De uitdrukking 'Overdaad schaadt' kennen ze duidelijk niet bij Capcom. De makers hebben zoveel in Viewtiful Joe Red Hot Rumble gestopt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hierdoor verdrinkt een best wel leuk spel in zijn eigen features.
Zo krijg je in een opdracht te maken met twee rivalen, een eindbaas, een lading vijanden en diverse vallen en projectielen. Dat terwijl je er ook nog voor moest zorgen dat je de meeste populariteitsmunten haalt, niet vaker dan een keer dood gaat en drie keer achter elkaar een VFX game krijgt. Had ik trouwens al verteld dat het veld continu van vorm verandert? Een simpele partygame wordt hierdoor een hels karwei.
Verder hebben jij en de concurrentie de beschikking over een uitgebreid arsenaal moves om je te verweren. Een iets te groot arsenaal. Zo zijn er niet alleen de gebruikelijke vechtmoves, ook heb je de beschikking over diverse power-ups. Zo kan je de tijd vertragen, of zelfs stilzetten, gigantisch groot worden en vernietigende geluidseffecten opwekken. Daarnaast zijn er nog een tiental items waarmee je de tegenstanders kan treiteren. Deze overkill krijg je allemaal binnen een paar minuten naar je toe gesmeten waardoor je levensmeter vaak heel snel leeg is.
Dit is allemaal nog te verwaarlozen als de graphics groot genoeg waren. Helaas zijn de karakters vaak zo klein dat ze nauwelijks meer tussen het geweld opvallen. Regelmatig zat ik secondelang in paniek naar mijn scherm te staren, omdat ik mijn karakter niet meer kon vinden. Ook is het moeilijk te zien wie nou die power-up heeft gepakt of dat je überhaupt iemand raakt. Dan heb ik het niet eens over de items die soms alleen in de handleiding goed te onderscheiden zijn.
En dat is best jammer want als het speelveld wat kleiner is, dan werkt de chaos wel. Neem bijvoorbeeld de scène waarin jij en je rivaal op de vleugels van een vliegtuig staan en Big John, de T-Rex, jullie in een andere vliegmobiel er vanaf probeert te blazen. Deze is ook hectisch maar doordat het platform niet zo groot is, behoud je het overzicht. Het zijn vooral de grotere velden waarin de problemen ontstaan en die zorgen ervoor dat het gehele spel gaat frustreren.
Conclusie
Viewtiful Joe: Red Hot Rumble probeert teveel met een vaak te groot speelveld. Daardoor mis je het overzicht, wat in dit soort spellen zo belangrijk is. Zonde, want het spel had veel leuker kunnen zijn als Capcom zich een beetje had ingehouden met de wapens en meer aandacht aan de grootte van de graphics had besteed.
|