Nieuws: "PS3 en Xbox 360 zijn even krachtig"
Door Roderick op 05-11-2006 om 09:57
|
Bron: IGN
|
Fanboys vinden het prachtig om het eigen systeem op te hemelen. Vaak gaat dit aan de hand van games, maar tegenwoordig begint de techniek ook een steeds grotere rol te spelen voor deze mensen.
De algemene indrukken op het net zijn dat de PlayStation 3 veel sterker is dan de Xbox 360. Nu is dit al meermalen door onafhankelijke ontwikkelaars ontkend, het lijkt echter nog niet over met de strijd.
Dnis Dyack, ontwikkelaar bij Silicon Knights, die we kennen van Eternal Darkness, de Too Human trilogie voor de Xbox 360, en een onaangekondigde PS3 game, meldt namelijk dat er voor ontwikkelaars geen verschil zit in beide platformen.
De PS3 heeft volgens hem bijvoorbeeld wat meer CPU power dan de Xbox 360. De Xbox 360 heeft bijvoorbeeld weer meer beschikbaar geheugen en zo blijven ze beide ongeveer gelijk.
quote: The 360 and the PS3 are equal in power in my eyes, maybe the PS3 has more processing power. The 360 has more available memory. It's pretty much a net, net. The public perception of the PS3 was that it was much more powerful. To developers, they look even.
|
|
|
|
10:05 Dave Mirra fietst verder
09:54 Trailer voor Hard Rock Casino
|
Reacties (123) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
Gast (80.201.207.xxx)
op 05-11-2006 om 15:18
|
Gran Turismo?!! Tekken?! Socom?!
Tekken kan ik nog begrijpen
Maar The Getaway??!!?!
Wat de fak
|
|
Roderick
op 05-11-2006 om 15:25
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
PS3 exclusives vs. Xbox 360 exclusives is een vrij gelijk opgaande strijd momenteel. Er zijn meer 360 exclusives dan je denkt. De manier waarop Microsoft deze exclusives krijgt is alleen anders (vanuit contracten met afzonderlijke partijen ipv developers die zich aangesloten hebben bij t bedrijf). In de toekomst zal Sony, dankzij die hoeveelheid studio's wel wat meer krijgen.
1080p voor PS3 vind ik te zwaar tellen in de media. Het is mij overduidelijk dat games als Lair (en MGS4, maar die is nog lang niet klaar) op texturekwaliteit etc. inleveren om die 1080p te halen. 1080p versterkt deze mankementen juist ipv dat deze ze verdekt overigens
Daarnaast kunnen de 360 en de PS3 beide de volle 512 mb niet benutten. Voor het operating systeem schijnt de Xbox 360 een 30-40 mb te gebruiken en de PS3 een 80-90 mb van dat geheugen. Uiteindelijk zal blijken hoe erg nodig de volledige 512 eigenlijk was, ook zeker als we weer gaan kijken naar die 1080p.
Verder denk ik dat zowel Xbox 360 bezitters als PS3 bezitters heel tevreden worden met wat ze in 2009 op hun scherm krijgen...
|
|
Gast (80.201.207.xxx)
op 05-11-2006 om 15:42
|
Wist je, dat The GATaway oorspronkelijk een “bestelling” van Sony bij hun Team Soho huis was. (Vroeger beter bekend als Psygnosis!)
De game werd gemaakt als antwoord voor MSR (Metropolis Street Racer) op Dreamcast. (Tegenwoordig is die game aan zn vijfde deel toe: Project Gotham Racing 4, jaja...)
Later zag Sony in dat hun "Project Soho Racing"(hihi) niet van de grond ging en dat Microsoft(de dumkopfen) geen belangstelling toonde in De Killer Game GTAIII
Héél erg dom van MS, en Sony besloot om hun "PSR" (blijft grappig) over een andere boeg te gooien:
De allereerste GTA rip-off, dus geen allereerste MSR rip-off.
Het resultaat: Iedereen dacht dat The Getaway zo veel was uitgesteld omdat ze er veel werk in hadden gestoken, dat klopte maar ze hadden wel een gedigitaliseerd London dat ze konden "reccycleren"
The Getaway blonk uit door een schitterende presentatie en doodleuke sfeer, innit?
