Valve had twee jaar nodig om de eerste Half-Life af te krijgen en zes jaar voor het vervolg. Gabe Newell en collega’s besloten daarom het volgende deel in episodes te verdelen, want naar eigen zeggen hadden ze anders met pensioen gekund als Half-Life 3 was uitgekomen. Helaas heeft Episode Two ook te kampen met vertragingen. Komende september verschijnt hij op PC, PS3 en Xbox 360, en dat is toch weer twaalf maanden vertraging.
Valve levert dus weer hectische gameplay af én een intrigerend plot. Gordon Freeman en Alyx zijn City 17 ontvlucht, maar de laatste lijkt in de handen van die gluiperige G-man te zijn gevallen. Freeman heeft echter andere zorgen. Een onderschept bericht moet zo snel mogelijk bij het verzet worden afgeleverd voordat de Combine hen bereikt. Intussen proberen andere facties van de chaos te profiteren, bouwt Dr. Klein aan een vreemde raket en zijn die Vortigaunts eigenlijk wel zo aardig als ze beweren?

Hoewel het concept grotendeels hetzelfde is, komt het allemaal in een net iets andere verpakking. Voordat Freeman de basis weet te bereiken moet hij zich een weg door nieuw terrein vechten. Languitgestrekte bossen, rangeerterreinen en een gangenstelsel vol met broedende Antlions, bijvoorbeeld. Verder meldt Valve dat Episode Two meer puzzels zal bevatten waaronder ‘de grootste puzzel ooit bedacht’. Hierdoor hopelijk geen ‘Highway 17’ taferelen, toen je door de eentonige actie zat te sméken om een einde aan die snelweg.
Het zou dus allemaal goed moeten zitten, maar er zit een kleine kink in de kabel. Valve belooft dat Episode Two twee uur langer zal duren dan zijn voorganger. Aangezien het eerste hoofdstuk binnen vier tot zes uur was uit te spelen zou dat neerkomen op maximaal acht uur gameplay. Dit lijkt ons een beetje weinig, ondanks de uitspraak van maker Doug Lombardi dat er bijna net zoveel gereisd zal worden als in Half-Life 2.

Gelukkig komt Episode Two niet alleen uit. De game krijgt in de zogenaamde Black Box editie gezelschap van Team Fortress 2 en het door ons al besproken Portal. Er komt daarnaast tevens een oranje versie uit, die naast bovengenoemde games ook nog Half-Life 2 en Episode One zal bevatten. Het aantal gameplayuren mogen dan wat aan de korte kant zijn, ze worden ruimschoots door de andere games goedgemaakt.
Als we Episode Two als een spreekwoord mochten omschrijven, dan zou het oude wijn in nieuwe zakken zijn. Jammer, maar aan de andere kant drinken wij graag liters van dit merk. Het enige wat deze game echt zou kunnen opbreken is dat hij wellicht wat eentonig en te kort wordt, maar gezien de reputatie van de serie en de aanwezigheid van de andere games lijkt ons dit sterk. Crysis en Bioshock opgepast: deze serie lijkt nog lang niet afgeschreven.
|