Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Yakuza: Like A Dragon


Door Rene Groen op 16-11-2020 om 04:59
Bron: Gamed

Een nieuwe protagonist, een nieuwe locatie en een nieuw gevechtssysteem. Na het afsluiten van de verhaallijn die draaide rondom Kazuma Kiryu vond Ryu Ga Gotoku Studio het tijd voor de nodige veranderingen zonder de kenmerkende elementen geheel los te laten. Of ze hierin geslaagd zijn lees je in onze review.

In Yakuza: Like A Dragon maken we kennis met Ichiban Kasuga. Zijn leven speelde zich vooral op de straat af waar hij aan geld kwam door deel te nemen aan gevechten. Op een dag treft hij de verkeerde, een lid van de Yakuza die op wraak zint en hem gevangen laat nemen. Ze mishandelen Ichiban zo erg dat hij op het randje van de dood balanceert en slechts nog één ding kan doen: de naam Masumi Arakawa uitroepen. De man staat bekend als “Killer” Arakawa en hij hoopte dat als hij zichzelf met hem zou associëren, zonder dat ze elkaar ooit hadden ontmoet, zijn aanvallers hem vrij zouden laten. Het plan heeft een averechts effect als blijkt dat de Yakuza die hem gevangen genomen hebben juist een rivaliserende factie van de Arakawa familie blijkt te zijn.


Nu ze denken een belangrijke troef in handen te hebben roepen ze Arakawa op om naar hun kantoor te komen. Tot grote verrassing van Ichiban komt hij daadwerkelijk opdagen en laat hij een vinger afhakken in ruil voor zijn vrijlating. Terwijl je een dankbetuiging uit wil spreken slaat Arakawa dit af: de enige reden dat hij deed wat hij deed was omdat hij als Yakuza zijnde geen gezichtsverlies wil lijden. Omdat Ichiban zijn leven te danken heeft aan de man die hij enkel bij naam kende besloot hij Arakawa te zullen volgen. Honderd dagen lang wachtte hij bij zijn familiekantoor alvorens ze hem eindelijk in de familie opnamen. De twee waren als vader en zoon en Ichiban droeg zelfs zorg voor de in een rolstoel zittende Masato, de zoon van Masumi. Toch kan de op dat moment zestienjarige Ichiban niet lang genieten van zijn nieuwe leven. Op een dag leert hij dat Sawashira, de rechterhand van Masumi, een moord heeft gepleegd binnen de concurrerende Tojo clan. Omdat dit de verhoudingen tussen de families ernstig zou verstoren vraagt Masumi of Ichiban de schuld op hem wil nemen. Het zorgt ervoor dat je de gevangenis in gaat en vele jaren verstrijken. Na zijn vrijlating is echter alles anders. De Toji clan bestaat niet langer, de Arakawa familie laat hem in de kou staan en als hij Masumi Arakawa eenmaal achterhaalt schiet deze hem ter plekke neer. Als je ontwaakt in Yokohama moge het duidelijk zijn: er zijn flink wat vragen en gaandeweg de game moet je antwoorden zien te verzamelen.

Yokohama is een nieuw gebied binnen de serie die net wat groter is dan Kamurocho en opgedeeld in een drietal sectoren waarin een andere bende opereert. Je voelt het dan ook al een beetje aankomen en inderdaad, ook in Yakuza: Like A Dragon zal veelvuldig gevochten moeten worden. De manier waarop je dit doet is wel anders ingevuld. We hebben hier te maken met een turn-based JRPG in plaats van de real-time gevechten waar de serie om bekend staat. Niet voor niets ziet Ichiban het leven alsof het een RPG is en zijn grote voorliefde voor Dragon Quest zorgt ervoor dat hij tegenstanders als bendeleden en gangsters veelal portretteert als monsters. Een belachelijke insteek? Natuurlijk, maar we hebben hier dan ook te maken met een Yakuza game.


Zoals het een turn-based RPG betaamt mogen jij, je teamgenoten en de tegenstanders om beurten een zet doen, denk aan een aanvallende of verdedigende move. Sta je op dat moment toevallig net naast een fiets of ander object? Gebruik deze dan gerust in het gevecht. Ligt je tegenstander op de grond? Let dan goed op je timing zodat je nog even een flinke trap na kan geven. Hier gelden immers de regels van de straat en niemand zei dat het er eerlijk aan toe moest gaan. En omdat Ichiban het vechten als een Dragon Quest game benadert moet je niet gek staan te kijken als je teamgenoot zijn tegenstander met vuur of bliksem bestookt. Het mag dan wel stiekem gewoon veroorzaakt zijn door alcohol en een aansteker of een taser, de schade is er niet minder om. Omdat de gevechten zich afspelen in alledaagse locaties zullen ze tijdens het gevecht door blijven bewegen en dien je goed rekening te houden met hun posities. Hoewel ik op voorhand mijn zorgen had over het inruilen van beat ‘em up voor een RPG werkt het allemaal opvallend goed en bovendien slaat de verveling niet snel toe.

