Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
20 Augustus 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Augustus 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
18 Augustus 2019 
(0) 
(3) 
(1) 
(4) 
(0) 
17 Augustus 2019 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Augustus 2019 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Augustus 2019 
(1) 
(9) 
(0) 
(0) 
Wolfenstein: Youngblood
Gamed Gamekalender Augustus 2019
Redeemer: Enhanced Edition
Etherborn
Feature:

Project Scarlett voor een leek


Door Stefan van B op 10-06-2019 om 15:14
Bron: Gamed

Met Project Scarlett stapt Microsoft vol vertrouwen de toekomst in. In het najaar van 2020 kunnen we aan de slag met de meest krachtige console aller tijden als we af mogen gaan op de worden van Microsoft’s Phil Spencer. In de bekendmaking ontbrak het opvallend genoeg aan tech-demo’s, maar tech-termen waren er genoeg. Wat betekend een ZEN 2 processor eigenlijk? Wat doet Raytracing? Wat kan je volgend jaar verwachten? Wij zochten het voor je uit.

Voorop mag staan is dat Microsoft vol inzet op toegankelijkheid. Altijd en overal, waar dan ook en op welk platform dan ook, moet je toegang hebben tot je videogames. Dit begint al dit najaar met Project xCloud. Deze service moet een vorm van Spotify worden, waarbij je on-the-go kan kiezen de games te spelen waar jij zin in hebt. Microsoft is niet de enige die hier vol op inzet. Ook Google probeert met Google Stadia de Cloud Gaming markt te betreden en id Software heeft met Orion software ontwikkeld om al de dataprocessen te optimaliseren.

Al deze ontwikkelingen in de Cloud betekenen echter (nog) niet het einde voor consolehardware. Project Scarlett gaat de toekomst vormen voor Microsoft’s Xbox divisie, een natuurlijke transitie van het heden naar de toekomst. Door medewerkers ook wel de grootste stap tussen consolegeneraties ooit genoemd. Wat kunnen we verwachten?


Project Scarlett gebruikt AMD’s ZEN 2 processor en AMD Navi GPU
Ah, de processor. Dat hele kleine onderdeel van een machine dat alle in- en uitgaande data verwerkt. De PostNL van je computer, console, smartphone etc., alleen zonder dat je pakketje verkeerd wordt geleverd en de handtekening wordt genept. Producent AMD brengt deze zomer de Zen 2 processor uit, die de volgende stap in microchips moet maken. Hierin wordt voornamelijk gefocust op het aantal instructies dat de processor binnen een bepaalde tijdseenheid kan uitvoeren: je post wordt sneller bezorgd dan ooit tevoren. Project Scarlett gaat gebruik maken van een aangepaste versie van die Zen 2 processor, zodat deze perfect in de interne infrastructuur past.

Daarbij ontvangt Project Scarlett van AMD ook een Navi GPU met GDDR6. De GPU is een afkorting van graphics processing unit, een processor die specifiek wordt ingezet voor alle grafische taken. De GPU is verantwoordelijk voor wat je uiteindelijk op je scherm te zien krijgt. Als de centrale processor – de ZEN 2 in dit geval – een videoband aflevert bij de GPU – de Navi, dan zorgt de GPU ervoor dat de video wordt afgespeeld. Dit ontlast de centrale processor en zorgt dat alle videotaken gecentraliseerd zijn. Wel zo handig. De Navi is de volgende stap binnen GPU ontwikkellingen binnen AMD. Deze gaat gebruik maken van GDDR6, een type geheugen waarbij synchroon middels een ontzettend hoge snelheidslijn data verwerkt en uitgewisseld kan worden om betoverende beelden op je scherm te krijgen. Vergelijk het met een dubbelspoor Hyperloop ten opzichte van het enkelspoor tussen Leiden en Woerden.