Verder blonk de game ook uit met haar unieke, absoluut Kµt(!!!)-besturing, het speelde voor geen meter en deel 2 was tegen alle wetten van logica en evolutie in Nog slechter.
Toch had The Getaway een zeer goede presentatie, dit vooral dankzij één meneer. Die meneer werkt nu samen met een andere meneer, de meneer die de GTA-reeks heeft gebaard en heeft grootgemaakt.
Wel die 2 meneeren, jaja, zijn nu bezig aan een schijnbaar zéér leuk project:
Crackdown voor Xbox 360!!!
Nu jij
|
|
Gast (80.201.207.xxx)
op 05-11-2006 om 15:49
|
Ik snap niet dat de PS3 80-90MB RAM en 25% van de Cell zn power nodig heeft voor zo'n ongelooflijk simpel OS. Het is wel leuk wat het doet met de "kadertjes" en het draait ook "Achter de Schermen" maar dat laatste doen de Wii en de 360 ook.
Zou het dan toch waar zijn dat 's werelds beste programmeurs ofwel bij Nintendo ofwel bij Microsoft zitten?
|
|
Gast (86.88.83.xxx)
op 05-11-2006 om 15:59
|
Onzin. Dat is hetzelfde als een Ferrari (PS3) vergelijken met een BMW (X360). Beide heel snel maar de Ferrari is toch echt veel beter.
|
|
Roderick
op 05-11-2006 om 16:00
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
25% niet...1 van de 7 SPE's 
Daarnaast zal t OS wel meer doen dan alleen mooi zijn, maar daar weet ik t fijne niet van.
Sony is in essentie natuurlijk wel een hardwarebedrijf, maar in hoeverre t invloed heeft op het OS van de PS3...no clue.
|
|
MH3M3D
op 05-11-2006 om 16:02
[Niv: 8 / Exp: 390]
|
Ik had et over het aantal exclusives in VERHOUDING met de PS3. Dat de Playstation exclusives altijd meer waren, zijn en zullen worden dan de 360.
1080p vereist rekenkracht en ruimte, met cell en bluray zal dat prima lukken en hoeft er helemaal niets ingeleverd te worden op kwaliteit. Het vereist enige ervaring om dat optimaal te benutten, maar de merendeel van de ontwikkelaars zeggen dat de leercurve van de PS3 korter is dan de PS2 (dat toen ook moeilijk om voor te programmeren was).
En toen ik het over Getaway had.. ik gebruikte het als voorbeeld van een exclusive, ik zei nooit dat het een goed spel was, ik vind het trouwens net zo kut als crackdown (ook een mislukte GTA kloon)
Gewijzigd door MH3M3D op 05-11-2006 om 16:23
|
|
drakeman12
op 05-11-2006 om 16:40
[Niv: 20 / Exp: 1025]
|
ik denk de ps3 maar het gaat eigelijk om de games duhhhhhh!
|
|
Gast (80.201.207.xxx)
op 05-11-2006 om 16:49
|
Maar wel een kloon van de maker van de kloon.
Beetje zoals Eric Clapton die nu "White Room" zou zingen.
"In a white room with black curtains near the Station... tadadada tada...
|
|
Gast (80.201.207.xxx)
op 05-11-2006 om 16:50
|
Mislukt? Heb jij m mogen spelen?
You lucky bastard! _O_
|
|
MH3M3D
op 05-11-2006 om 16:56
[Niv: 8 / Exp: 390]
|
Ik heb genoeg screens en filmpjes en previews gezien. Het is net als saintsrow alleen met een gast met superkracht  Lang geen GTA kwaliteit game.
|
|
Gast (80.201.207.xxx)
op 05-11-2006 om 17:09
|
We zullen zien, een tijdje geleden schreeuwden een paar mensen dat Okami een Wind Waker rip-off zou zijn en kijk nu. Die game is ronduit schitterend, ook al heeft ze veel gemeen.
