Jaren ’80, Vice city, een mooie zomerdag. Plots kom je een paar racende auto’s tegen die langs de kant mensen afknallen. Wat doe jij? Nee, je blijft niet staan, je steelt een auto en je rijdt er achter. Met je bazooka schiet je ze aan flarden. Dan kom je een paar leger tanks tegen, wat doe je nu? Nee, je laat jezelf niet afknallen en je vlucht niet weg, je steelt er een en maakt de stad nog onveiliger! Dit kan alleen maar in de Grand Theft Auto: Vice City. Het spel is al een lange tijd uit dus als je het nog niet hebt, moet je wachten tot het einde van de review om te zien of het een spel voor jou is. De GTA reeks is een van de beste en de langst durende reeksen Crime sims.
Sound: 93/100
Het geluid van de wapens is zeer goed, zoals het de rest van het geluid. Elk wapen heeft een ander geluid. Zo moet het natuurlijk, maar bij andere spellen is het soms anders. Als je iemand neerschiet, zal de persoon die ernaast wandelde gillen en weglopen soms blijft deze persoon tegen een muur lopen, een fout die wel vaak voorkomt.
De stemmen zijn realistisch, soms reageert hij als hij iemand afgeschoten heeft en zegt bijvoorbeeld “Get a Job” of iets in die aard tegen mensen die zitten rond te lopen op straat. Zelfs deze kleine details laten sommige mensen nog verbazen als ze het spel zelfs al bijna hebben uitgespeeld.
In elke auto en zelfs op brommers en helikopters heb je radio. Al de liedjes die ze hier afspelen komen uit de jaren '80 waarin het spel zich afspeelt. Je kunt zelfs kiezen naar welke radio je luistert, als je het spreken moe bent verzet je gewoon op een andere zender. Je hebt verschillende genres waardoor bijna iedereen wel ooit een lied hoort dat hem/haar aanstaat.
In de game komen bijvoorbeeld liedjes voor als 99 Luftballons en Billy Jean. De presentatoren van de verschillende radiozenders zijn ook zeer goed en sommige van de presentatoren zijn ook in het echte leven presentator zoals Lazlow.
Graphics: 89/100
Op dit vlak zijn er bijna geen opmerkingen. Heel af en toe heb je het wel voor dat je 2 werelden door elkaar ziet, maar dit gebeurt helemaal niet vaak. Soms zul je ook in een soort blauw beeld terecht komen waaruit je niet kunt ontsnappen. Dit zijn de lege binnenkanten van de gebouwen waarin je niet binnenkunt.
Je kunt van ver al redelijk veel zien, zoals met de helikopter zie je bijna de hele stad in 1 keer. Toch heb je het soms voor dat als je dichter bij komt dat er plots een gebouw uit het niets tevoorschijn komt. Dit soort pop-ups was ook al in Grand Theft Auto 3 aanwezig maar in Vice City is het al minder erg dan in de vorige.

Het is niet erg realistisch, het is eerder cartoonachtig getekend, misschien maakt dit het juist zo uniek en origineel. De bewegingen van de persoon zijn zeer vlot, niet altijd even realistisch, maar ze hebben toch hun best gedaan. Zelfs als hij even uitrust zet Tommy zijn handen even op zijn benen zoals de meeste mensen doen als ze even moe zijn en niet kunnen gaan zitten.
De meeste objecten zijn redelijk gedetailleerd, toch valt het op in welk gebouw je bijvoorbeeld wel en niet kunt gaan. De gebouwen waar je niet in kunt zullen zeer plat zijn terwijl de gebouwen waar je wel in kunt meestal doorzichtige ruiten hebben of duidelijke benaming zoals “Ammu-nation”.
Zelfs het water is meestal mooi gedetailleerd. Je hebt golven en spatjes als je in het water valt of springt. Het ziet er prachtig uit maar het kon toch beter geweest zijn. Het past echter perfect in de sfeer van het spel.

De personages echter zijn zelfs in de filmpjes niet echt gedetailleerd. Zo lijkt het alsof hun vijf vingers tegen elkaar geplakt zijn.Er zijn ook veel verschillende mensen, toch is er nergens een kind te vinden. Wat ook nog opvalt, is dat er geen enkel dier rondloopt, zelfs geen hond.
|