In 2004 verscheen Katamari Damacy in Japan en de Verenigde Staten, de game werd een onverwacht succes. De gameplay was eenvoudig maar verslavend, je gebruikt beide analoge sticks om een bal (Katamari) vooruit te duwen. De bedoeling was om de bal steeds groter te maken zodat je uiteindelijk de sterren kon vervangen die aan de hemel stonden. Jong en oud genoot van het spel.
Al snel werd het duidelijk dat er een vervolg kwam: We Love Katamari. In deze game moet je simpelweg de wensen vervullen van de fans van de King of the Cosmos. Die verhaallijn wordt aangevuld met stukjes uit het verleden van de King die op grappige wijze worden gebracht. Maar uiteindelijk is het verhaal maar bijzaak, je fans zijn toch nooit tevreden en geven de Katamari die jij gemaakt hebt, aan de King zodat hij er een ster kan van maken. Dat moet zeker een teleurstelling zijn voor de Prins die nog steeds de hoofdrol speelt.

Ditmaal is hij echter niet alleen, in verschillende levels zul je zijn neven en nichten vinden die ook speelbaar worden als je ze oprolt in je Katamari. Het verzamelen van deze andere personages zal zeker een uitdaging worden omdat je niet te groot, en niet te klein mag zijn om ze op te rollen. Naast neefjes kun je ook geschenkjes verzamelen zoals een camera, een kroon en een antenne. Hoewel deze bestemd zijn voor de koning, zijn ze te klein voor hem. Hij geeft ze dan ook cadeau aan jou en jij kunt deze dragen. Als je bijvoorbeeld de camera draagt, kun je foto's nemen van de levels. Nu alleen nog een printer vinden om ze af te drukken.
Daarnaast kun je ook proberen om je collectie gewone voorwerpen compleet te maken. We Love Katamari houdt namelijk bij welke voorwerpen je allemaal al eens hebt opgerold. Om je collectie compleet te maken zul je dus ook nog even bezig zijn, vooral de collectie van dieren en mensen is moeilijk compleet te maken omdat deze zo groot zijn. Deze uitdaging maakt de game wel veel langer wat nodig is, met de andere taken ben je namelijk zeker in tien uur klaar.
Nochtans heeft Namco er alles aan gedaan om de game veel langer te maken dan het origineel. Zo zal elke fan je een missie in twee varianten geven. Eerst moet je een zo groot mogelijke Katamari maken binnen een bepaalde tijdspanne. Als je de fan nogmaals aanspreekt, krijg je de opdracht om zo snel mogelijk een Katamari van een bepaalde grootte te maken. Hier is echter geen tijdslimiet en mag je blijven rollen tot hij groot genoeg is. Daarna kun je de fan in kwestie nog altijd eens afspreken om de missie nog eens te herspelen en een betere score te halen. Spijtig genoeg is er geen optie om zonder tijdsbeperking een zo groot mogelijke Katamari te rollen.

Er is ook een multiplayeroptie toegevoegd. De competitieve multiplayer was al aanwezig in het eerste deel maar is nu nog leuker geworden. Het concept blijft echter nog steeds even simpel, maak een grotere Katamari dan je tegenstander. Er is ook een co-opmode die heel wat concentratie vergt, je krijgt namelijk elk de controle over één hand van de prins. Goed samenwerken is belangrijk of je haalt nooit het einde van het level.
|