Begrijp me niet verkeerd MH3M3D maar je zou beter nu een 360 en een Wii kopen net zoals ik in maart een PS3 ga kopen. Ik ga zowiezo vermoedelijk massa's plezier aan mn PS3 hebben.
Ondanks dat ik Sony veroordeel vanwege hun maffia praktijken en het feit dat ze altijd zoete beloftes maken en niet een keer inlossen tenzij ze het van iemand anders kunnen stelen.
Het gaat inderdaad om de games, zoals het bij een auto draait om van punt A naar B te gaan (en of ie een komfortabele achterbank heeft en hoeveel je in de koffer krijgt, ... koffers dus)
|
|
Gast (80.201.207.xxx)
op 05-11-2006 om 17:13
|
Over maffia praktijken gesproken wil er iemand de laatste mop van EA horen?
|
|
MH3M3D
op 05-11-2006 om 17:17
[Niv: 8 / Exp: 390]
|
Sony maffia praktijken? Hahah gaat een beetje te ver hoor. Het is een commerciele bedrijf dat net als elke andere bedrijf van alles belooft om uiteindelijk geld te verdienen. Dat de PS3 is uitgesteld kunnen ze ook nix aan doen.. Het ging gewoon mis, en geloof me, zij vinden het erger dan jou datie in Europa uitgesteld moest worden. De PS3 is nou eenmaal VOL met nieuwe tech, en dat is niet simpel om te produceren. De overige consoles zijn van bestaande tech gemaakt, en kijk hoe moeilijk het was om die optijd te lanceren. Nintendo wacht heel lang om met oude tech te komen en microsoft kwam met een console met vele bugs.
Why should Sony be any different?
|
|
Roderick
op 05-11-2006 om 17:21
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Mocht iemand nog geïnteresseerd zijn in het geheugengebruik van de consoles, ik heb het opgezocht:
Xbox 360 heeft 512mb geheugen + 10Mb supersnel Edram
Ps3 heeft 256MB geheugen en 256MB Xdr geheugen (dat sneller is dan het standaard geheugen).
Xbox 360 OS gebruikt 20 mb. PS3 OS gebruikt 96mb.
Effectief geheugen 360: (512+10)-20=502
Effectief geheugen PS3: 512-96=416
Voor de geinteresseerden dus. Fanboys mogen dit overslaan.
|
|
Gast (80.201.207.xxx)
op 05-11-2006 om 17:23
|
Geloof mij als ik zeg dat ik me de EU release echt aantrek hoor. Ik heb al hun consoles en die van hun vrienden ook. Al 15 jaar volg ik de "Game" op de voet, +1000 games heb ik al gespeeld en ik hoop dat nog véél meer volgen.
Daarom kan ik je met een gerust hart vertellen dat Sony tot voor kort het enige bedrijf ter wereld was dat legaal aan kartelvorming kon doen
|
|
MH3M3D
op 05-11-2006 om 17:24
[Niv: 8 / Exp: 390]
|
Wat een gigantisch verschil zeg, zoek nu maar de CPU specs op.
|
|
Gast (80.201.207.xxx)
op 05-11-2006 om 17:25
|
Dank je voor de info Roderick.
btw: wil er echt niemand EA's laatste grap horen? :)
|
|
MH3M3D
op 05-11-2006 om 17:28
[Niv: 8 / Exp: 390]
|
Dat jij een gameaddict bent heeft er niets mee te maken. En wat Sony doet heet geen kartelvorming, dat heet je marktaandeel verhogen (Iets wat elke bedrijf over droomt om te bereiken).
|
|
Roderick
op 05-11-2006 om 17:30
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Ik heb zelfs een foutje gemaakt: de PS3 heeft ook een stukje buffer zoals de X360 dat heeft via Edram. Weet niet hoe groot die is. Nog een verschil is dat de PS3 hardware effectief gesplitst is voor geheugen: de cpu werkt met 256mb en de gpu werkt met 256 mb. Maar, Sony is slim geweest en heeft onderling gebruik ook mogelijk gemaakt. Ben overigens wel ovetuigd dat 80mb ram verschil wel flink uitmaakt.
