Review: Forza Motorsport 2
Door Roderick op 08-06-2007 om 12:47
|
Bron: Gamed
|
Eigenlijk is het al sinds Project Gotham Racing 3 dat Xbox 360 eigenaars op een goede racegame zitten te wachten. Gelukkig is er nu Forza Motorsport 2 die voor veel racefans het gat tot de volgende grote racegame zou moeten opvullen. Of Forza Motorsport 2 hierin slaagt, lees je in de review.
Natuurlijk zijn Project Gotham Racing en Forza Motorsport twee heel verschillende racers. In Project Gotham Racing 3 heb je een arcade/simulatie hybride waar je het liefst zo mooi mogelijk door de banen glijdt en rijdt. In Forza Motorsport 2 draait het allemaal om het echte racen, een simulatie dus. Racen volgens de perfecte lijn en op tijd remmen zijn een absolute vereiste voor succes in deze game en daarmee verschilt de game flink van Project Gotham Racing 3. Is de game, doordat het een simulatie is, minder toegankelijk voor de PGR3 fan? Nee, dat is het niet. In Forza Motorsport 2 is de game zo aangepakt dat iedereen de game kan leren en er lol in kan hebben, zolang hij/zij maar van auto’s houdt.

Liefde voor auto’s moet zeker voorop staan in Forza Motorsport 2, want naast het racen zelf draait alles toch echt om auto’s. In totaal zitten er meer dan 300 auto’s in de game waarvan een deel meteen beschikbaar is en een deel unlockt moet worden. Na een gewonnen kampioenschap krijg je een auto, bij een andere mijlpaal krijg je een auto, je krijgt bij bijna alles een auto cadeau waardoor je garage snel behoorlijk vol staat. Moet je dan met al deze auto’s rijden? Nee, de game dwingt je wel om bepaalde klassen wagens te proberen door verschillende kampioenschappen voor verschillende klassen aan te bieden, maar een groot deel van de game kun je uitspelen met de auto waarmee je net bent begonnen. Het mooie is dat je een grote voorkeur voor een bepaalde wagen zal krijgen naarmate je er meer mee speelt en de wagen sneller maakt en naar je eigen wens afstelt. Anders dan in andere games in het genre dwingt de game je dus niet keer op keer om een auto in een hogere klasse te kopen: upgraden en tunen kan je een heel eind brengen.
Daarmee is de eerste grote ontwikkeling ten opzichte van de concurrent beschreven: de Performance Index. Autoklassen zijn er wel, maar die zijn te ontstijgen door de auto die je hebt. Koop je een wagen in de klasse C (betrekkelijk langzaam, zo rond de 250pk) en wil je het in een kampioenschap opnemen tegen de veel snellere A klasse wagens? Dat kan door middel van het upgraden en tunen van je auto. Het upgraden van je wagen gebeurt middels een simpel menu die per belangrijk element van de auto bepaalt in hoeverre je onderdelen kunt vervangen en welk effect het heeft op car performance. Er is veel aandacht besteed aan de manier van upgraden. Op het moment dat je veel te veel aandacht hebt voor het opkrikken van PK’s kan het veel meer opleveren als je een betere versnellingsbak plaatst of is de subtiele kracht van een betere set banden zelfs meer effectief dan een hele hoop meer PK’s. Al deze upgrades veranderen de Performance Index en kunnen uiteindelijk van een auto in de klasse C een echte knaller in de klasse A maken. Daarmee zet je met je geupgrade Golfje mooi enkele van de mooiste en snelste sportwagens te kijk. Het tunen is meer voor de kenner. Bij het tunen verander je bijvoorbeeld bandenspanning, de ratio van je versnellingen of je downforce. Dit kan afhangend van het circuit, de auto en de tegenstanders een hele boel uitmaken. Het tunen verandert je Performance Index echter niet!

Dit upgraden en tunen vindt allemaal plaats in de flinke careermode die de game kent. In deze mode, waar je gemakkelijk tientallen uren mee bezig bent (afhangend van je niveau als racer), kies je eerst de moeilijkheidsgraad. Bij het kiezen zijn er slechts enkele opties, waarbij het voor beginners aangeraden wordt om bij het makkelijkste te beginnen. Deze moeilijkheidsgraad zet al de stabiliteitshulpjes aan en laat je zien hoe je de perfecte lijn aanhoudt, een goede manier om te leren racen dus. Voor de meer gevorderde speler is het aan te raden om de moeilijkheidsgraad flink op te schroeven. Laat alleen ABS als hulpje aan, zet de schade op ‘simulation’ en de AI van de tegenstanders op ‘hard’, dit laat de ervaring van de game enorm toenemen. Een racer als deze wordt snel te makkelijk en dat merk je vlot, beginnen met een hoge moeilijkheidsgraad brengt meteen spanning en houdt dit erin. Hoge spanning zorgt weer voor prachtige races waarbij de strijd tussen plaats 1 en plaats 2 flink heftig kan zijn. Mocht het allemaal niet naar wens zijn, dan is de moeilijkheidsgraad na het allereerste instellen per onderdeel te wijzigen in het career menu. Op dat moment kun je schade, A.I. en de hulpjes afzonderlijk instellen, zodat je je persoonlijke voorkeuren behoudt.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
93 |
Sound |
87 |
Graphics |
70 |
Replay |
93 |
Must voor de autoliefhebber.
|
89 |
|
|
|
13:45 Mortal Kombat II in Europese Store
11:15 SimCity Societies nog steeds een echte SimCity
|
Reacties (14) |
|
Pagina:
1
|
|
pizzarulez
op 08-06-2007 om 13:03
[Niv: 116 / Exp: 5801]
|
zal wel aan die plaatjes ligge dat die autos so pixelig zijn
|
|
Master Killer
op 08-06-2007 om 13:11
[Niv: 87 / Exp: 4361]
|
Je moet op het plaatje klikken. En dan 2 seconden je muis stil houden op dezelfde plek, en dan komt er een vierkantje rechts onder in beeld om je plaatje op ware grote te vergroten. En dan zie je geen pixels meer. Dat komt door het verkleinen.
|
|
Gast (82.73.28.xxx)
op 08-06-2007 om 15:22
|
Nette review Roderick. Ben het geheel met je eens alleen ik had het cijfer 9.1 gemaakt puur omdat het dan echt een lekker cijfer is.