Het zijn deze processor en GPU die er straks voor zorgen dat Project Scarlett volgens Microsoft vier maal krachtiger is als de Xbox One X. Deze rekenkracht en rekensnelheid brengt uiteraard enkele nieuwe mogelijkheden met zich mee.


8k en 120fps
Terwijl ik dit artikel typ werk ik op een Full-HD scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. Daarmee zijn er in totaal 2.073.600 gekleurde puntjes op mijn beeldscherm te zien. Project Scarlett zal een resolutie van 8K ondersteunen, ofwel 7680x4320 pixels. In totaal zijn dat 33.177.600 lichtgevende puntjes op mijn scherm, zestien keer zoveel dan het nu gebruikelijke Full-HD. De 8K is voorlopig nog geen standaard, maar bied wel perspectieven voor de toekomst nu ook grote TV fabrikanten als Samsung en LG gestaag 8K televisies op de markt brengen. Met een dergelijke rekenkracht kunnen we er echter vanuit gaan dat een 4K resolutie – de eerstvolgende standaard – voor Project Scarlett geen probleem moet worden.

Nog wel belangrijker dan het aantal pixels op je scherm is misschien nog wel het aantal beelden per seconde. Veel consoletitels zijn de afgelopen jaren gelimiteerd geweest tot 30 beelden per seconde. De rekenkracht werd geďnvesteerd in mooiere beelden, maar niet in de zogenaamde framerate. Wanneer een game lijkt te stotteren komt dat vaak doordat de framerate een dipje ervaart. Idealiter werkt een videogame op 60 beelden per seconde (60fps), zoals we voornamelijk op de Xbox One X zien. Project Scarlett gaat daaraan voorbij met de mogelijkheid om in totaal 120 beelden per seconden te tonen. Dit zal er ontzettend soepel uitzien, waarmee een belangrijke stap in consolegaming wordt gezet.

Als kers op de taart wordt er daarnaast gebruik gemaakt van VRR: variable refresh rate. Hiermee kan Project Scarlett dynamisch het aantal beelden per seconde aanpassen om optimale prestaties mogelijk te maken. Staat een game bijvoorbeeld vast op 120fps en wordt het toch te zwaar, dan zouden prestaties hieronder kunnen lijden. Door tijdelijk die 120fps naar beneden te stellen blijft de game goed presteren.

Of 8K en 120fps tegelijkertijd bereikt gaat worden door Project Scarlett is nog afwachten. Voor nu zijn wij al erg tevreden met 4K en 60fps.


Next-gen Raytracing
Licht is een bijzonder fenomeen. Natuurkundig gezien is het een elektromagnetische straling bestaande uit kleine deeltjes genaamd fotonen. Deze foton heeft een bepaalde energie en kaatst af op bepaalde oppervlakten of wordt afgebogen om een andere richting te ontvangen. Het zal je vast en zeker wel eens opgevallen zijn dat wanneer je ’s avonds een lamp aanzet je niet enkel licht hebt op de plek waar de lamp schijnt, maar ook in de omgeving daarvan. Licht is een moeilijk na te bootsen fenomeen, iets waarvoor het afgelopen decennium speciale trucjes zijn gebruikt. Schaduwen zijn één ding, maar echt realistische lichteffecten waren tot voor kort onmogelijk. Lichteffecten werden via emulatie geplaatst, waarmee een 'net alsof' situatie werd gecreëerd. Met Raytracing komt daar verandering in.

De rekenkracht van Project Scarlett maakt het mogelijk om op een realistische wijze het licht te simuleren. Wanneer jouw karakter langs een lamp loopt zal zijn gelaat op bepaalde punten sterker verlicht worden, ten koste van andere punten waar natuurgetrouw extra schaduw valt. Raytracing houdt rekening met de reflectie en buiging van het licht op een manier die we niet eerder hebben gezien. Het zal games een stuk realistischer laten ogen, maar ook voornamelijk een stuk sfeervoller maken. Met Raytracing ontstaat er namelijk meer diepte, een versterkt perspectief gevoel dat de spelbeleving alleen maar ten goede zal komen.


