Een RPG met invloeden van Knights of the Old Republic en Jade Empire, zo kunnen we Mass Effect in het kort omschrijven. Casey Hudson, Project Director bij BioWare geeft wat meer info over de game.
- Mass Effect moet een grote game gaan worden, met veel locaties en adventure elementen in zich. Tegelijkertijd zijn er astronomische observaties welke deze grootheid weer moeten geven.
Het verhaal zelfs peelt zich af in 2183. Eens in de 50.000 jaar opent er een portal naar de ruimte, waar een flinke lading aan machines doorheen komt zetten. Laat het jaar 2183 nu net het jaar zijn waarin deze portal opent.
Binnen het spel kom je onder andere in een oude, verloren stad welke is overgroeid met een jungle en Catidel: een gigantische drijvende stad welke groter is dan Manhattan Island.
- Het combat systeem is real-time in een third person tactical shooter formaat. Je vecht met een squad van 3 members, waarbij je kunt kiezen of ze hun eigen AI aan moeten spreken, of dat je ze opdrachten wilt geven.
Tevens moet je met deze squad moeten kunnen praten zoals we dat nog niet eerder gezien hebben in games. Het moet over komen alsof je een echt gesprek met iemand voert, iets wat ook met anderen mogelijk is dan enkel je squad leden.
- Zoals gezegd is Mass Effect een RPG game, maar zeker niet op de traditionele manier. Hoewel de opties zo groot zijn als in de echte hardcore RPG games moeten deze makkelijk toegepast kunnen worden. Een voorbeeld is het combat systeem, welke weliswaar complex is, maar simpele controls heeft om dit toe te passen.
- De karakters in Mass Effect zijn allemaal uniek. Ieder karakter doet zijn eigen ding, of staat op het punt om zijn eigen ding te gaan doen. Zelfs wanneer ze niets doen leunen ze tegen een reling of zitten ze relaxt op de bank.
De reacties die deze karakters geven zijn volledig ingesproken en kunnen soms behoorlijk agressief zijn. Een ander toegevoegd realisme zijn de animaties. Denk hierbij aan het wegduwen van andere karakters, het omver gooien van een tafel, het trekken van een wapen, etc.
- Iedere speler kan zelf zijn karakter samenstellen. Dit gaat zelfs dieper dan in KOTOR, aangezien je niet alleen ras en haarkleur kunt vaststellen, maar zelfs de stem van je karakter.
- Het vechtsysteem van Mass Effect gaat behoorlijk diep. Zo is vrijwel alles te customizen, waarbij je de eigen squad members kunt kiezen en ze aan kunt kleden met wapens en armor die jou bevalt. Daarnaast kun je tactieken bedenken en speciale orders meegeven.
|