Vorige maand werd een vervolg aangekondigd op de Monkey Island serie in de vorm van Return to Monkey Island. Oudgediende Ron Gilbert is ook nu weer betrokken bij de totstandkoming, toch is niet iedereen tevreden over één van de elementen.
In een blogpost laat de ontwikkelaar weten kritiek te hebben ontvangen over de artistieke richting die een stijlbreuk vormt met de klassieke Monkey island titels:
quote: “Return to Monkey Island may not be the art style you wanted or were expecting but it’s the art style I wanted. It’s ironic that the people who don’t want me to make the game I want to make are some of the hard core Monkey Island fans. And that is what makes me sad about all the comments."
Via Twitter is bekend gemaakt dat Rex Crowle, bekend als artist en designer achter LittleBigPlanet, Tearaway en Knights and Bikes, leiding heeft over de artistieke kant van Return to Monkey Island. In de blogpost prijst Gilbert zijn werk en noemt hem 'an amazing creative force' binnen een team van artists, animators, sound designers, programmeurs en testers die hun ziel in de game stoppen.
De Monkey Island franchise bestaan uit adventure games waarvan de eerste twee delen in 1990 en 1991 verschenen en waarin we de avonturen van Guybrush Threepwood volgen die een piraat in de Caraïben wil worden. Na het vertrek van Ron Gilbert bij LucasArts in 1995 werden er nog eens drie delen uitgebracht, namelijk The Curse of Monkey Island (1997), Escape from Monkey Island (2000) en Tales of Monkey Island (2009). Gilbert werkte in de tussentijd aan The Cave (2013) en Thumbleweed Park (2017) onder ontwikkelaar Double Fine, Return to Monkey Island is de eerste game van ontwikkelstudio Terrible Toybox.
|