SSD en virtuele RAM
De oude vertrouwde harde schijf is op zijn retour. Laadtijden van tientallen seconden tot minuten kunnen met de SSD – een zogenaamde solid state drive – gereduceerd worden naar enkele seconden. Dit komt onder andere doordat een SSD geen gebruik maakt van bewegende onderdelen als lees- en schrijfkoppen. Misschien ken je van oude computers nog wel dat krakende geluid als je een zwaar bestand probeerde te openen. Dat was je harde schijf die aan het ploeteren was. De SSD optimaliseert het opslaan en terugvinden van bestanden tot milliseconden. Dit zal ervoor zorgen dat laadtijden grotendeels zullen verdwijnen. Waar de Xbox One experimentele liften gebruikt uit laat 19e eeuws Parijs, daar neemt Project Scarlett liften uit de Burj Khalifa in gebruik.

Deze nieuwe opslagvorm stelt de console ook in staat om virtueel werkgeheugen te creëren, tot wel 1 terrabyte (1000 gigabyte). Werkgeheugen, bekend als RAM voor random-access memory, slaat tijdelijk data op om deze even snel toegankelijk te maken. RAM maakt het bijvoorbeeld mogelijk om meerdere programma’s tegelijkertijd te openen en daartussen snel te schakelen. Met de virtuele RAM kan Project Scarlett meer tijdelijke informatie opslaan, zodat de console vele – vaak grafische - processen tegelijkertijd kan blijven uitvoeren om de meest optimale prestaties te leveren en jou in de spelwereld onder te dompelen. Deze technologie is echter nog ontzettend duur en vooralsnog enkel in een $5000 kostend werkstation van AMD te vinden. Het is dus afwachten in hoeverre Microsoft dit op een betaalbare wijze geďmplementeerd krijgt in Project Scarlett.


Backwards Compatibility
De laatste term is Backwards Compatibility. Deze term is niet nieuw, maar maakt de afgelopen jaren onder leiding van Microsoft een grote terugkeer. Het zorgt ervoor dat spellen van eerdere consoles ook op Project Scarlett gespeeld kunnen worden. Een Xbox game als Jade Empire, een Xbox 360 game als Viva Pinăta en een Xbox One titel als Forza Horizon 4 kunnen straks zonder problemen gespeeld worden op Project Scarlett. Hoewel nog niet toegezegd, zou de technologie in de console in staat moeten zijn om deze oudere titels op te schalen naar hogere framerates en resolutie, zodat je oude titels kan ervaren als nooit tevoren. Dit is de vervolgstap op de technologie die al in de Xbox One X wordt gebruikt om oudere games van een 4K resolutie te voorzien. Daarmee belooft Project Scarlett de ultieme Xbox console te worden.

Tot slot
Met Project Scarlett heeft Microsoft enkele grootse beloften gemaakt. Hopelijk ben je na het lezen van dit artikel wat wijzer geworden in wat de console straks gaat kunnen. De technologieën die het gebruikt staan aan het front van innovatie. Gecombineerd met de inzet op xCloud streamingtechnologie zou het gaminglandschap de aankomende jaren weels flink kunnen gaan veranderen. Deze veelbelovende console blijft echter het centrum van je gamingervaring en wij kijken alvast verwachtingsvol toe naar de games die het ons gaat brengen.


15:19  [E3] Speel als monster in horrorgame Carrion
11:08  [E3] The Messenger: Picnic Panic komt 11 juli
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (213.127.85.xxx) op 10-06-2019 om 21:54
Ik denk dat 4k met 60 fps voor 99 procent van de gamers al voldoende is. Specs hierboven zoals 4k met 120 fps en 8k met 60 fps zullen sowieso ten kosten gaan van de kwaliteit in de eerste 4 jaar van de console generatie. Misschien dat het wel haalbaar is aan het einde van de cyclus. Daarbij worden 4K tv's met HDMI 2.0 nu pas geďntroduceerd in vele woonkamers. 4k tv's met HDMI 2.1 zijn pas sinds 2019 beschikbaar en dit zijn modellen die minimaal 2500 euro kosten bij introductie. Voor 4K met 120 fps en 8K resoluties heb je minimaal HDMI 2.1 nodig, ook zijn er nog geen volwaardige 8K tv's. Dus al met al voor de aankomende jaren is 4K 60 fps meer dan voldoende, hogere specs is a wasting of time and resources.

