Ontwikkelaar Guerrilla Games is drukdoende met de ontwikkeling van Horizon: Forbidden West die op 18 februari 2022 moet verschijnen op zowel de PlayStation 4 als de PlayStation 5. Twee versies die slechts minimaal moeten verschillen.
Hoewel de game in juni 2020 werd aangekondigd voor de PlayStation 5 werd later bekend dat er ook een PlayStation 4 versie zou komen. De kracht van de PlayStation 5 stelt de ontwikkelaar in staat om extra details toe te voegen, toch geeft lead character artist Bastien Ramisse aan dat ze een gelijkwaardige ervaring op beide systemen aan willen bieden.
quote: "We hebben de game eigenlijk tegelijkertijd ontwikkeld en getest op zowel PlayStation 4 als PlayStation 5, omdat het voor ons als studio erg belangrijk is om ervoor te zorgen dat PlayStation 4-spelers een even meeslepende ervaring krijgen.
Met onze kennis van Horizon Zero Dawn wisten we dat we nog een aantal onontgonnen bronnen hadden die het realisme en de kwaliteit van onze personage-assets naar voren konden brengen; het is geweldig om die kennis en ervaring nu te kunnen aanboren voor het vervolg.
De meest opvallende verschillen en verbeteringen voor Aloy op het gebied van technologie is de nauwkeurigheid van gezichts- en lichaamsvastlegging, waardoor meer realistische vormen en oppervlaktedetails op personages mogelijk zijn, evenals de zorgvuldige toename van de polygoondichtheid om outfits vast te leggen."
Afgelopen juni gaf director Mathijs de Jonge al aan dat de PlayStation 5 versie niet zal worden teruggehouden door de PlayStation 4 uitgave. Afgezien van 3D audio, snellere laadtijden en ondersteuning van de DualSense controller zitten de belangrijkste verschillen op het visuele vlak.
quote: “Op de PlayStation 5 kunnen we grafisch zoveel meer details toevoegen. We kunnen bijvoorbeeld de kleine haartjes op het gezicht van Aloy zien. Je kunt ook van veraf heel veel details zien.”
Ramisse sluit hierop aan dat iedere nieuwe generatie consoles ze extra kracht geeft voor onder andere de karaktermodellen. Hiermee zijn ze in staat om fijnere textuurdetails en vloeiende contouren weer te geven. Ook de gezichtsuitdrukkingen zijn naar een nieuw niveau gebracht, zo is ook te zien in onderstaande twee plaatjes.

|