Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 December 2019 
(0) 
(0) 
14 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
13 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(5) 
(8) 
12 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
10 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(7) 
(1) 
(0) 
(6) 
(0) 
09 December 2019 
(2) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 December 2019 
(2) 
(1) 
(1) 
(18) 
07 December 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 December 2019 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 December 2019 
(12) 
(2) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 December 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 December 2019 
(10) 
(12) 
Ancestors: The Humankind Odyssey
Tools Up!
Star Wars: Jedi: Fallen Order
Asterix & Obelix XXL3: The Crystal Menhir
Review:

Need for Speed: Heat


Door Rene Groen op 20-11-2019 om 14:29
Bron: Gamed

De Need for Speed serie is grofweg in te delen in twee categorieën. Aan de ene kant hebben we succesvolle uitgaven als Underground en Most Wanted, aan de andere kant liet Payback ons zien hoe het niet moet. Met het vijfentwintigjarige jubileum is er in ieder geval genoeg ervaring om op terug te vallen, vraag is hoe ze dit gebruiken in Need for Speed: Heat.

Niet voor niets noemde ik Underground en Most Wanted als voorbeelden hoe ik de serie graag zie, dit zijn namelijk ook de namen die als uitgangspunt zijn genomen voor deze nieuwe uitgave. Te denken valt aan een open wereld met aanwezige politie, het tot in detail tunen van je auto en verschil tussen dag en nacht racen. Dit laatste niet middels een dynamische cyclus, door de duidelijke tweedeling kun je er als speler zelf een keuze in maken. Gedurende de dag ben je vooral bezig met geld verdienen tijdens georganiseerde races, naast nevenactiviteiten als het vernietigen van reclameborden, vinden van graffiti of flamingo's, scheuren door speed traps, behalen van een score in een driftzone of maken van een grote sprong. Dit alles doe je in Palm City, een virtuele versie van Miami waar overdag amper verkeer aanwezig is en de politie vooral lijkt te genieten van de (eetbare) donuts. De eerder benoemde races vinden plaats op afgezette circuits en met je behaalde geld kun je auto's upgraden of geheel nieuwe versies aanschaffen. Iets wat je nodig hebt als de zon plaatsmaakt voor de neonlichten.


In de nacht heeft het rustige Palm City ineens een hele andere uitstraling. De politie waakt op iedere straathoek om een vroegtijdig einde te maken aan de illegale races. Overdag geld verdienen is één, een reputatie opbouwen om zo toegang te krijgen tot betere materialen kan het zonlicht niet verdragen. Om hierin te slagen zul je voortdurend een afweging moeten maken hoe lang je door wenst te gaan. Natuurlijk kun je na iedere race je reputatie veilig stellen door direct naar een safehouse te rijden, veel progressie behaal je hier niet mee. Beter is het dan ook om meermaals goede resultaten te behalen en uit handen van de politie te blijven, hetgeen zich uit in een vermenigvuldiging van je tot dan toe behaalde reputatie. Weet de politie je toch in te rekenen, dan verlies je alle tot dan toe opgebouwde reputatie en nemen ze ook een groot deel van je geld in beslag. Je dient dan ook een weloverwogen keuze te maken, zeker als je bedenkt dat je slechts driemaal per nacht je schade kunt laten repareren in een tankstation en de politie agressief te werk gaat. Té agressief zelfs, zo lijkt de game opgerekt te zijn door je steeds geld te laten verdienen en je dit weer afhandig te laten maken door de politie die je opjaagt alsof je zojuist een moord hebt gepleegd. Het resulteert in een flinke portie frustratie.

