Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
19 Juli 2019 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
18 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2019 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
(0) 
16 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(1) 
14 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 Juli 2019 
(1) 
(2) 
12 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(23) 
10 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(2) 
(2) 
(4) 
(17) 
(1) 
(1) 
(1) 
09 Juli 2019 
(1) 
(1) 
(4) 
(4) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(2) 
08 Juli 2019 
(1) 
(1) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Juli 2019 
(4) 
(0) 
06 Juli 2019 
(1) 
(5) 
(0) 
05 Juli 2019 
(0) 
(1) 
(0) 
(8) 
04 Juli 2019 
(43) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
02 Juli 2019 
(21) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
01 Juli 2019 
(0) 
(21) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Stranger Things 3: The Game
Bloodstained: Ritual of the Night
[E3] De vergeten platformen van de E3
The Sinking City
Review:

Days Gone


Door Rene Groen op 25-04-2019 om 17:00
Bron: Gamed

Het begin van Days Gone weet de juiste snaar te raken. Terwijl de zombie-achtige Freakers de wereld over lijken te nemen moet een helikopter het drietal Deacon St. John, zijn vrouw Sarah en vriend Boozer naar een veiliger oord brengen. Er blijkt slechts plek voor twee te zijn en dus besluiten ze de gewonde Sarah te laten gaan, de belofte makend dat het duo haar zal vinden.

Deze belofte kunnen ze niet nakomen. Een ongeluk heeft haar het leven gekost en dus zijn Deacon en Boozer nu op elkaar aangewezen. Twee jaar na de gebeurtenis is de wereld er ook niet veiliger op geworden. De Freakers hebben de staat Oregon overgenomen, teruggetrokken groeperingen zijn allesbehalve vriendelijk en enkel bij de verschillende kampen kun je even rustig ademhalen. De twee kameraden wonen in een toren en vervullen klusjes om zo aan geld te komen met het uiteindelijke doel om naar het noorden te trekken. Door gebeurtenissen - waar we omwille van spoilers niet teveel over willen vertellen - kan er echter een streep door deze plannen worden gezet en is Deacon op zichzelf aangewezen. Als hij ook nog eens leert dat er mogelijk meer aan de hand was met het ongeluk waarbij zijn vrouw het leven liet zijn er genoeg redenen om het verhaal gedurende zo'n veertig uur te blijven volgen.


Het doorkruisen van de wereld kun je zowel te voet als per motor doen. Dit laatste is aan te raden om in een kortere tijd grotere afstanden te overbruggen, je dient er wel op te letten dat het benzineniveau op peil blijft. Als je even niet oplet en een benzinestation te ver weg ligt zul je op zoek moeten gaan naar een jerrycan. Gelukkig zijn er meerdere kampen waar je terecht kunt om je motor van de broodnodige upgrades te voorzien zodat je bijvoorbeeld meer grip krijgt en minder snel hoeft te tanken. Deze kampen geven je niets gratis, ieder hebben ze hun eigen economie en enkel door gunsten te vervullen stijg je in hun aanzien en verdien je geld. De kampen staan allen onder toeziend oog van een leider met wie Deacon een verleden heeft, de één is dan ook blijer met je aanwezigheid dan de ander.

Om meer inzicht te krijgen in de gebeurtenissen van weleer krijg je regelmatig flashbacks. Een prima manier om het verhaal wat meer inhoud te geven, tegelijkertijd is er wel sprake van een typische open-wereld game. De structuur van de missies kent weinig variatie en komen er voornamelijk op neer dat je naar een locatie moet rijden om iets op te halen, onderzoek te plegen of af te rekenen met de aanwezige gevaren. De eerste keer dat je een Freakernest dient op te sporen om plat te branden is nog prima, de vijfde keer dat je hetzelfde moet doen begint het vervelend te worden. Ditzelfde gevoel komt naar voren bij het binnen proberen te gaan van een gesloten onderzoekslocatie. Het zoeken van benzine om de generator op te starten en vergeten om de geluidsinstallatie uit te schakelen zodat Freakers zich naar je locatie begeven voelt in eerste instantie origineel. Een gevoel dat snel verdwijnt als je dit kunstje meermaals moet herhalen. Dat je het toch wil doen ligt hem in de beloning waarbij je kunt kiezen tussen meer uithoudingskracht, gezondheid of focus tijdens het schieten.


Het doorkruisen van de wereld kent dan ook wat gemengde gevoelens. Veel van de random events bieden een leuke onderbreking van de missies. Je kunt bijvoorbeeld overlevenden tegen komen en deze na redding naar één van de kampen sturen zodat je reputatie alhier toeneemt. Het kwam ook voor dat ik net te laat was en een groep Freakers deze overlevende al te grazen had genomen. Al dit soort momenten worden met een vraagteken op de map aangegeven en zijn geheel willekeurig, het is dus niet zo dat je ze altijd op deze positie tegen zult komen. Tegelijkertijd vallen ook dit soort momenten na verloop van tijd in herhaling. Het aantal keren dat ik in de val van een (menselijke) tegenstander liep, werd vastgezet, met een mes het slot moest ontgrendelen, ze geruisloos uitschakelde en mijn spullen weer terug pakte was al snel niet meer op één hand te tellen. Een gevalletje less is more had in dit geval prima geweest.