[Dank voor je commentaar] -Roderick :)
Gewijzigd door Roderick op 08-06-2007 om 15:36
|
|
Jurgen Wagenaar
op 08-06-2007 om 15:22
[Niv: 7 / Exp: 343]
|
Dat bovenstaande is dus mijn reactie
|
|
im2
op 08-06-2007 om 18:47
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Geen game voor mij, in de demo ben ik niet verder geraakt dan de 5de plaats, het lijkt wat te moeilijk voor mij
|
|
Tom_V
op 08-06-2007 om 18:50
[Niv: 45 / Exp: 2263]
|
@im2duvi
Je kunt altijd een piloot inhuren om in jouw plaats te racen. Heb ik ook al een paar keer gedaan toen het - voor mijn bescheiden capaciteiten - te moeilijk werd.
|
|
Jeweet
op 08-06-2007 om 19:04
[Niv: 74 / Exp: 3697]
|
ik vond wel dat die graphics cijfer wel ietsjers meer mocht zijn...die game vind ik af en toe wel erg mooi...bijvoorbeeld die manhatten level...nja dat ben ik
|
|
Gast (84.28.125.xxx)
op 08-06-2007 om 21:59
|
Ik twijfel enorm tussen Forza 2 en Dirt. Forza is technisch perfect maar stelt qua graphics teleur. Dirt ziet er qua graphics zeer goed uit en lijkt met de verschillende race-klassen veel diversiteit te gaan bieden.
Forza is een extreem realistische simulator voor de hardcore gamer. Terwijl Dirt een vermakelijke rally game lijkt te worden voor de casual-gamer. Ik wacht met spanning de reviews voor Dirt af.
Ik denk dat het uiteindelijk toch Dirt word. Ik heb forza 1 tenslotte een paar maanden geleden voor een tientje gekocht en daar kan ik nog wel een tijdje mee vooruit als ik dat wil.
|
|
Gast (62.131.208.xxx)
op 08-06-2007 om 22:00
|
Heb de game ook sinds gisteren, om toch maar even te kijken of het stiekem toch niet wat is.
Grafisch stelt het idd weinig voor, wat mijn vermoedens bevestigd.
Geluid is netjes, maar persoonlijk vind ik het wat gevoelloos.
Gameplay is tot nu toe wel ok, echter heeft de game wederom last van chronisch onderstuur.
Al met al een leuke racer, maar geen uitblinker.
|
|
Limitbreaker
op 08-06-2007 om 22:01
[Niv: 30 / Exp: 1475]
|
Bovenstaande reactie heb ik geplaatst.
|
|
Roderick
op 09-06-2007 om 00:27
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Dat chronische onderstuur heb je op grote concurrent Gran Turismo trouwens ook. Je kunt er goed mee leren racen trouwens.
|
|
Gast (81.243.112.xxx)
op 09-06-2007 om 22:15
|
ik zou niet te veel afgaan op graphics , de auto's zijn gwn wat overbelicht en da aa is nie zo optimaal, voor de rest ziet het er wel goed uit, forza heeft het vooral van zen gameplay en als je een echte racefan bent is dit gwn een must .. ik zou de game ok ong en 9 geven , maar mocth forza betere graphics krijgen gaat het gwn een kaskraker worden ... nu is het gwn een topgame ...
|
|
Maickel
op 11-06-2007 om 10:10
[Niv: 1 / Exp: 32]
|
@ Limitbreaker: Onderstuur? Dan heb je waarschijnlijk alleen nog gereden met een FWD of AWD auto... De RWD auto's hebben echt geen last van onderstuur, maar juist bakken overstuur.
Door het kopen van upgrades en het juist afstellen van de auto kun je het onderstuur (of overstuur) trouwens goed tegengaan. Dat maakt deze game zo leuk. (wel alle hulpmiddelen zoals traction control en ABS uitzetten)
|
|
GL Brabus
op 11-06-2007 om 20:05
[Niv: 1 / Exp: 73]
|
Chronisch onderstuur? totaal geen last van... nee ik rij niet langzaam, en ik rij ook niet met TCS & STM aan... gewoon goed voor de bocht remmen en niet een hele late apex, maar ook niet al te vroeg insturen, want bij de FWD heb je nou eenmaal niet zo veel voor het zeggen
wat Maickel zegt is helemaal waar... FWD is niks. voorbeeld: Heb een Golf V GTI met 530 Pk op de VOORWIELEN, geloof mij, dat werkt niet. de bocht kom je wel door maar zodra je RT aanraakt sta je in de muur/vlieg je van de baan  een echte rechtuit auto
Ik mis trouwens de oval die in Forza 1 zat, die hele grote... alleen maar nissan speedway, maar dat is 3x niks, kan daar niet eens volgas continu!
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|