Review: Dungeon Siege II: Broken World
Door Roderick op 06-10-2006 om 01:00
|
Bron: Gamed
|
Dungeon Siege II is al een hele tijd uit en we moeten nu nog even opgewarmd worden door een add-on. Broken World heet deze add-on en het moet, na het complete Dungeon Siege II, een hele nieuwe epische verhaallijn introduceren. Of dit nog enige overtuiging kent voor een (in principe) één jaar oude game, lees je in de review.
Dungeon Siege II moet voor de gamers die het gespeeld hebben, toch een afgerond gevoel geven. De wereld is zo goed als vernietigd en de boze magiër Valdis is dood. Broken World (hoe toepasselijk) brengt je terug naar deze ‘gebroken wereld’ (al ben je natuurlijk niet weggeweest) om opnieuw het kwaad te bestrijden. Het kwaad is dit keer niet zo groot, maar wel van ernstige aard. De mensen om je heen gedragen zich namelijk ongewoon en dit is allemaal omdat er nog een donkere kracht actief is op de wereld. Deze donkere kracht neemt tevens in kracht toe omdat een magiër genaamd Zaramoth op het punt staat om naar deze wereld te komen. Dit kan zomaar niet dus de held uit Dungeon Siege II gaat weer ten strijde.
Dit laatste moet even benadrukt worden want zonder je held uit je eerdere Dungeon Siege II save ben je niet zoveel waard. Ben je nog steeds verslaafd en heb je de save nog op je PC staan, dan is dat geen probleem. Voor de rest is het anders, deze zullen een compleet nutteloos personage moeten importeren waardoor de hele game al niet lekker begint. Er vanuit gaande dat je fan bent, anders zou je niet overwegen deze add-on te kopen, zal ik verder niet teveel uitwijden over de mogelijkheden en de manier van spelen in Dungeon Siege II aangezien dit wel bekend is. Waar ik wel naar ga kijken, zijn de veranderingen en extra’s die deze add-on met zich meebrengt en of dit waardige toevoegingen zijn of niet.
Om te beginnen heeft Broken World één nieuw ras. Deze personages zul je per definitie moeten importeren, wat toch wel een aardig nadeel oplevert voor de speelbaarheid van de game (zeker in het begin). Dit nieuwe ras is het dwergenras. Helaas speelt dit dwergenras niet veel anders dan bijvoorbeeld de half-giants, het blijft bij hakken en dat werkt verder net zo met dwergen als met andere rassen. Dungeon Siege II liet je andere eigenschappen per ras ook naar eigen wens indelen, dus ook op dat vlak verandert er weinig, je leert de dingen die je veel gebruikt en wordt daar beter in. Naast deze magere toevoeging aan rassen wordt er natuurlijk ook een nieuw stuk wereld aangeboden waar flink in gevochten moet worden.
Flink gevochten wordt er zeker aangezien de moeilijkheidsgraad in Dungeon Siege II: Broken World een stuk omhoog is gegaan. Met de pre-installed personages zul je er zeker een zware kluif aan hebben en afhangende van je oude Dungeon Siege II personage zal ook dat niet al te gemakkelijk worden. Hoever de vijanden ook meegegaan zijn in level, zijn de items niet gestegen in level. In een RPG als deze zijn de items toch wel een belangrijk onderdeel. Helaas vind je, met name in het eerste deel van de add-on, weinig wapens en andere items die je erg zullen interesseren. Dit hangt natuurlijk wel, zoals eerder gezegd, af van je status uit de originele Dungeon Siege II game. Dit vechten zal vooral moeilijker zijn door de grotere hoeveelheid vijanden die je op je af gestuurd krijgt. Als je op een gegeven moment bekend bent met de sterktes en zwaktes van de vijand, zul je wat gemakkelijker door deze horden vijanden komen.
Deze wat hogere moeilijkheidsgraad biedt wat uitdaging, wat de zintuigen wat minder prikkelt, is de herhaling in dungeons. Dungeons zijn namelijk vrij standaard en erg herhalend. Ook bieden de verschillende gebieden weinig reden tot exploratie. Wat je ziet is wat je krijgt en daar blijft het bij in deze add-on, dit is geen eigenschap van een goede RPG waarbij ook de dungeons een factor van interesse blijven. Dit doet geen goed aan het spelplezier van de game. Waarschijnlijk kun je dan blij zijn dat de game in een uurtje of twaalf voorbij is en je het daarmee wel gezien hebt. De fans zullen licht teleurgesteld zijn in deze genoemde elementen aangezien Dungeon Siege II dit toch alleraardigst had uitgewerkt.
De gameplay voelt dus niet geheel als een waardige toevoeging, ook de graphics zijn stevig achterhaald. Een jaar geleden zag de game er aardig uit en als dit in een jaar niet verandert, terwijl de rest van de RPG’s grote sprongen neemt, is dit niet gunstig voor de beleving van de add-on. Grafisch is de game dus zeer gedateerd en het valt onmogelijk mooi te noemen. Het geluid is daarentegen nog wel erg compleet, met veel gesproken dialogen en het juiste gebruik van effecten en muziek is hier gewoon weinig op aan te merken.
Uiteindelijk is Broken World een matige add-on voor Dungeon Siege II. Het concept dat in 2005 heel aardig bleek, is nu wat gedateerd en de gebreken in Broken World helpen niet om dit gevoel weg te halen. Toch zal Broken World voor de echte fans een welkome toevoeging zijn aan het Dungeon Siege II concept waar zij zo verslaafd aan zijn geraakt. De vraag is echter alleen hoeveel mensen er nog verslaafd zijn aan deze game en dus de aanschaf van deze game zullen overwegen.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
60 |
Sound |
75 |
Graphics |
50 |
Replay |
50 |
Een matige toevoeging aan een redelijke RPG.
|
59 |
|
|
|
09:20 Family Guy developer opent blog
00:56 Datum voor Unreal Anthology
|
Reacties (10) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (83.160.172.xxx)
op 06-10-2006 om 15:03
|
Valdis is geen magier
|
|
Roderick
op 06-10-2006 om 16:36
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Nee een Dark Lord.
|
|
Gast (83.160.172.xxx)
op 06-10-2006 om 23:24
|
Is de uitbreiding echt zo slecht, erg jammer aangezien ik er veel van had verwacht... Heb net Dungeon Siege II uitgespeeld op Vet :). vraagje nog.. Ga je nu die azunite scholar achterna die je genaaid heeft in Dungeon siege II ? Of is het echt alleen maar wat problemen met iedereen
|
|
Gast (84.36.84.xxx)
op 14-10-2006 om 15:27
|
:) ;) :D *D }> :'( :P :9 8) _O_ :? :X |( :r :r :(
|
|
Gast (84.80.51.xxx)
op 09-03-2008 om 18:29
|
}> coole site man mag ik hem downloade :)
|
|
Gast (195.191.54.xxx)
op 04-04-2011 om 23:29
|
Www gamed.. Outstanding :)
|
|
Gast (195.191.54.xxx)
op 22-04-2011 om 15:18
|
Www gamed.. Very nice :)
|
|
Gast (195.191.54.xxx)
op 03-06-2011 om 02:09
|
Www gamed.. He-he-he :)
|
|
Gast (195.191.54.xxx)
op 05-06-2011 om 02:30
|
Www gamed.. Nifty :)
|
|
Gast (195.191.54.xxx)
op 02-07-2011 om 08:14
|
Www gamed.. Tiptop :)
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|