Column: Een tweedeling in de Zelda games?
Door Ruben Meintema op 21-06-2006 om 07:57
|
Bron: Gamed
|
In mijn vorige column stond te lezen dat één van de belangrijkste tweedelingen in de gamewereld vandaag de dag de "kinderachtige" versus de "stoere" games is. Het lijkt er op dat de immens populaire Zelda-reeks deze tweedeling gaat volgen.
Toen in 2003 de langverwachte Zelda-game voor de console uit kwam waren de verwachtingen hoog gespannen (vergelijk: de verwachtingen rond Twilight Princess vandaag de dag). Het was namelijk al weer drie jaar geleden dat er een Zelda-game uit kwam voor de grote console, en tot die tijd moesten de fans zich tevreden stellen met, overigens zeer acceptabele, handheld Zelda's.

Maar hooggespannen verwachtingen kunnen ook leiden tot een teleurstelling. The Wind Waker gebruikte de, toen vrij nieuwe, Cell Shading-techniek voor de vormgeving van het spel. Er ontstond een controverse, velen vonden de tekenfilmachtige stijl en de jonge Link met zijn schattige grote hoofd te kinderachtig. Deze groep wilde de stoere volwassen Link uit Ocarina of Time. Er was ook een groep die helemaal lyrisch werd van deze nieuwe Zelda, die de vormgeving zeer waardeerde, en de onderliggende kracht van het spel erkende.
Eigenlijk is de basis voor deze twee groepen al gelegd in het spel Ocarina of Time. Daar speelde je zowel als een jonge Link, met andere lichaamsverhoudingen en een ander stemmetje, als met de oudere Link, die natuurlijk veel stoerder was.
Het lijkt erop dat de makers beide groepen tegenwoordig tegemoet willen komen. Na The Wind Waker kwam met The Minish Cap voor de Game Boy Advance. De stijl van dat spel was rechtstreeks afkomstig uit The Wind Waker. De kleine, schattige Link kon kaboutertjes zien, wat volwassenen niet konden. Zo werd de serie steeds verder in de belevingswereld van kinderen getrokken. Phantom Hourglass, die voor de DS uit zal komen, zal Link ook weer afbeelden als in The Wind Waker, met de koddige lichaamsverhoudingen, en zelfs weer de Cell Shaded-graphics.

Ondertussen wordt de groep, die Link liever als een machtige action hero ziet dan als een kind die met kaboutertjes praat, ook op de wenken bediend met de toekomstige release van Twilight Princess op de GameCube. Op onderstaande afbeelding valt te zien dat Link volwassen is, en een onverschrokken uitdrukking heeft. Het spel heeft over het algemeen een duisterder sfeertje. Als men beide afbeeldingen op deze pagina naast elkaar legt valt het verschil scherp op: de cartoony Link versus de realistisch vormgegeven Link. Het lijkt erop dat de jonge Link voornamelijk zal verschijnen op de handhelds (GBA en DS), voor de kindertjes op de achterbank, en dat de grote Link zal blijven verschijnen op de grote consoles, waar de grote jongens op spelen.
|
|
|
|
08:12 Nieuwe geruchten 360 prijsverlaging
07:56 Zet je joker in op Dragon Quest Monster scans
|
Reacties (12) |
|
Pagina:
1
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 21-06-2006 om 09:14
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Leuke analyse
Doe mij maar de realistische Link toch uiteindelijk. De cell shaded versie is heel leuk en de spellen zijn zondermeer bovengemiddeld goed imo, maar realisme trekt mij persoonlijk toch dieper een spel in.
|
|
Gast (82.94.102.xxx)
op 21-06-2006 om 09:47
|
ik heb mijn nooit gestoort aan hoe een hoofdpersonage er uitzag kinderlijk/cartoon of realistie/stoer/volwassen. (had zelf met raiden geen probleem en dat zegt denk een hoop). het gaat er meer om hoe het verhaal verteld wordt, en daarin moet wel een wat volwassen tint te vinden zijn. zie bijv de pixar film, het zijn duidelijk film voor kinderen maar ze zitten tevens vol met grappen die volwassenen begrijpen en krom van liggen. als je dezelfde figuren uit die film's een verhaal laat vertelen zoals bijv kabouterplop dat doet zou ik snel afhaken. dus voor mijn is het niet zo zeer het figuur maar de manier waarop iets wordt verteld
|
|
Gast (213.51.52.xxx)
op 21-06-2006 om 10:12
|
Aan de ene kant trekt de cellshaded stijl van zelda wel andere gamers aan. Bijvoorbeeld de vriendin van mijn broer. Die is nu helemaal verslaafd aan de windwaker :D ... ... *D nu alleen nog mijn vriendin zover krijgen
|
|
NL|MegaMika
op 21-06-2006 om 12:44
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
Ik vind zowel de realistische als cell-shaded Link erg mooi. Helaas is de gameplay van The Wind Waker zo beroerd dat Ocarina of Time het tot op heden dik van die game wint.