Dit laatste komt niet alleen omdat je rekening moet houden met de zwakke en sterke punten van zowel je karakters als je tegenstanders, het is voornamelijk te danken aan de uitzendbureaus. Zowel jij als het team dat je gaandeweg om je heen verzamelt kunnen een baan aannemen waarvan de voordelen gebruikt kunnen worden in gevecht. Als mannelijke bodyguard kun je ineens een mes gebruiken en een vrouwelijke Idol heeft aanvallende buffs. Met meer dan twintig banen die ieder hun voor- en nadelen hebben is er genoeg te experimenteren, mede omdat bepaalde vaardigheden bewaard blijven als je over mocht stappen naar een andere baan. Door te investeren in de banden met je vrienden worden ze ook nog eens beter in gevecht en je kunt zelfs wapens upgraden of geheel nieuwe craften. Alles bij elkaar genomen gaat het vechtsysteem dan ook behoorlijk diep en bleek mijn vrees voor een slappe vervanger ongegrond.


Buiten het vechten om is er ook genoeg te doen en bij een Yakuza game mogen de mini-games dan natuurlijk niet ontbreken. Er is voor ieder wat wils, van het spelen van oude klassiekers als OutRun, een balletje slaan in de honkbalkooi of meezingen met de karaoke. Toch willen we twee nieuwe mini-games specifiek uitlichten, namelijk Movie Theatre en Dragon Kart. In het theater kan Ichiban een filmpje pakken, alleen na al zijn avonturen dreigt hij al snel in slaap te vallen. Het is aan de speler om hem wakker te houden door tijdig op de goede knop te drukken. Wellicht niet al te speciaal of spectaculair maar wel goed verzonnen. De leukste mini-game vond ik Dragon Kart. De naam doet al vermoeden waar het zijn inspiratie vandaan haalt en steekt dit ook niet onder stoelen of banken. Racend op een kart en gebruikmakend van diverse items proberen de eerste positie binnen te slepen is minstens zo leuk als zijn grote voorbeeld. Beter goed gejat dan slecht verzonnen zullen we maar zeggen. Sowieso voelen geen van de meer dan twintig mini-games alsof ze niet in de game thuis horen. Een knappe prestatie.

Yakuza: Like A Dragon ziet er ook nog eens prima uit en heeft een cast van acteurs en actrices waar vele andere games alleen maar van kunnen dromen. Bij zowel de Japanse als de Engelse stemmen voelt niemand misplaatst en iedereen vervult zijn rol met overgave. Tel hier ook nog eens de prima geluidseffecten bij op en er is op het vlak van audio dan ook niets te klagen. In onze gespeelde Xbox Series X versie zijn laadtijden vrijwel niet aanwezig en zien de graphics er prima uit. Je kunt de kritiek aandragen dat de ondersteunende karakters wat minder indruk maken dan de belangrijke castleden, toch is dit meer zoeken naar minpuntjes. Iets zwaarder wegen de momenten waarop je moet grinden om tot het niveau te komen waarop je verder kunt spelen, iets wat ik persoonlijk niet erg vond door de leuke gameplay maar waar anderen meer moeite mee kunnen hebben. In combinatie met het veranderde gevechtssysteem zal Yakuza: Like A Dragon dan ook niet voor iedereen zijn, heb je daarentegen genoten van de vorige delen en durf je een gokje te wagen in termen van veranderingen dan is de kans groot dat je een leuke dertig uur tegemoet gaat.
Beoordeling
90
Het is begrijpelijk dat je op voorhand twijfels hebt over Yakuza: Like A Dragon. Immers, een andere protagonist, setting én gevechtssysteem is misschien wel erg veel van het goede. Toch krijg je al snel een band met Ichiban Kasuga, is Yokohama een prima vervanger van Kamurocho en voelt de transitie naar een RPG-systeem minstens zo gedurfd als waardevol aan. Hoewel je op sommig vlak misschien iets teveel moet grinden om progressie te boeken voelt dit nergens als vervelend omdat de content altijd blijft boeien.


15:44  Lek bij Capcom zorgt voor nieuwe details van aankomende games?
04:59  Overcooked: All You Can Eat
 Reacties (1)
 Pagina: 1
dantekloon op 16-11-2020 om 09:43 [Niv: 185 / Exp: 9252]
Had afgelopen januari de game oo de japanse release gekocht in Japan tijdens mijn vakantie.

Heb de game ook platinum behaald(japans). Game is echt mega goed. Voice actinf, soundtrack, gamellay varaitie qua jobs, vijanden, muziek, skills, style, summons enz enz enz.
Minigames en alles is aanwezig.

Echt een mega game voor mij mag het altijd wel turnbased blijven.

Helaas vindt ik de naamsverandering wat tegenvallen voor het westeb.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Yakuza: Like a Dragon
Type:
Game
Releasedatum:
10-11-2020
Ontwikkelaar:
Ryu Ga Gotoku Studio
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:
Geen media gevonden