Capcom spreekt zelf natuurlijk niet. De Marketing Vice president wel. Charles Bellfield heeft een boel interessants te zeggen en we zetten het even voor je op een rijtje.
- Met vroege demo's van Dead Rising en Lost Planet kon Capcom heel goed communiceren met de consument en zo vroegtijdig de nodige verbeteringen doorvoeren. Dit heeft de gameplay positief beïnvloedt. Zo is bij Lost Planet bijvoorbeeld het online gebeuren verbeterd door de communicatie met de gamer.
- Toch is er een balans gekomen tussen de wensen van de gamer en de visie van de ontwikkelaar. Want ook die visie is belangrijk: het is wat de game in principe gemaakt. Bij Capcom vindt men het dus erg belangrijk dat er zowel met de consument als met de maker van de game erg goed gepraat wordt.
- Clover studios werd niet opgeheven, de oprichters van de studio vertrokken en de rest van de werknemers zijn gewoon weer bij Capcom aan het werk gekomen. De oprichters gingen weg omdat ze met iets anders bezig wilden. Echte plannen om weer een onafhankelijke studio binnen Capcom op te richten zijn er nog niet. De bedrijfsstructuur zoals deze nu is, werkt goed en is vrij uniek.
- In de komende maanden krijgen we aankondigingen van zowel PS3, Wii als Xbox 360 games. Ook de handhelds zullen ondersteund worden.
- Exclusiviteit is maar een bijzonder verhaal bij Capcom. Men heeft een strategie van games die multiplatform kunnen gaan (zoals de Resident Evil serie) en games die exclusief kunnen blijven (zoals de Devil May Cry reeks op de PS2). Ook is er een strategie van nieuwe franchises (Lost Planet en Dead Rising op de Xbox 360). Deze strategie wordt in de toekomst voortgezet. Dit is nog maar even een stille hint naar de exclusiviteit van Devil May Cry 4 op de PS3 en het verschijnen en doorgaan van nieuwe franchises op de Xbox 360.
- Capcom wil de PS2 nog enkele jaren blijven ondersteunen. De userbase is enorm en deze kan niet genegeerd worden.
- Ook tussen de handhelds zal exclusiviteit blijven bestaan. Monster Hunter komt niet zomaar naar de DS bijvoorbeeld.
- Phoenix Wright was tot Capcom's eigen verrassing een succes.
Het hele interview lees je hier.
|