De races spelen zich af op circuits of op straat en draaien om verschillende disciplines als driften en sprinten. Ieder van de races kent een bepaald level zodat je direct kunt zien of je enige kans maakt. Je kunt weliswaar een race van een hoger niveau aanvangen, of je deze winnend af zult sluiten is echter dan de vraag. Het besturen van de meer dan honderd aanwezige auto's werkt prima, mits je niet teveel realisme verwacht. Gedurende de races blijven auto's op een lagere moeilijkheidsgraad op je wachten als je te ver achterop rijdt, schroef je het niveau wat op dan zien we vooral dat er één tegenstander is aangewezen om bij je te blijven. Weet je echter een gaatje te slaan dan kun je de race vrijwel altijd winnend afsluiten omdat je achtervolgers ver achterop raken. Het zogeheten rubber banding is hierdoor wat minder aanwezig, het vervangende systeem is ook niet perfect te noemen.


Driften werkt nu iets anders, zo is het zaak om je gas even los te laten en dan weer in te drukken. Hoewel dit prima werkt kan het problemen opleveren tijdens gedoseerd gas geven aangezien je wagen dit als een drift interpreteert. Als je de oude optie prefereert is dit gelukkig nog altijd mogelijk. De ontwikkelaar benadrukt met dit soort keuzes dat het hier om een arcaderacer gaat, toch betekent dit niet dat je geen keuzevrijheid hebt in het tunen van je auto's. Alles is tot in de kleinste details aan te passen, zowel onder de motorkap als erbuiten. Of het nu gaat om je banden, koplampen, spoilers of velgen; je kunt met gemak een unieke auto creëren. Onderdelen kun je gelukkig in meerdere auto's zetten zodat je voor ieder type event makkelijk kunt wisselen en het is zelfs mogelijk om skins van de community te downloaden. Gelukkig gaat dit niet gepaard met lootboxes, een veelgehoorde klacht uit Need for Speed: Payback is hiermee weggenomen.

Toch is er niet voor ieder aspect een hosanna stemming te bespeuren. Het verhaal over een beginnend racer die op dient te klimmen is niet origineel en komt ook nooit tot leven door de cliché karakters. Er worden organisaties met de haren bijgesleept en meermaals naar voren gebracht zonder dat ze enige inmenging hebben in het plot en in die zin is het dan ook logisch dat de acteurs hun rollen met weinig overtuiging hebben ingesproken. Verder kan de game niet op pauze worden gezet, stelt het online aspect – waarbij je met vijftien anderen in een server zit en elkaar soms tegen komt – weinig voor en is de soundtrack veel te eenzijdig en minimaal. Het is zelfs niet langer mogelijk om door de muzieklijst te bladeren en minder gewaardeerde tracks uit te schakelen. De grootste kritiek is toch vooral Palm City zelf. De wereld is overdag doods (in de nacht is het zelfs een stuk drukker op de wegen) en je kunt vrijwel overal doorheen scheuren. Of je nu gaat om muren of lantaarnpalen; ze buigen om alsof ze van karton zijn gemaakt en leveren niet veel meer op dan wat lakschade. Daarentegen kan een klein object er wel voor zorgen dat je abrupt tot stilstand komt en is een tik van de politie genoeg om je total loss te rijden.


Ondanks wat pop-in problemen ziet Need for Speed: Heat er prima uit. 's Nachts schittert de eerder benoemde neonlichting je tegemoet en mede daardoor ziet het er overdag allemaal net wat minder indrukwekkend uit. Het is wat dat betreft jammer dat het allemaal zo kaal aanvoelt. Nu verwachten we in een racegame als deze geen voetgangers, iets meer verkeer gedurende de dag had welkom geweest om het allemaal wat levendiger aan te laten voelen. Wellicht om deze reden heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om het veel te laten regenen.

