Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Column:

Ubisoft versus EA


Door Joris op 30-10-2006 om 05:22

Het fluitsignaal van de scheidsrechter klonk en de wedstrijd was begonnen. De twee gestaltes stonden dreigend tegenover elkaar. Op het eerste gezicht was de strijd al lang beslist, de ene figuur was immers ruim vier keer zo groot als zijn tegenstander. De grote gestalte was ook degene geweest die het gevecht had uitgelokt. Het was een onverschrokken gigant, hij had nooit echt last gehad van concurrentie en was dus voor niemand bang. Zijn naam was Electronic Arts.

Ondanks dat de uitgedaagde veel kleiner was, stond deze toch dapper in de ring en was niet van plan op te geven. Bovendien had hij een enthousiast publiek die hem toejuichte vanaf de tribune. In dit publiek zaten vele bekendheden, onder wie Prince of Persia, Far Cry en natuurlijk Rayman. Met zijn allen kwamen ze helemaal uit Frankrijk om de kleine kandidaat te steunen. Ze riepen zijn naam: Ubisoft.
Maar Electronic Arts had ook zijn fans en dat waren er ook nog eens veel meer. EA had vooral de sportieve toeschouwers op zijn hand, FIFA, Madden en Need for Speed waren enkele namen. Maar ook Harry Potter, The Sims en Battlefield waren aanwezig. Met zo’n enorm publiek was het niet vreemd dat hij de grote favoriet van de wedstrijd was.

De eerste klap viel. De kleine figuur zakte door zijn knieën. De scoreborden ratelden en toonden dat Ubisoft al voor 20% verloren had van de grote favoriet EA. Een pijnlijk verlies voor Ubisoft, maar ook voor Frankrijk in het algemeen.
Ubisoft stond echter al meteen weer op en begon te schreeuwen dat het zo echt niet kon gaan. Hij beschuldigde de grote EA van gebrek aan originaliteit en het eeuwig herhalen van hetzelfde trucje. Elk jaar een nieuwe FIFA, een nieuwe Tiger Woods, een nieuwe Need for Speed, een nieuwe SSX en hoeveel delen van The Sims waren er inmiddels al verschenen? Verder verweet Ubisoft EA te veel filmlicenties te gebruiken om meer games te verkopen. Licenties als The Godfather, James Bond en Lord of the Rings. Geroezemoes steeg op uit het EA kamp, hier had Ubisoft toch wel een punt.

Maar EA brulde terug en vroeg wanneer Ubisoft nou voor het laatst iets echt origineels had geprobeerd. The Settlers, Splinter Cell en Prince of Persia waren dat niet ook al eeuwig herhaalde concepten, om nog maar te zwijgen van Rayman. Waar EA met elk nieuw deel in een serie iets nieuws probeert, lijken de nieuwe delen bij Ubisoft soms wel erg veel op elkaar. EA noemde de serie Far Cry, waarvan er al meerdere versies waren verschenen, maar de onderlinge verschillen minimaal waren. Echt originele spellen als Beyond Good and Evil waren mislukkingen geweest en verdwenen. Nee, ook Ubisoft gebruikte liever filmlicenties (King Kong, Open Season) en liftte mee op de urban hype (And1streetball). En dat met die overdreven stoere Dark Prince in Prince of Persia, dat was toch ook gewoon een poging om nog meer mensen het spel te laten kopen. EA zei dat hij zelf wel vernieuwend en innovatief bezig was. Als voorbeeld noemde hij 'Black'. Black was de eerste shooter geweest waarin echt alles kapot kon.Grote explosies en vernietigende wapens zorgden ervoor dat dit een shooter was geweest die fris en nieuw aanvoelde. Ubisoft hoefde zich echt niet beter of innovatiever te voelen dan Electronic Arts, want dat was hij zeker niet, eerder behoudender. EA zei dat hij het walgelijk vond dat Ubisoft dat zo ontkende, terwijl de feiten voor het oprapen lagen.
‘Maar,’ sprak de gigant nu op een wat vriendelijkere toon: ‘daarom zouden wij ook zo goed bij elkaar passen. Beiden brengen we alle titels steeds multiplatform en komt het woord ‘exclusief’ niet in ons woordenboek voor. Beiden vernieuwen we bestaande successen maar minimaal en zorgen we ervoor dat onze games ook geschikt zijn voor de massa.’

