Doom, verscheen zo’n tien jaar geleden opeens uit het niets. De gamewereld lag op z’n kop. Die prachtige, bijna 3D graphics… En dan lekker op buitenaardse wezens knallen met je kettingzaag of plasma gun, maakte dit spel tot een topper. Een tweede deel kwam al snel uit, met nieuwe levels en monsters. De graphics bleven gelijk. Nu komt een derde deel uit van de Doom serie, maar nu zijn de graphics niet gelijk meer…
Verhaal
Doom 3 is een remake van het verhaal uit het originele deel. Dat betekent dat we geen intrigerend verhaal zullen meemaken. Voor diegenen die het verhaal niet kennen, zal ik het even kort samenvatten. Een militaire organisatie is bezig met experimenten met teleportatie. Maar door een foutje van de wetenschappers breekt de hel los. Het verhaal begint.
Vele buitenaardse wezens, demonen en van alles en nog wat stormen de aarde binnen. Ze vermoorden alles wat ze op hun weg tegenkomen. Sommige mensen worden overgenomen door de wezens, en sluiten zich bij hun aan. Jij bent de man die de wereld moet redden van deze kwaadaardige uitbarsting.
Geen origineel verhaal dus, maar de mensen van ID-software gaan het verhaal wel wat complexer maken. Ze hebben namelijk de man Matthew Costello gehuurd voor het verhaal. Deze man heeft al een aantal games flink wat griezeliger gemaakt door het verhaal, en dat zal bij Doom zeker weer het geval zijn.
Deze jongen heeft trek in jou.
Graphics
Waarom valt Doom 3 zo op onder de gamers? De graphics. Dat is dé uitblinker van dit deel. De monsters zien er gruwelijk echt uit. De omgevingen zijn prachtig. De speciale effecten oogverbluffend. De sfeer is perfect. Er zijn meer details dan je kan dromen. Echt, Doom is alles op grafisch gebied. De lichteffecten zijn bijvoorbeeld volledig dynamisch. Dit betekent dus dat niet alleen je eigen schaduw met je meebeweegt en reageert op alle lichtvoorwerpen (lampen, kaarsen etc.), maar ook van de vijanden, de objecten in de omgeving… alles.
De texturen in de game zullen gebruik maken van bumpmapping, wat betekent dat 2D voorwerpen worden overgezet naar prachtige 3D graphics.
Ook de vijanden zullen niet meer altijd hetzelfde dood neervallen. In de originele Doom games spatte de vijand uit elkaar of viel hij neer op de grond. Nu zal de vijand reageren op de zwaartekracht en dus telkens anders neervallen. Bijvoorbeeld als je een mannetje vlak naast een railing met een flinke gun neerknalt, zal hij misschien wel over de railing naar beneden vallen in de diepte. Tegenwoordig is deze techniek wel al vaker gebruikt, maar in de Doom serie is dit uniek.
Zie hier de prachtige schaduweffecten van een spin.
|