Vooruit, nog maar een argument voor die oh zo sceptische ouders van je. Amerikaanse leraren maken steeds meer gebruik van videogames om hun leerlingen wat bij te spijkeren. Spellen als Civilization, Rail Road Tycoon en zelfs Dance Dance Revolution zijn erg gewild in de klaslokalen, meldt het Amerikaanse Businessweek.
Volgens gameontwikkelaars is de vraag naar games de laatste jaren explosief gestegen. Zag een paar jaar geleden een handjevol scholen wat in games. Nu wil tien procent van de 2500 schooldistricten in de Verenigde Staten videospelletjes. Bijna zestig procent van de Engelse leraren is ook wel geïnteresseerd in bijvoorbeeld Civilization naast de stoffige geschiedenisboeken.
De reden van deze plotselinge interesse is simpel. Veel docenten waren vroeger zelf fanatieke gamers. Ze weten dus dat sommige videospellen boordevol informatie zit en dat je scholieren daarmee op een leuke manier kan kennis maken met bijvoorbeeld Geschiedenis. Jeremiah McCall, leraar in de Cincinnati Country Day School, gebruikt bijvoorbeeld Civilization III om zijn leerlingen het European imperialisme te begrijpen. McCall vindt dat de huidige generatie spellen leerlingen meer kan bieden dan een boek.
I want them to be able to evaluate evidence, put it together to form their own interpretations of the past, and critique other people's interpretation.
Daarnaast zorgt Dance Dance Revolution games ervoor dat dikke scholieren binnenkort tot het verleden horen. Was de gymzaal vroeger een hel voor ze, nu staan ze te dringen om een rondje te kunnen dansen. In West Virginia heeft de overheid 163 scholen van DDR machines en hun doel is dat in 2009 iedere school een dergelijke machine heeft. Zo willen ze vetzucht onder scholieren aanpakken.
Zo, nu zelfs de scholen overstag gaan, kunnen pa en ma toch niet langer tegensputteren, toch? Laat ze anders hier het hele stuk lezen.
|