Straffe uitspraken verwachten we vooral van mensen als Reggie Fils-Aime, Phil Harrison en Peter Moore. Kleine jongens in de industrie laten echter ook hun mening horen.
Op de GDC was er gisteren een panel genaamd "Burning Mad: Game Publishers Rant" waar kleinere publishers hun mening konden laten horen en echt positief bleek het niet uit te draaien. Wij verzamelden de strafste uitspraken die er vielen.
Alex St. John (CEO van Wild Tangent) liet weten dat geen enkele game deftig draait op het systeem tenzij het natuurlijk World of Warcraft is en dat het een security ramp is want alles dat geen Microsoft product is, wordt bestempeld als spyware. St. John heeft de regels van Vista moeten ombuigen om zijn eigen programma's te laten draaien. (St. John is een ex-medewerker van het Microsoft Windows team.)
Chris Hecker (Maxis) liet bij zijn vorige optreden op de GDC (in 2005) weten dat Microsoft en Sony te veel de graphics en physics kant op gingen en hij vroeg zich af of Nintendo de industrie kon redden. Dit jaar kwam hij met een simpel antwoord: "The Wii is a piece of shit." Volgens hem is het productieproces van de Wii zeer eenvoudig, je moet gewoon twee GameCubes aan elkaar plakken. Hij hekelt vooral het feit dat de CPU zo zwak is en dat daardoor de console niet intelligent genoeg is om serieuze games te draaien.
Volgens hem is de aanpak van Microsoft en Sony veel beter, zij zien games als een soort kunst, terwijl Nintendo enkel games wil maken die leuk zijn. Die aanpak is niet goed genoeg. In de 21ste eeuw moeten games een soort van kunst kunnen zijn en hij dreigde dan dat hij de toespraak van Miyamoto zou verstoren. Uiteindelijk had hij nog advies voor Nintendo, ten eerste moeten ze games als kunst gaan promoten en ten tweede moeten ze een console maken die niet suckt.
Lee Jacobson hield het iets netter, hij besloot om enkele developers aan te vallen zonder namen te noemen. Zo vertelde hij dat een bepaalde developer deed alsof ze twee teams hadden. Toen hij 's morgens een rondleiding kreeg bij de developer, toonden ze hem één team en na de lunch werd hij opnieuw voorgesteld aan hetzelfde team. Zij hadden zich die namiddag echter gaan verkleden zodat hij ze niet zou herkennen. Andere developers verduisteren geld en zeggen tegen hun werknemers dat het de schuld van de publisher is. Hij vertelde zo enkele verhalen en eindigde met een sterke conclusie: "Don't pull that shit."
Greg Costikyan (Manifesto Games) viel opnieuw de consolemakers aan. Sony, Microsoft en Nintendo zouden geld verdienen aan alle games, zelfs wanneer de ontwikkelaar verlies maakt en het is hun schuld dat de developers niet creatiever zijn. De schuld hiervan ligt volgens Costikyan bij Nintendo, waarna hij al de misstappen van Nintendo van de laatste 22 jaar overliep. Een oplossing voor het probleem gaf hij echter niet, hij ging verder met kritiek geven. Digitale distributie is volgens hem geen goede oplossing want dan hebben de drie grote consolemakers alle macht. Initiatieven zoals Xbox Live Arcade zijn het begin van het einde. (Red.- Het is de Apokalyps.)
|