Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Augustus 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
31 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
29 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
28 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2025 
(0) 
26 Juli 2025 
(1) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
23 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
20 Juli 2025 
(1) 
(2) 
19 Juli 2025 
(5) 
(0) 
18 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
16 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
14 Juli 2025 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
12 Juli 2025 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2025 
(0) 
Dear Me, I Was...
Gamed Gamekalender Augustus 2025
RoboCop: Rogue City - Unfinished Business
Eriksholm: The Stolen Dream
Review:

Bioshock


Door Roderick op 27-08-2007 om 14:37
Bron: Gamed

Na een lange ontwikkeltijd is het dan eindelijk aan de consument om de handen te leggen op BioShock. Na vele awards op beurzen werden de verwachtingen rond deze first person thriller enorm. Na een stevige E3 award werd de game door Microsoft naar de PC en Xbox 360 getrokken. Gamed brengt een kritische blik en kijkt of de game de hoge verwachtingen nakomt.


De onderwaterstad Rapture is een plek van mogelijkheden, zelfontplooiing en individualisme. Geen invloed van de overheid die omwille van het grote plan groepen mensen in bepaalde richtingen wil sturen en al helemaal geen invloeden van geloofsovertuigingen in de wereld. Andrew Ryan, oprichter van de stad en een rijk individualist had wel een goed plan. Zijn oorsprong uit het communistische Rusland en later het gewelddadige Amerika deden hem ertoe besluiten de wereld te vervangen voor zijn eigen onderwaterwereld. Zijn motivatie en gedrevenheid bracht hem tot het bouwen van de indrukwekkende onderwaterstad Rapture: een plek voor de slimste en meest open mensen op Aarde. Een plek waar de mensheid pas echt kon floreren.

De ondergang van de maatschappij in Rapture begint met een nieuw hoogtepunt in de stad. Vanaf de zeebodem is een manier gevonden tot genetische manipulatie. Dit middel is onderzoch en doorontwikkeld tot het uiteindelijk voor commercieel gebruik werd toegepast. Een verkeerde keuze. De mensen in Rapture, die zich toch eigenlijk al boven de normale wereld verheven vonden, raakten allen aan een middel dat ze nog beter kon maken. Dit middel, ADAM, werd voor iedereen een normaal en later noodzakelijk goed ter verbetering van eigen lichaam en geest. Groot nadeel aan ADAM is dat het de normale menselijke cellen overneemt en er zo een volledige afhankelijkheid naar het middel ontstaat. Deze grote afhankelijkheid leidde tot een tekort aan ADAM. Dit tekort wordt, op het moment van spelen, door de inwoners van Rapture hardhandig opgelost.



Het gespeelde personage beland in Rapture door een vliegtuigcrash. Het vliegtuig waarin de persoon zit crasht op zee, vlakbij de poort van Rapture. De man besluit naar binnen te gaan en stapt in een duikbootje richting Rapture. Tijdens deze toch in de duikboot wordt de stad Rapture aan je voorgesteld door creator Andrew Ryan. Dit is één van de meest indrukwekkende en prachtige introducties in de gamesgeschiedenis. Na deze prachtige introductie krijg je meteen de andere kant van Rapture te zien: het geweld en de noodzaak naar ADAM. Gelukkig is er iemand die je kan helpen. Atlas is zijn naam en hij doet er alles aan om je in leven te houden. Ook jij kunt wat voor Atlas doen: zijn vrouw en kind redden. In dit deel van het spel lijkt een enorm motivatieprobleem te zitten: waarom Rapture binnengaan als je weet dat het een puinhoop is van binnen? Waarom niet buiten wachten op zee? Waarom je leven riskeren om Atlas te helpen? Deze grote vragen krijgen in de game echter een goede uitleg.

In Rapture maak je meteen kennis met het prachtige design dat de stad kent. In de stad heerst een echte jaren 50 stijl, met de enorme hightech mogelijkheden van een stad vol genieën. De stad is zelfs zo prachtig dat het keer op keer loont om rustig te lopen en alles te lezen en bekijken. Daar komt bij dat alle personages in Bioshock interessant zijn. De hoofdfiguren in de game kennen een extra dimensie door de voicelogs die in de game verspreid zijn. Deze voicelogs zijn door de personen zelf opgenomen en laten de motivaties, frustraties en gebeurtenissen rond de personen horen. Dit brengt een enorme inleving met zich mee aangezien de voicelogs de personages perfect neerzetten en nog eens ruimte voor eigen interpretatie overhouden ook. De normale figuren zoals de standaardvijanden kennen eveneens goede dialoog en zijn interessant om te ontdekken. Een ontdekkingsreis is Bioshock dus zeker, maar wel een hele gevaarlijke.



Al vanaf de eerste minuut wordt de speler namelijk geconfronteerd met de agressie van de Splicers, een vijand in Rapture. Het is belangrijk om jezelf te verdedigen in Rapture en standaardwapens zijn niet genoeg. Al snel raak je zelf ook aan de ADAM en zie je wat het is om jezelf nieuwe krachten aan te meten. Dit wordt een belangrijk onderdeel van de gameplay in Bioshock. Het gebruik van ADAM kan op twee manieren: Plasmids en Gene Tonics. Plasmids zijn actieve verbeteringen die te gebruiken zijn in gevechten met vijanden in Rapture. Zo krijg je aan het begin een Electro Bolt plasmid, met deze Electro Bolt kun je vijanden onder stroom zetten en ze zo een kogel door het hoofd schieten. Later komt daar Incinerate bij: daarmee zijn vijanden in de brand te zetten, waardoor ze fikse schade oplopen. Een combinatie van Incinerate en Electro Bolt leidt tot een dodelijke combinatie: een brandende vijand zal in het water springen en het water onder stroom zetten met een Electro Bolt zal een dodelijk effect hebben. In de game kom je veel plasmids tegen, die wisselende effectiviteit hebben. De keuze is groot, maar de speler zal veel Plasmids slechts gebruiken om het uit te proberen omdat andere veel effectiever blijken in de meeste situaties.

Gene Tonics verbeteren je personage permanent en kunnen op verschillende gebieden goed van toepassing zijn. Gene Tonics kunnen je bijvoorbeeld sterker maken waardoor je harder slaat en klappen minder hard bij je aankomen. Ook is het mogelijk om tijdelijk onzichtbaar te worden, of kan het effect van health kits versterkt worden door een Gene Tonic. In de game zitten veel Gene Tonics in drie verschillende categorieën: physical, combat en engineering. De tientallen Gene Tonics in de game zijn echter niet allemaal tegelijk toe te passen. Er zijn zes slots in elke categorie en er zal dus een keuze gemaakt moeten worden tussen de verschillende Tonics. Dit geldt eveneens voor de Plasmids, waarbij er ook maar een beperkt aantal slots is. Aan het begin zul je slechts de beschikking hebben over twee slots voor Plasmids en Gene Tonics. Het is dus handig om deze slots uit te breiden en zo nieuwe Plasmids of Gene Tonics te gebruiken. Het openen van slots en het toepassen van Plasmids en Gene Tonics benodigt echter ADAM, veel ADAM. De speler wordt dus al snel afhankelijk van het goedje.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   94
Sound   100
Graphics   96
Replay   90

Een betoverende ervaring.
95


14:44  Call of Duty 4 krijgt een CE
14:08  Killzone 2 in artworks te bekijken
 Reacties (26)
 Pagina: 1 | 2
lor10103 op 31-08-2007 om 18:56 [Niv: 2 / Exp: 79]

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Bioshock
Type:
Game
Releasedatum:
17-10-2008
Ontwikkelaar:
Irrational Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media