Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
13 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Review:

Final Fantasy VII Rebirth


Door Joni Philips op 04-03-2024 om 14:52
Bron: Gamed

Een Final Fantasy VII remake in meerdere delen? Het was ooit een ietwat loze belofte, maar Square-Enix besloot er alsnog aan te beginnen. Het eerste deel verscheen in het midden van de eerste Covid quarantaine, waarna het wachten werd op een opvolger. Een kleine DLC voor de PC en PlayStation 5-versies kwam een dik jaar later om het wachten te verzachten, waarna een remaster van Crisis Core volgde om ons opnieuw kennis te laten maken met Zack ter voorbereiding van het echte hoofdgerecht: Final Fantasy VII Rebirth voor de PlayStation 5.

In de trilogie die deze versie van Final Fantasy VII wordt, was Remake duidelijk het voorgerecht. De hele game speelde zich af rond Midgar, waarbij met name de stad heel wat extra invulling kreeg. Zo leerden we in de Honey Bee Inn dansen met Andrea en gingen we wat vaker op stap met Jessie. Er werd een hele cast geďntroduceerd om aan te tonen dat Midgar geen lege stad is. Dit alles deed men zonder te veel af te wijken van de kern van Final Fantasy VII. Enkel tegen het einde van de game kwamen er wat verrassingen, zoals de comeback van Zack. Als hoofdgerecht moest Rebirth meer bieden, en daarin slaagt de game ook. In eerste instantie draait Rebirth rond de zoektocht naar Sephiroth die na het desastreuze einde van Remake verdwenen lijkt.


Hierbij haalt Rebirth grotendeels dezelfde punten aan als het origineel, maar dan in uitgebreide vorm, waarbij onder andere wat bekende gezichten uit Midgar opduiken. Zo komen we in Junon al snel Roche tegen, en moeten we in Costa del Sol Johnny gaan helpen. Op deze manier geeft Square-Enix extra invulling, en zien we de unieke toevoegingen niet verdwijnen. Maar Rebirth doet meer, het begint ook met het leveren van antwoorden. Want, hoe komt Zack in hemelsnaam terecht bij Midgar? Gamers die de recente jaren zowel Final Fantasy VII Remake als Crisis Core Final Fantasy VII Reunion hebben gespeeld, zullen toch verbaasd geweest zijn? En dat is een vraag waarop we toch antwoorden beginnen te krijgen. Als middelste deel in de trilogie vermijdt Final Fantasy VII Rebirth om aan te voelen als simpelweg het begin van de laatste game. Het spel kan echt op zichzelf staan, en doet tegelijkertijd hongeren naar het vervolg.

Ook qua vechtsysteem leverde Remake al een stevige basis, en daar bouwt Rebirth vooral op verder. Real-time vechten dus, waarmee je ATB-charges opbouwt. Die kun je dan weer gebruiken voor speciale acties zoals vaardigheden, magische spreuken op basis van de Materia die je equipped hebt, en het gebruiken van items. Daarnaast heb je ook summons en de Limit Breaks. Dit alles samen gaf al voldoende opties om gevechten strategisch aan te pakken, maar het gaf niet echt veel samenspel tussen de actieve karakters. Dat is iets wat men nu heeft aangepakt. Zo zijn er nu Synergie-vaardigheden, waarmee twee personages samen een speciale aanval doen. Deze uitvoeren vergt natuurlijk wat voorbereiding, want je moet eerst met beide karakters synergie opbouwen. In de gewone gevechten is dit dus niet het antwoord, maar in baasgevechten is het een extra wapen. De nieuwe guard-mechaniek waarbij je meteen kunt counteren met een synergie ga je dan wel veel vaker gebruiken. Verdedigen is dus soms de beste aanval. Een andere nieuwigheid zit hem in de grootte van je party. In elk gevecht kun je maar drie karakters besturen, maar je hebt een veel uitgebreidere cast dan dat. Ook zij leveren een kleine bijdrage, want je backline lanceert ook regelmatig aanvallen. Een gevecht zullen ze niet winnen, maar het geeft een leuke extra touch.


Ooit werden de Final Fantasy games geroemd om hun grote open wereld, maar vanaf de overstap naar de PlayStation 2 leek Square-Enix meer te evolueren naar lineaire ervaringen. Het leek simpelweg te moeilijk om dat mogelijk te maken. Het was een probleem dat men kon ontwijken in Final Fantasy VII Remake waar men focuste op Midgar, maar in Rebirth kon Square-Enix het niet maken om een lineaire ervaring aan te bieden. Het was dan ook afwachten hoe men het zou aanpakken, zeker nadat Square in aanloop naar Final Fantasy XVI vertelde dat een echte open wereld niet mogelijk zou zijn. Het is een vraag die zichzelf snel oplost wanneer in het tweede hoofdstuk het stadje Kalm buiten wandelt om je intrede te maken in het gigantische Grasslands. Om dan een kort hoofdstuk later hetzelfde mee te maken rond Junon. Dit is geen open wereld zoals in de originele Final Fantasy VII, het is beter.

