Tijdens QuakeCon 2006 heeft John Carmack een speech gegeven voor zijn trouwe luisteraars. Het was overigens niet zomaar een speech, het duurde namelijk twee uur en daarin gaf hij de nodige informatie.
Uiteraard hebben wij deze informatie voor jullie op een rijtje gezet:
Over het volgende spel van ID:
* ID Software wil zich bij haar volgende, nog niet aangekondigde project vooral richten op gameplay in plaats van graphics.
* ID's volgende titel zal een 3D action titel worden.
* Een geavanceerde versie van hun megatexture technology zal gebruikt worden voor dit project, waardoor er onder andere veel buitenlocaties zullen zijn.
* Hoewel het project tegelijkertijd voor de Xbox 360 als PC ontwikkelt zal worden ligt de nadruk nog altijd bij de PC.
* Het project bevat multi-processor ondersteuning in zowel de console als PC systemen.
* ID gaat met dit project een andere kant op en ze verwachten dat het een kassucces zal worden.
* Het spel "bevat veel mensen", wat ze daar ook mee bedoelen.
* ID wil trouw blijven aan de spellen die mensen binnen het bedrijf graag ontwikkelen.
Over GSM games:
* Er is binnen het ontwikkelteam veel discussie geweest over het plezier van een GSM game
* Carmack heeft veel nagedacht over het porten van mobiele games naar de Nintendo DS.
Over Quake 3:
* Tijdens het ontwikkelen van Quake 3 dachten ze vooral aan de beveiliging.
* De recente gepatchte Quake 3 bugs kwamen in de game door een latere patch en zaten niet in de originele code van het spel.
* Er was discussie over de problemen die komen kijken bij het releasen van een source code als het spel zelf nog zo populair is zoals dat bij Quake 3 het geval was. Carmack vroeg aan het publiek of ze dachten dat de code inderdaad te snel vrij was gegeven, waarna enkele aanwezigen hun hand opstaken.
* Quake 3 is volgens Carmack "the moste pure game".
Over het modden:
* De huidige modders verslappen door al het werk dat het kost om de huidige geavanceerde games goed te modden.
Afgezien van deze punten kwamen we te weten dat er een mogelijkheid voor co-op speelopties zijn in het komende project en dat de megatexture technologie ook voor binnenlocaties gebruikt zal worden. Bij Quake Wars is dit niet het geval.
Verder kreeg de Cell-chip (van de PlayStation 3) nog een steek van Carmack. Hij denkt dat deze chip teveel gehyped is, en dat deze momenteel voor zeventig procent ongebruikt blijft. Hij vind dat Sony een kogel ontweken heeft door de Cell niet voor de graphics te gebruiken.
|