Rene Groen (Eindredacteur) op 10-06-2019 om 23:42 [Niv: 708 / Exp: 35401]
8K/120FPS is hartstikke leuk voor de toekomst, maar daar heb je nu nog helemaal niets aan. Laat ze eerst maar eens game fatsoenlijk in 4K/60fps draaien, als ze daar de standaard van maken ben ik al erg blij. Verder ben ik wel erg enthousiast over de next-gens, maar vraag me wel af wat we daarvoor gaan betalen. 500 Euro zou je toch wel verwachten, zeker omdat ze pas eind 2020 zullen lanceren, maar het zou me ook niets verbazen als er nog wat bovenop komt.

Gast (213.118.179.xxx) op 12-06-2019 om 02:27
@Rene Groen MS en PlayStation 5 ligt zo dicht bij elkaar dat de games het verschil zullen maken .
8k kan ook op PlayStation 5 enz , maar MS heeft geen exclusieve games .
Oja toch wel Forza,GOW moeten ze daarmee strijden tegen de PlayStation 5 ? PS5 wint !!!
Waar is al het volk hier naar toe ?

Rene Groen (Eindredacteur) op 12-06-2019 om 09:07 [Niv: 708 / Exp: 35401]
Dus we gaan nu al conclusies trekken over een console die eind 2020/begin 2021 verschijnt?

Gast (213.118.179.xxx) op 12-06-2019 om 10:48
Zeker weten , moet je mening horen van de xboxfans na de persc .
Playstation wint zonder op de E3 te zijn .en dit weet jij ook Rene .

Rene Groen (Eindredacteur) op 12-06-2019 om 11:28 [Niv: 708 / Exp: 35401]
Ik weet helemaal niets, Microsoft heeft welgeteld van één game voor de Scarlett een nietszeggend filmpje laten zien en Sony heeft nog helemaal niets laten zien. Daarnaast maakt het me ook niets uit wie er 'wint', zoals jij het noemt. Ik ben een gamer, heb het geluk dat ik een Switch/PS4/One in huis heb en geniet zo van al het moois wat er verschijnt. Ik hoop dit in de toekomst eveneens te kunnen doen.

Gast (62.238.18.xxx) op 15-06-2019 om 11:48
Ik heb zelf een dikke lg c8 65 inch oled. en heb een xbox one x en ps4 pro. Ik kijk meer uit naar de games van de ps5. Last of us 2, Horizon zero dawn een nieuwe. Forza horizon 4 speel ik nu al niet meer. Op den duur heb je het wel gezien die rondjes rijden. Leuk weer de consument uitbuiten met nieuwe dlc. Als je al die races hebt gespeeld en die races tegen een hoovercraft hebt gedaan en een vliegtuig, wat overigens zeer nice is. En 4k60fps wordt de norm. 4k120fps gaan ze niet redden met grote games als gta, days gone etc. Als ik een nieuwe oled koop, is het een 8k oled. Maar het is nu nog zonde van je geld. Want 8k zal never nooit native zijn, eerder upscaled. de norm zal 4k60fps worden met de ps5. en na een paar jaar zal er een grote database met cloudgaming zijn, dus dan heb je zowieso geen hdmi 2.1 poort meer nodig

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Project Scarlett (Werktitel)
Type:
Hardware
Releasedatum:
TBA 2020
Ontwikkelaar:
Microsoft
Uitgever:
Microsoft
Media:
Geen media gevonden