Het is een serie van gigantische gebieden waarin je continu nieuwe dingen kunt ontdekken, waar je genietend van de uitzichten urenlang kunt ronddwalen om alles te vinden, terwijl de open werelden in oude Final Fantasy games vooral leeg en grafisch zeer simpel waren. Daarbovenop moet je deze omgevingen niet steeds doorkruisen als je even geen zin hebt om op een Chocobo rond te rijden. Je kunt ook heel gemakkelijk Fast Travel gebruiken wat bijna zonder laadtijden verloopt. Het gaat zo snel dat ik soms de Fast Travel optie gebruikte om van boven een toren naar beneden te springen in plaats van gewoon af te dalen. Ook wisselen tussen deze gebieden gaat vlot, maar dit kun je alleen doen via een specifiek Chocobo-transport. Dat voelt echter niet als hindernis, zeker omdat je - in tegenstelling tot in Final Fantasy XVI - nooit echt moet wisselen tussen deze gebieden voor sidequests en dergelijke.


Een andere manier waarop deze Rebirth doet terugdenken aan de oudere Final Fantasy games is de hoeveelheid minigames. Dat zijn veelal kleine aangelegenheden, zoals een terugkeer van de dans- en fitness minigames, maar sommige zijn toch eerder indrukwekkend. Denk maar aan een mini-versie van Rocket League met Red XIII in de hoofdrol, een verrassend moeilijke pianogame, een nieuwe versie van de Fort Condor minigame uit Intergrade, en een gloednieuw kaartspel onder de naam Queen's Blood. De spirituele opvolger van Triple Triad en Tetra Master is opnieuw zeer eenvoudig in opzet, maar vereist strategisch denken om consistent te winnen. Het maakt van Queen's Blood een duidelijk hoogtepunt, waardoor het soms een beetje spijtig was dat er niet meer kansen waren om ervan te genieten. Vaak liep ik niet naar de volgende stad om meer van het verhaal te ontdekken, maar om nieuwe Queen's Blood tegenstanders te vinden. Alles samen zorgt het ervoor dat je de game nooit volledig kunt uitspelen in minder dan honderd uur, waar een goede speler Remake volledig kon finishen in minder dan zestig uur.
Beoordeling
100
Final Fantasy VII Rebirth is geen fijntjes afgestemde opvolger van Final Fantasy VII Remake die vooral meer van hetzelfde levert. Dat was misschien waar we op hoopten na die prachtige comeback, maar het is zoveel meer geworden. Rebirth is Remake op steroďden. Meer, grootser, sterker. Na Final Fantasy XVI en Final Fantasy VII Rebirth is het onmiskenbaar dat Final Fantasy de beste Role Playing Game serie is op PlayStation 5, wat mij al doet uitkijken naar het volgende deel in de serie. En in tussentijd ga ik nog enkele potjes Queen's Blood spelen, en de game nog eens uitspelen op een hogere moeilijkheidsgraad, en … Er is eigenlijk te veel om te doen om het allemaal op te noemen. Deze game zit bomvol.


15:15  Mogelijk snel meer informatie over Paper Mario en Luigi's Mansion 2 HD
12:31  Details over Red tonen een nieuwe stap in de Assassin's Creed franchise
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Gast (92.110.79.xxx) op 04-03-2024 om 15:46
Deze game bied een berg kwaliteit waar je u tegen zegt. :)

Gast (93.93.109.xxx) op 04-03-2024 om 17:31
Ik zit in begin fase van de spel en het is inderdaad erg uitgebreid en groot tot nu toe. Ben benieuwd naar hoe groot het wereld werkelijk is.

Gast (217.123.238.xxx) op 04-03-2024 om 18:32
Prachtig spel wou dat ik me vakantie had gepakt voor de release

dantekloon op 04-03-2024 om 19:53 [Niv: 185 / Exp: 9260]
Dik 100 waard. Wat een top game. Helaas heb ik een paar kleine kritiek puntjes. De lighting van de game is een beetje te. Of het is te donker of te ligt. En de achtergronden zijn een beetje slecht en ruw afgewerkt. Dat hebben ze nog niet afgeleerd sinds Remake.

Maar de game is zooo gaaf. En idd. Erg vreemd om Zack in Midgar te zien terwijl hij in Crisis Core dood ging voordat hij Midgar kon bereiken.

Ben benieuwd hoe verder het verloop van de game.

1 ding weet ik wel, helaas ga ik dit keer niet voor de platinum. Om bepaalde minigames de top score te halen is onbegonnen werk voor wat items.

Zit nu in chapter 7 rond de 30uur.

Gast (192.33.238.xxx) op 04-03-2024 om 21:00
Dantekloon misschien moet je een betere tv kopen

Gast (92.110.79.xxx) op 05-03-2024 om 08:56
Mooi dat iedereen er wel over eens is dat dit een topper is.Een keer niet heel nagatief is ook wel een fijn. :)

Asianator op 05-03-2024 om 15:48 [Niv: 164 / Exp: 8190]
Een topper zeker, maar geen game is perfect. Dus 100 had hij nooit mogen krijgen. Desondanks hoop ik ervan te kunnen genieten. Als ik eindelijk een werkend exemplaar krijg van Bol...

Gast (92.110.79.xxx) op 05-03-2024 om 17:40
@Asianator
In jou beleving staat een 10 voor perfect en voor een ander staat het aan plezier.

Gezien jou punt niet bestaat kunnen we die meteen van tafel vegen.

Stefan Vogels (Redacteur) op 11-03-2024 om 16:37 [Niv: 58 / Exp: 2923]
Wat goed te lezen! Final Fantasy VII Remake was de eerste titel in de serie die ik heb (uit)gespeeld, snel gevolgd door FFXV. Kan niet wachten om aam dit avontuur te starten (maar misschien eerst nog eens FFXVI starten).

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Final Fantasy VII Rebirth
Type:
Game
Releasedatum:
29-02-2024
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media