‘Niet waar!’ piepte Ubisoft met een Frans accent: ‘Wij lijken totaal niet op elkaar. Ik ben bijvoorbeeld de enige die de Wii goed ondersteunt, met zeven games bij de launch. Jij onderschat de Wii en die fout heb je ook al gemaakt bij de DS. Bovendien begin ik volgend jaar met nieuwe sportlicenties en meer RPG games, die een succes zullen worden en binnen afzienbare tijd zal ik groter zijn dan jij!’

Hierop lachte EA en hij zei dat de sportgames van Ubisoft het toch niet zouden kunnen meten met die van EA, wegens gebrek aan ervaring en opgebouwd succes. Verder dacht EA dat het met die idiote Wii controller toch niets zou worden en dat Red Steel waarschijnlijk slechts voor 3 maanden exclusief op de Wii zal blijven. Daarna zal die game ook op de releaselijsten van de Xbox 360 en PS3 staan. En EA bleef uithalen tegen Ubisoft:'Op dit moment maak ik al winst aan jou verdiensten en vroeg of laat zal ik wel helemaal met je afrekenen. Maar misschien moet ik eerst SEGA en Capcom eens stevig aanpakken.' ‘Want,’ sprak EA: ‘jij weet net zo goed als ik dat het alleen maar om geld draait en daarvan heb ik veel meer tot mijn beschikking dan jij. Waar jij vorig jaar een omzet van 700 miljoen had, kreeg ik 3 miljard dollar binnen.’

Het fluitsignaal van de scheidsrechter klonk opnieuw. De eerste ronde was voorbij, maar de strijd was nog onbeslist. Het publiek van Ubisoft was nog erg onrustig, ze twijfelden of ze wel zo origineel en vernieuwend waren als ze altijd hadden gedacht.



10:05  Twee trailers Need for Speed Carbon
05:21  Wii speelt DVD
 Reacties (13)
 Pagina: 1
Gast (195.85.146.xxx) op 30-10-2006 om 10:07
Mooi gesproken :)... To be continued 8)

Master Killer op 30-10-2006 om 10:54 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Zeer orgineel bedacht, maar vrij waardeloos. Je had het ook in 5 zinnen kunnen vertellen . En dit is allang bekend .

Gewijzigd door Master Killer op 30-10-2006 om 10:54

FreeMad op 30-10-2006 om 11:20 [Niv: 23 / Exp: 1164]
ach het is meer een colum die alles op een rijtje zet.
heel goed gedaan hoor joris

SamFisher_NL op 30-10-2006 om 11:23 [Niv: 9 / Exp: 448]
ECHT leuk geschreven!!! Wordt vervolgd...

@ MasterKiller:
Misschien bevat het niet zoveel nieuws, maar het gaat hier om de fun.
Ik hoop dat je dat wel begreep toen je het las...

Devilly op 30-10-2006 om 11:29 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Grappig hoor, leuk geschreven!!

Master Killer op 30-10-2006 om 12:12 [Niv: 87 / Exp: 4361]
fun?

Fragmaster op 30-10-2006 om 14:19 [Niv: 20 / Exp: 1022]
EA 700 miljard en Ubi 3 miljard, wtf?

wackyprofessor op 30-10-2006 om 15:27 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Neej EA had 3miljard omzet en Ubi maar 700miljoen.. eigenlijk heeft EA wel gelijk mensen kopen toch hun producten en alles draait om geld helaas.

Master Killer op 30-10-2006 om 16:28 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Als ze fifa 2007 kopieren en er 2008 op plakken verkoopt het zelfs, dat wet ik !

Cubic X op 30-10-2006 om 20:37 [Niv: 203 / Exp: 10171]
@Master killer....dat werkt zeker...doen ze al sinds 2002.............................dus tis inmiddels wel gebleken dat het werkt

Joni Philips (Eindredacteur) op 30-10-2006 om 20:39 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
@Robert, vergelijk PES2 eens met FIFA 2002 en dan PES6 met FIFA 2007. Je zou nog verbaasd kunnen zijn over welke het meest vooruitgang heeft gemaakt.

domelam op 31-10-2006 om 09:17 [Niv: 4 / Exp: 225]
Goed verhaal

tinyriconen op 31-10-2006 om 20:52 [Niv: 23 / Exp: 1134]
Ik vind het echt chill dit verhaal Het leest erg lekker en voor iemand die het niet zo gevolgd heeft is het nu toch een stukkie helderder... Jip en Janneke taal werkt!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden