Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(7) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Ninety-Nine Nights


Door Rene Groen op 31-08-2006 om 00:06
Bron: Gamed

September gaat een drukke Xbox 360 maand worden en Ninety-Nine Nights trapte eind augustus af als eerste in een reeks van aankomende titels. Of Ninety-Nine Nights het echter ook waard is om aangeschaft te worden, is een heel andere vraag, een vraag waar je in deze review antwoord op krijgt.


De vijanden in NNN stellen helaas weinig voor. Toegegeven, het is indrukwekkend dat ze met duizendtallen op je afgestuurd worden (helaas zijn het nooit meer dan drie soorten vijanden en heb je af en toe last van slowdown in de gameplay), maar hun A.I. is bijzonder lachwekkend. Terwijl jij door ze heen staat te hakken, proberen ze amper wat terug te doen, op enkele sterkere vijanden na. Ook hier echter weer een frustratiepuntje, namelijk dat de vijanden lastig te onderscheiden zijn van elkaar. Zo zitten er soms twee sterke tovenaars in een veld van duizend slappe goblins, maar eer dat je ze gevonden hebt, ben je al meerdere keren geraakt.

Ook het gegeven dat je soms pas effectief verder kan als elke vijand dood is, en er soms één vijand is die ergens blijft hangen, zorgt ervoor dat je het spel soms liever in de hoek slingert. Tussendoor vind je nog wel vele levelbazen, en die zijn dan weer een verhaal apart. Een geraakte aanval van hun kant zorgt meteen voor een flinke aanslag op je levensmeter, hoewel het niet al te moeilijk zal zijn om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt. Een levelbaas kent namelijk weinig uitdaging doordat ze slechts enkele aanvallen hebben die je eerst even van een afstandje kunt bekijken. Als je dus ziet dat de immense kikker eerst klaar gaat staan voor een gifaanval van voren, dan loop je simpelweg naar zijn rug en begin je daar op hem in te slaan. Slechts een enkele keer is een levelbaas onvoorspelbaar of snel en kost het dus wat moeite.

Tijdens het spel vind je vele soorten items. Naast de normale rode en blauwe orbs moet je denken aan extra impact van je aanvallen, een betere verdediging, sterkere wapens, etcetera. Deze items zijn in kisten te vinden of komen uit de dode lichamen van je tegenstander. De beste items zijn echter afkomstig na het verslaan van een baas, maar hier heeft ontwikkelaar Q Entertainment / Phantagram een grote fout gemaakt. Terwijl de items tevoorschijn komen, start er namelijk ook een cutscene. Stond je niet precies op de plek waar de items uit zijn lichaam floepten, dan heb je pech en kun je de items niet bemachtigen. Dit is overigens niet het enige moment dat een cutscene de stoom uit je oren laat komen. Wanneer je bijvoorbeeld net je zuurverdiende blauwe orbs ingezet hebt en er zit een cutscene na, dan kun je deze speciale aanval vergeten omdat deze na het filmpje ongedaan is.



Nu we het dan toch over frustratie elementen hebben komen we automatisch bij het checkpointsysteem uit. Stel dat je in een groots level 45 minuten en drie cutscenes verder bent en je gaat dood, dan zou een checkpoint logisch zijn. De ontwikkelaars van NNN zijn het echter niet met ons eens en besluiten gewoon dat je het level opnieuw kunt beginnen. Wederom kun je dus 45 minuten door een level heen hakken om te kijken of je het punt dit keer wel voorbij komt. Het enige wat je hierbij kan helpen is levels herspelen om je statistieken te verbeteren, om zo sterker aan dit soort levels te beginnen. De vraag is echter of je zin hebt om wederom de moeite te nemen om die zelfde inspiratieloze levels te spelen die je allemaal al eerder gezien hebt.

Het camerasysteem in het spel zelf is redelijk. Door de grote groepen vijanden verlies je jezelf regelmatig uit het oog als de camera te laag staat, staat deze echter te hoog dan zie je de omgeving niet meer waar je heen loopt te hakken. De balans hierin vinden is essentieel om te zien waar je heen gaat en wat je aan het doen bent. Eenmaal deze balans gevonden dan kun je vrij probleemloos door een level heen, mocht het toch niet helemaal goed staan dan laat de camera zich makkelijk bedienen.



Een puntje wat nog niet behandeld is, is het geluid binnen de game. Ik ben er een voorstander van dat de oorspronkelijke stemmen bewaard blijven (in dit geval zijn deze Japans) en ondersteuning krijgt van ondertitels, helaas maakt NNN hier geen gebruik van. Wat je dus krijgt zijn Engels ingesproken stemmen over de Japanse animaties, wat de lip synching niet ten goede komt. Gelukkig zijn de stemmen zelf echter aardig gekozen, net als de soundtrack wat gezien kan worden als het beste punt in het spel. Daarentegen blijft het geluid binnen het spel zelf wel erg beperkt, een eigen gekozen muziekje op de achtergrond is daardoor geen overbodige luxe.

Al met al heb ik NNN met gemengde gevoelens gespeeld. Als hack & slash game is er weinig op aan te merken. Met twee knoppen sla je je naar het einde van de game, en als je van dat genre houdt, geeft het spel je zeker vermaak. Tegelijkertijd zit het spel helaas vol met frustrerende factoren. Het ontbreken van een checkpoint systeem, de cutscenes die te pas en te onpas je gameritme verstoren, sterke vijanden die niet te vinden zijn ... opgeteld zijn het teveel factoren die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Door deze punten loopt NNN een beter cijfer mis, met meer aandacht van de ontwikkelaar had dit zeker voorkomen kunnen worden.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   55
Sound   73
Graphics   52
Replay   43

Een hack & slash game die tenonder gaat aan de vele fouten.
56


00:06  Brothers in Arms komt naar de PSP
00:06  Phantasy Star Universe scoort goed in Famitsu
 Reacties (16)
 Pagina: 1
Gast (84.105.158.xxx) op 31-08-2006 om 00:14
Jammer, had er meer van verwacht. Maar ik vermaak me wel in september met Saints Row en Dead Rising.

