Developers van First Person Shooters lijken dit jaar geobsedeerd te zijn met vernieuwing. Irrational Games met Bioshock, Crytek met Crysis, Valve met Portal, allemaal proberen ze het genre opnieuw uit te vinden. Unreal Tournament III daarentegen blijft dezelfde shooter die we allemaal kennen. Hoewel…
Als een franchise eenmaal loopt, zijn veel developers huiverig om hem teveel te veranderen. Epic daarentegen schijnt grondig aan het renoveren te zijn geslagen. Oké, de fundamenten van Unreal Tournament III zijn grotendeels hetzelfde gebleven, maar dit deel lijkt aardig wat van zijn voorganger - UT 2004 - te gaan verschillen. En dan bedoelen we niet alleen de verandering van het jaartal naar Romeinse cijfers.
Dat blijkt wel uit de opzet van de singleplayer. In de voorafgaande delen was deze een kopie van de multiplayer. Je begon onder aan de ‘ladder’ en door wedstrijden te winnen klom je langzaam omhoog. UT III gooit het echter over een andere boeg. Epic zag dat minder dan de helft van de UT fans online ging, dus besloot zij om de singleplayer uit te diepen met een uitgebreide verhaallijn en karakters en met missies in plaats van matches.

Het verhaal speelt zich af op de planeet Taryd die gebukt gaat onder een oorlog tussen drie facties. Deze vechten allemaal over een lucratieve energiebron genaamd Tarydium. Zo is er de Axon, de bekende Liandri (de oprichters van de UT competitie) en jouw werkgever de Izanagi. Jij bent een (nog anonieme) soldaat wiens clan en thuisbasis door de koudbloedige Necris is vernietigd. De beste man wil wraak en hij krijgt zijn zin want halverwege de campagne vallen zijn aartsvijanden nét de planeet binnen.
In de tussentijd is jouw karakter met drie teamleden druk bezig Tarydium, technologie of land van de concurrenten te stelen of te veroveren. Net zoals in Command and Conquer 3 wordt dit in missies gedaan en bepaal jij welke opdracht je als eerste doet. Ook zal die keuze de loop van het spel beïnvloeden. Overigens ben je niet gebonden aan een coöperatie; vind je de Izanagi niets dan kan je rustig overlopen naar bijvoorbeeld de Liandri.

Epic besloot daarnaast de multiplayer flink onder handen te nemen. Zo zeggen we vaarwel tegen diverse gamemodes als ‘Bombing Run’, ‘Double Domination’, ‘Assault’, ‘Onslaught’ en ‘Vehicle Capture the Flag’ en waarschijnlijk zien we ‘Mutant’, ‘Invasion’ en ‘Last Man Standing’ ook niet meer terug – hoewel de laatste niet bevestigd zijn. Daar krijgen we ‘InstantGib CTF’, CTF met voertuigen en voetvolk en ‘Unreal Warfare’ (straks meer daarover) voor terug.
Ook in het wapentuig zitten de nodige verschuivingen. De Shieldgun en Assault Rifles zijn vervangen door de oude vertrouwde Impact Hammer en Double Enforcers en de minigun maakt plaats voor de Tarydium Stinger. Met de Stinger kunnen we niet alleen iemand volpompen met energiekogels, maar hem ook met een energiestaak tegen een muur nagelen. Verder nemen we afscheid van de Lightning Gun en de Ion Painter.
|