Als een franchise vijfentwintig jaar bestaat is dit natuurlijk reden voor een feestje, toch zal deze gevierd moeten worden zonder slingers. Ja, er zijn genoeg auto's (zonder Toyota, die willen niets te maken hebben met illegale racerij) en voor een arcaderacer bestuurt het ook nog eens prima. Hiernaast is de cyclus van dag en nacht leuk bedacht maar is de frustratie te groot als de politie je in weet te rekenen. Het racen zelf voelt eveneens wat raar aan, het ene moment zit je nog volop in gevecht voor de eerste positie en vervolgens rij je ronden aan kop omdat de concurrentie het opgegeven lijkt te hebben. In combinatie met een matig verhaal en een wereld die opgebouwd lijkt te zijn uit karton is Need for Speed: Heat een titel waar meer in had kunnen zitten.
Beoordeling
65
Need for Speed: Heat is een prima arcaderacer door zijn lekkere besturing en vele activiteiten binnen de open wereld. Toch is dit niet genoeg om van een geslaagde game te kunnen spreken. Je behaalde progressie overdag wordt te snel teniet gedaan gedurende de nacht, Palm City is opgebouwd uit karton en vormt geen goed decor om een interessant verhaal in te vertellen en de soundtrack is te eenzijdig.


15:13  Ghostrunner nu compleet onthuld
05:36  Amy Hennig voegt zich bij Terminator studio Skydance
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Gast (82.176.158.xxx) op 20-11-2019 om 16:33
Dit cijfer is echt te laag.

Rene Groen (Eindredacteur) op 20-11-2019 om 17:22 [Niv: 712 / Exp: 35605]
Goede onderbouwing, daar kan wat mee!

Gewijzigd door Rene Groen op 20-11-2019 om 17:23

Gast (196.244.191.xxx) op 20-11-2019 om 18:24
Cynische Rene!

Redneckerz (Redacteur) op 20-11-2019 om 20:53 [Niv: 215 / Exp: 10753]
@ Gast 196.244.191:

Wat voor inhoudelijke feedback kan je vinden in ''Dit cijfer is te laag''? Dat is oppervlakkige feedback, geen inhoudelijke. Dat is dus niet cynisch te noemen.

Wat vind jij van het cijfer?

@Gast 82.176.158:

Waar moet dat uit blijken? Zoals wel vaker wordt een stelling gedeponeerd (Het cijfer is te laag) maar wordt niet uitgelegd op welk aspect van de review je een hogere score wilt zien.

Op die manier kan er geen verbetering plaatsvinden.

Gast (196.244.191.xxx) op 20-11-2019 om 22:54
Ik weet niet, heb deze game niet gespeeld. Maar Rene hoefde niet zo sarcastisch te zijn, gast 82 deed niets verkeerds!

Redneckerz (Redacteur) op 20-11-2019 om 23:27 [Niv: 215 / Exp: 10753]
@ Gast 196.244.191:

Eh, dat deed hij wel, zie hierboven. Roepen dat een cijfer te laag is (Oftewel een stelling maken) zonder deze te onderbouwen is nogal loos, hoe moeten wij dan de review herzien of verbeteren?

Vandaar Rene's sarcasme, welke in dit geval absoluut gerechtvaardigd is.

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-11-2019 om 10:21 [Niv: 712 / Exp: 35605]
Om ook even zelf te reageren: ik ben altijd benieuwd naar meningen van anderen. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Gast valt duidelijk in de laatste categorie en zou een hoger cijfer rechtvaardiger vinden. Echter; hoe kan ik daarop reageren als er nul onderbouwing aanwezig is? Ik vraag geen recensie van een zelfde lengte, maar benoem dan de punten waarom je een andere mening bent toegedaan. Als dat teveel moeite is kan ik een mening ook nauwelijks serieus nemen. Dat mag je cynisch of sarcastisch noemen, geen probleem, maar ik zie liever meer onderbouwing van een mening.

Gast (196.244.191.xxx) op 21-11-2019 om 11:49
Je kan het toch ook gewoon vragen?
Meteen cynisch doen heeft ook geen effect.

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-11-2019 om 11:52 [Niv: 712 / Exp: 35605]
Hij had ook inhoudelijk kunnen reageren, dan had de cynische opmerking ook niet nodig geweest

Maar goed, hopelijk volgt alsnog een inhoudelijke reactie.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Need for Speed Heat
Type:
Game
Releasedatum:
08-11-2019
Ontwikkelaar:
Ghost Games
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media