Fiercy Dragon op 31-08-2006 om 08:09 [Niv: 66 / Exp: 3297]
idd... teleurstellend spel (de demo was ook saai)... had toch iets meer gehoopt -> maar jah, saints row is ook wel okee

Gast (62.177.246.xxx) op 31-08-2006 om 11:09
just cause is ook volgensmij erg leuk

Tecnomic NL op 31-08-2006 om 12:13 [Niv: 164 / Exp: 8218]
N3= Grootste hypeproduct van dit jaar

Jeweet op 31-08-2006 om 12:20 [Niv: 74 / Exp: 3697]
ik heb de japanse versie en ik vind het eigenlijk wel een hele leuke spel...gwoon omdat het lkkr simpel is en dat je egt zooooooveeel vijande soms hebt...gewoon om van je stoel af te vallen!

Tristan op 31-08-2006 om 13:19 [Niv: 50 / Exp: 2525]
@Jeweet
Téveel vijanden soms.

Lijkt op Samourai Warriors van de PS2.

Digital Knight op 31-08-2006 om 18:12 [Niv: 12 / Exp: 600]
Ik vind hem persoonlijk veel te laag beoordeeld.
De gameplay is zeker goed te noemen, en ik heb nog geen vertragingen meegemaakt.
Ook vind ik de graphics best OK.
Van Hack & Slash games kun je nou eenmaal geen hele grote diepgang verwachten.

Gast (62.234.35.xxx) op 31-08-2006 om 19:34
een game met heel erg hoge verwachtingen die keihard op zijn bek gaat :P

Rene Groen (Eindredacteur) op 31-08-2006 om 19:46 [Niv: 751 / Exp: 37556]
@ Digital Knight:

De gameplay is dan wel goed, maar in de review heb ik hier een uitleg van gegeven. Zo heb je maar twee knoppen (X en Y) voor je hakwerk en hebben combo's hierin geen enkele meerwaarde omdat het niet meer schade aanricht. Enkel de speciale aanvallen met behulp van de rode en blauwe orbs bieden een meerwaarde, maar die worden veel te vaak teniet gedaan door een cutscene.
Dat je geen vertragingen hebt meegemaakt wil niet zeggen dat ze er zijn, wellicht let ik er net wat beter op als ik een game review, want ze waren er duidelijk.

De graphics zijn wat je zegt: best OK. Helaas verwachten we van de Xbox 360 meer dan saaie landschappen met een hele serie aan zelfde vijanden.

Als je dit soort punten naast elkaar zet kun je niet naders oordelen dat het spel niet hoger is als wat ik het nu gegeven heb.

Digital Knight op 02-09-2006 om 12:13 [Niv: 12 / Exp: 600]
Ik denk dat vertragingen misschien weer te maken hebben met wat voor TV je gebruikt, en ik gebruik een HD TV, en heb tot nu toe geen last ondervonden.
Met die Cutscenes heb je inderdaad wel een punt, het is raar dat alles min of meer gereset word op het moment dat die dingen komen.

link0007 op 02-09-2006 om 12:16 [Niv: 65 / Exp: 3259]
kut spel, duidelijk iets voor de koopjes-bak

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-09-2006 om 14:36 [Niv: 751 / Exp: 37556]
@ Digital Knights: onzin, ook ik heb het op een HDTV gespeeld en als je andere reviews erop naleest (IGN, Gamespot) dan zie je dat ze het ook hebben, heeft niets met de TV te maken. Het ligt er waarschijnlijk aan dat de één er meer oog voor heeft dan de ander.

Gast (62.234.57.xxx) op 02-09-2006 om 16:01
Tja bij IGN hebben ze gamereviewers die vooral goed zijn in een PSP of Nintendo DS aflikken(heus niet allemaal hoor), dus meer oog voor detail zal het niet zijn.
Er is wel een beetje sprake van drops bij de grotere battles inderdaad, maar ik heb het nooit echt als storend ervaren.

Gast (84.87.237.xxx) op 03-09-2006 om 03:01
ik vermaak me er prima mee, het enige wat idd vervelend is zijn de cut-scenes die telkens op t verkeerde moment komen. en de eindbazen zijn vrij pittig dus dat geeft wel enige uitdaging, ik zal zo weer ff een nieuwe poging doen om verder te komen na dit pilsje :P

jelle op 04-09-2006 om 17:25 [Niv: 19 / Exp: 969]
noou als dit een kut spel is hoop ik egt dat ik halo 3 eeen mega sucess word en ik ga hem dood spelen

Rene Groen (Eindredacteur) op 04-09-2006 om 17:36 [Niv: 751 / Exp: 37556]
@ Gast (84.87.237.x)

Een tip: val een eindbaas altijd in zijn rug aan. In zijn rug heeft hij geen verdediging en als je het goed timed kun je hem doden zonder dat hij ook maar de kans heeft gehad zich om te draaien.

@ Gast (62.234.57.x)
Ik zie niet in wat DS en PSP reviews bij IGN te maken hebben met het meer oog hebben voor details binnen een spel.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Ninety-Nine Nights
Type:
Game
Releasedatum:
25-08-2006
Ontwikkelaar:
Q Entertainment
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media