Cpu's: tja, de PS3 heeft een multicore processor, en de 360 heeft een multicore processor. De PS3 heeft 1 centrale processor en 6 effectieve SPE's (1tje voor OS bewaard). Deze kunnen allerlei taken doen en zijn flink efficient. De Xbox 360 heeft 3 gelijke kernen van elk 2 threads: totaal 6 threads dus. Deze threads kunnen óók specifieke taken op zich nemen zoals AI en physics. Wat dat betreft in een oppervlakkige kijk op de architectuur weinig verschil.
Kijk je verder, dan komt het echte verschil en zie je dat die SPE's veel onafhankelijker en efficienter werken, specifiek (vooral in getallen) weet ik precies niet.
|
|
FreeMad
op 05-11-2006 om 17:32
[Niv: 23 / Exp: 1164]
|
nou laat hem maar horen. zijn we daar ook weer vanaf.
|
|
MH3M3D
op 05-11-2006 om 17:41
[Niv: 8 / Exp: 390]
|
Het gaat om de architectuur. De manier waarop cell gebouwd is, en hoe RSX gebouwd is om met de Cell samen te werken. Aangezien ik geen diploma heb in microprocessing kan ik toch niet precies weten hoe dat te werk gaat. Maar wel geloof ik dat Cell een ongelooflijk piece of engineering is. En dat het op ten duur gaat laten zien wat het kan. Laten we wachten tot we MGS4 en Halo3 naast elkaar leggen en dan pas een verschil zoeken.
|
|
Gast (80.201.207.xxx)
op 05-11-2006 om 17:50
|
Jep R.
De centrale processor (een power pc processor zoals 360 er dus idd 3 heeft, toch?) dient enkel om de taken tussen de SPEs te verdelen.
Héél geniaal is dat ieder processor opgedeeld is in verschillende regios, elk van die regios heeft zn specifieke taak en vaardigheid.
Een SPE is in feite de regio die gespecialiseerd is in Floating Point Calculations, of duidelijker, getallen na de komma.
Die zijn ZEER belangrijk voor het bouwen en bewegen van polygonen, de driehoekjes en trapeziums die het parralellepipedum op je HD scherm vormen.
Dat is dus zoals mn goede vriend MH3 zegt een zeer goede zaak voor PS3 en maakt dat het een sinecuur werkje is om te adresseren.
En, het maakt dat de toekomstige games zowiezo minder bugs zullen hebben omdat een kleine bug genoeg kan zijn om de boel te jammen.
|
|
Roderick
op 05-11-2006 om 18:20
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Jullie hebben het trouwens over die samenwerking Cell-RSX-Geheugen, maar als ik eens wat dingen lees over RSX en het geheugen is dat deze de Cell misschien wel eens achterhouden. De RSX is ook maar op basis van een 'oude' chip en het geheugen is zogezegd gesplitst in 2 groepen waardoor er memory access e.d. problemen ontstaan. Shaders van de RSX zijn dan wel weer goed, maar AA en highres bewerkingen gaan met de 360 gpu veel beter, misschien is die GPU ook wel op de toekomst gebouwd (net als de Cell) en moet men ook met dat ingewikkelde stukje hardware leren werken. (had dat ding niet enkele functies van DX10? Zo ontstaat geen gehele ondersteuning, maar wel van bepaalde functies). Ook hebben de meeste ontwikkelaars het multithreaden op de 360 ook nog niet door. We kunnen dus ook op de 360 nog flinke ontwikkelingen verwachten.
Een mooie tijd komt eraan. 
Overigens is Halo3 met MGS4 vergelijken straks misschien niet de beste keus, Bungie heeft gezegd duidelijk niet te gaan voor grote hoeveelheden details etc.
|
|
Limitbreaker
op 05-11-2006 om 18:33
[Niv: 30 / Exp: 1475]
|
Kan me eigenlijk wel vinden in de beargumentatie van Roderick.
Echter denk ik dat de PS3, mede door de Blu-Ray technologie, wel de meest futureproof van de 2 is.
Denk dat we idd even moeten afwachten wat de toekomst brengt.
IGN was trouwens erg te spreken over Motorstorm. Zeker de final build schijnt er echt heel dik uit te zien!
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
|