Yu Suzuki's Shenmue reeks stond eind jaren 90, begin jaren 2000 voor baanbrekende gameplay. De open wereld mechaniek die later in GTA doorgevoerd zou worden, evenals de cutscenes vinden hun oorspring terug in de games van YS Net. Vervolgens bleef het jaren stil.
De verrassing van E3 2015, zo werd Shenmue III ook wel genoemd toen deze werd vertoond op de persconferentie van Sony. Het onmogelijke werd mogelijk en veroorzaakte een WTF moment wat maar zelden was vertoond in de historie van het event.
Een Kickstarter en vele in-progress updates later werd game in november na vier jaar eindelijk uitgebracht. De eerste indrukken waren goed, maar een dalende lijn werd vervolgens ingezet. Volgens cijfers van Famitsu gingen er slechts achttienduizend exemplaren in heel Japan in de verkoop in diens eerste week, terwijl Sword & Shield van Nintendo bijna vierhonderdduizend werden exemplaren verkocht.
Ook in Engeland gooit de titel geen hoge ogen: De game debuteerde op plek zeventien in de verkopen, en verkocht iets meer dan de helft van de Shenmue en Shenmue II remasters. Kortom, Shenmue III lijkt op weg om wederom een WTF moment van jewelste te worden, dit keer echter in negatieve zin.
|