Ken je van die dagen? Zo'n dag dat niets lijkt te lukken en alles verkeerd gaat? Dat je schoenveter steeds los schiet en je de voordeursleutel niet kunt vinden? Troost je dan, want Bad Day L.A. toont aan dat het altijd erger kan.
American McGee is vooral bekend van de rare titel Alice, maar dat het altijd raarder kan wil hij aantonen met Bad Day L.A. Zijn inspiratie voor de game komt voort uit billboards uit Los Angeles. Hierop werd gewaarschuwd voor biologische aanvallen van terroristen, en dit deed hem terugvoeren naar de tachtiger jaren, met lachwekkende films als Airplane!
In Bad Day L.A. spelen we Anthony Crusader, een dakloze man die volgens McGee gebaseerd is op de komediant Dave Chappelle. Vroeger was Anthony nog een bekende agent uit Hollywood, maar die dagen liggen inmiddels ver achter hem.
Zijn dag begint als alle anderen, hij duwt zijn winkelwagentje langs de Santa Monica Freeway. Toch krijgt deze dag al snel een andere wending wanneer Franse terroristen een volgeladen vliegtuig met schadelijke gassen laten crashen. De mensen die deze gassen inademen veranderen spontaan in hersenloze zombies. Verwacht nu niet dat Anthony zijn kleren uittrekt en zijn Superman pak tevoorschijn trekt, ook deze dakloze wil het liefst vluchten, maar het lot bepaald anders.

De terroristische aanslag lijkt namelijk slechts het topje van de ijsberg te zijn wanneer het op vervelende momenten aankomt. Aardbevingen, shoot outs, rellen, kapingen en zelfs het Mexicaanse leger maken de chaos compleet. Het spel moet hiermee een satire worden over de gewelddadige zaken uit het leven, maar dan uiteraard ver doorgeslagen qua overdrevenheid.
Om het overzicht te behouden staat er een zogeheten 'thread advisory' in beeld. Het principe werkt heel simpel: doe je goede daden dan kleurt deze naar een vrolijk gezicht van Anthony, doe je daarentegen slechte dingen dan slaat dit gezicht de negatieve kant op. De makkelijkste manier mag dan lijken om lekker slechte dingen te gaan doen, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat het publiek hier niet blij mee is. Niet alleen directe omstanders zullen de aanval op je inzetten, zelfs de politie en SWAT teams weten je dan te vinden. Je kunt begrijpen dat dit geen goede basis is om ook nog eens alle rampen te lijf te gaan.

Zoals je in de plaatjes kunt zien moet de game zeker niet serieus genomen worden. De satire staat voorop en er is dan ook voor een stijl gekozen die zo uit een kinderboek weggelopen zou kunnen zijn. Om deze satire kracht bij te zetten worden er meer dan 25.000 regels aan dialogen ingesproken. Ook als nieuwe televisieserie zou deze game dan ook niet misstaan.
In totaal zal het spel tien levels bevatten die je langs bekende plaatsen als Bevery Hills, Hollywood Boulevard en Venice Beach zullen voeren. Het spel laat zich besturen vanuit de third-person view, waardoor je dus achter Anthony geplaatst wordt. Op het gebied van wapens hoef je geen fijne snufjes te verwachten, je bent immers geen James Bond. In plaats daarvan ben je meer een MacGyver, want hoe ver kom je met een nagelschaartje en prullenbak?
Bad Day L.A. zal zowel op de PC als Xbox uit gaan komen en moet nog dit kwartaal verschijnen.
|