Het was - afgezien van een paar Tibetaanse monniken - iedereen wel duidelijk dat World of Warcraft erg populair was, maar Mmogchart.com besloot het toch maar voor de zekerheid te bevestigen. Volgens de site die de groei van MMORPG's in de gaten houdt, heeft Wow iets meer dan de helft van de markt in haar bezit. Het opvallendste is dat ze vooral nieuwe spelers weet te trekken.
Geen enkel andere MMORPG lijkt voorlopig de heerschappij van World of Warcraft te kunnen bedreigen. Zoals uit dit diagram blijkt, neemt WoW 50.6% van de markt in beslag. Andere spellen zoals de Lineage series komen niet eens in de buurt. Lineage 1 komt tot 11.7%, zijn opvolger tot 10.1%. Daarna volgen Runescape (5.4%), Final Fantasy X1 (5.1%) en Everquest (3.5%).
Niet alleen de cijfers zijn spectaculair, ook de groei van WoW is zeer indrukwekkend te noemen. In deze tabel kan je zien dat de groeilijn (de groene) van Blizzards MMOPG bijna verticaal is, zo vaak ging deze game in twee jaar over de toonbank.
Volgens Mmogchart heeft World of Warcraft vooral spelers aangetrokken die nog niet bekend waren met het genre. Met andere woorden: WoW lijkt hetzelfde te doen voor de MMOPRPG als de Sony Playstation ooit voor de consolemarkt heeft gedaan, namelijk de markt definitief open te breken voor het grote publiek.
|