaar krijg.

MaartenL (Redacteur) op 28-08-2007 om 13:22 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Die tattoo heeft een betekenis Orian

Goed opletten :p

Gast (86.83.135.xxx) op 28-08-2007 om 20:36
Ik wou deze game maandag kopen maar ik bedacht dat ik beter eerst een gitaar kon kopen:)

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Bioshock
Type:
Game
Releasedatum:
17-10-2008
Ontwikkelaar:
Irrational Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media