|
|
Ugamer
op 21-06-2006 om 16:01
[Niv: 14 / Exp: 707]
|
Wow, goed (maar klein) artikel, ik vindt zelf alle zelda's wel leuk, TP heb 'k nog niet gespeelt, dus 'k weet niet of ik die nou leuke vind. WW was erg leuk, en OoT ben ik nogsteeds mee bezig! Was dat eerste plaatje echt van WW? Enne, een typefoutje onder het eerste plaatje: tweede regel: the Wind >aker.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 21-06-2006 om 16:40
[Niv: 1184 / Exp: 59193]
|
Verbeterd, en euh, over welk plaatje heb je het? (De eerste pic hier is afkomstig van The Phantom Hour glass denk ik
|
|
Limmepie
op 22-06-2006 om 00:53
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
Wauw wat een onzin. Cell shaded voor de kinderen dus kiddy? De Wind waker sucked gewoon. The minish cap kon je nauwlijks zien dat het cell shaded was. En Phantem Hourglass gaat iets minder sucken dan de Wind Waker want hier kan je weer vijf uur gaan varen. Maar das mijn mening.
Verder zijn er in de Twillight Princess weer van die lelijke animaties als je je vijand hebt verslagen. Net als in de windwaker. Geef mij maar die animaties die er ten tijden van Ocarina of Time waren.
Verder vind ik deze colomn volkomen loos. Er is gewoon geen boodschap behalve dat er tegenwoordig twee Zelda stylen zijn. Sja de volgende Zelda op de Wii zal ook wel weer een nieuwe styl hebben. Die op de DSII ook wel. En op de Neo Game Boy ook wel. Jippie. De een is voor de kinderen, de ander voor ons en de laatste voor de senioren.
Ik vind jou visie belabberd en wazig.
|
|
Gast (62.195.31.xxx)
op 23-06-2006 om 12:43
|
Ik vind niet dat de Cell-shading games helemaal niet kinderachtig zijn. En dat Minish Cap voor kleine kinderen is. Ik weet niet of jij het weet, maar deze game is voor alle leeftijden _O_ Mijn oom genoot ook niet minder van The Wind Waker alleen omdat link Cell Shaded was, dat is gewoon onzin. En als een game die Cell-Shading grapics hebben sneller te maken zijn, duurt het minder lang om een game te maken en kan men die ook veel langer maken. Hoe minder lang ik op een volgende game hoef te wachten.
Ik vind het ook niet dat je Phantom Hourglass, ineens kinderachtig is door Cell Shading, |( Jou collum wil helemaal niks zeggen behalve dat je games in hokjes wil stoppen van Cell Shaded is kinderachtig en realistisch is stoer. :X
Maar dat is jouw mening, en mijn mening is toevallig anders }>
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 23-06-2006 om 15:33
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
De observatie dat de cell shaded, 'cute' version toch vooral naar de handhelds trekt en de realistische versie naar de home console(s), vind ik toch best sterk...
En het waardeoordel dat eraan vast zin (handheld = kleinere kids en home console = grotere kids) kun je toch ook niet helemaal onterecht noemen mijns inziens, hoewel waarschijnlijk iets te zwart-wit
|
|
Limmepie
op 23-06-2006 om 21:57
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
Onzin. Een handheld is niet kiddy. Kom anders met cijfers en bewijs mij dat er percentagueel meer jongeren mensen een handheld bedienen dan een console.
Observatie is sterk??? HAHAHA, kom op zeg het gaat over het een cute, de ander serieus. Hoe kan je nu al zeggen dat het bepalend is. Het gaat om een spel, Twillight Princess, die dan uit gaat komen op de console. Ja inderdaad, een sterke observatie; gelukkig is dat jouw mening.
|
|
Gast (62.194.167.xxx)
op 25-06-2006 om 15:58
|
Ik vond the wind waker geweldig en ik ben nu the minish cap aan het spelen, het gaat niet altijd om de graphics en handheld is IDD NIET kiddy. Het gaat om de gameplay. En ik vind elke console cool behalve playstation. (zeld heb ik een xbox 360, xbox, gamecube, en een gbanus. 8)
|
|
Gast (80.186.59.xxx)
op 18-07-2006 om 18:37
|
:X
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|