Ondanks deze kritieken is het doorkruisen van de wereld toch een leuke bezigheid. Je zult op zoek moeten naar hulpmiddelen als scrap (om wapens mee te creëren en je motor mee te repareren) en ammunitie om zo weerstand te kunnen bieden tegen de gevaren waar je mee te maken krijgt. De normale Freakers bieden in kleine getale amper gevaar, wanneer je ineens tegenover een groep van honderden exemplaren staat is vluchten het beste advies. Enkel na verloop van tijd vergaar je de middelen om weerstand mee te kunnen bieden, in de eerste twintig uur is dit zeker niet het geval. Naast de normale Freakers kom je ook andere exemplaren tegen zoals kinderlijke varianten die vooral een afwachtende houding aannemen, een enorm gestalte dat het liefst door je heen loopt en screamers die met hun roep nabije Freakers oproepen. Hiernaast zijn er ook menselijke tegenstanders, dieren als beren en wolven en Rippers. Deze laatste vormen een cult die de Freakers aanbidden.


De wereld zelf kent voldoende afwisseling en door natuurlijke bronnen als planten en paddenstoelen te verzamelen kun je een aardig zakcentje verdienen. Een dag- en nachtcyclus brengt een tactisch tintje, zo zul je 's nachts meer Freakers aantreffen en laten menselijke bedreigingen juist overdag hun gezicht zien. Deze tactische onderlaag is overigens niet altijd inzetbaar bij de missies omdat alhier vaak bepaald is in welk dagdeel ze zich afspelen. Hoewel de wereld interessant is kunnen we dit niet altijd zeggen over de karakters en het verhaal. De plottwists zijn veelal erg voorspelbaar en nooit kreeg ik enige persoonlijke binding met de karakters. De momenten die hierdoor emotioneel moesten zijn misten dan ook de impact die de ontwikkelaar ongetwijfeld voor ogen had. Een andere reden is dat de opzet meer dan eens erg storend is. Cutscenes en gameplay sluiten niet op elkaar aan en zijn losstaande elementen, waardoor je situaties krijgt waarin je een klein stukje loopt, een cutscene instart, je weer een stukje loopt en de volgende cutscene klaar staat. Een meer vloeiend geheel had de verhaalvertelling zeker ten goede gekomen.

Naast het vele exploreren is er ook een grote rol weggelegd voor combat. Deacon beschikt standaard over een mes die nooit kapot kan gaan maar ook niet erg krachtig is. Gelukkig kom je overal planken, honkbalknuppels en pijpen tegen om meer schade mee uit te delen, hoewel ze na verloop van tijd wel kapot zullen gaan. Middels te vinden bouwplannen bouw je gelukkig al snel een duurzamer en sterker wapen waar menig Freaker het onderspit mee zal delven. Vergeet ook zeker niet om na het verslaan hun oren te verzamelen, een belangrijk middel om je portemonnee te spekken. Naast de mêlee wapens kom je ook vuurwapens tegen, de ammunitie hiervoor is een stuk schaarser en het geluid dat je ermee maakt heeft de kans om andere Freakers aan te trekken.


Op grafisch vlak weet Days Gone een prima indruk te maken. Ik speelde de game op een PlayStation 4 Pro en op een 4K/HDR TV was het genieten. De mooie graphics verhullen alleen niet dat het spel nog vol met bugs zit. Zelfs na meerdere patches is het aantal bugs opvallend groot. Een kleine opsomming: na een botsing van de motor schoot Deacon een kilometer de lucht in, in een motorshop kon ik niets kopen omdat het menu niet verscheen, een commando van een stealth kill werd niet in beeld gebracht waardoor ik direct werd opgemerkt, bij een stealth kill die wel lukte bleef de vijand gewoon overeind staan, ondertiteling die niet synchroon loopt met de spraak, uitspraken die soms worden uitgeschreeuwd terwijl je conversatiepartner tegenover je staat, vijanden die een meter voor je ineens verschijnen, een muur onder vuur nemen omdat jij aan de andere kant staat, hun dode kameraden negeren alsof ze er niet zijn, karakters waar je niet mee kunt praten omdat ze niet op de juiste positie staan maar eromheen blijven draaien, het beeld dat soms ineens enkele seconden blijft hangen waardoor je het idee hebt dat de console vast loopt, enzovoorts, enzovoorts. Het is te hopen dat het merendeel van deze problemen opgelost kan worden met toekomstige patches, voor nu is het jammer dat de ontwikkelaar niet wat meer tijd heeft gekregen om de problemen weg te poetsen. Andere gemaakte keuzes zijn de studio wel aan te rekenen, zo is het volstrekt onlogisch dat Deacon al na enkele seconden zwemmen het leven laat.

Days Gone is dan ook zeker geen perfecte game geworden. Het haalt niet de kwaliteit van andere PlayStation 4 exclusives als God of War en Spider-Man. Redenen zijn dat het verhaal je minder weet te grijpen, de missies na verloop van tijd nogal herhalend zijn en de vele bugs je regelmatig uit de beleving halen. Wel is Days Gone een leuke game, met name voor degene die fan zijn van het open-wereld genre. Je hebt namelijk wel voortdurend het gevoel dat je verder wil om nog net even een missie af te ronden of je motor te upgraden. Zelfs als je oog in oog komt te staan met honderden Freakers en je gillend om je moeder roept.
Beoordeling
75
Te midden van een door Freakers overlopen Oregon tracht Deacon St. John de waarheid te achterhalen van zijn overleden vrouw. Verweven met veel andere verhaallijnen is er genoeg om je dertig tot veertig uur bezig te houden. Mits je de bugs voor lief kunt nemen, deze zijn namelijk talrijk en veelvuldig aanwezig. Laten we dan ook hopen dat Sony Bend deze bugs snel weet op te lossen, hoewel Days Gone geen prijs zal winnen voor originaliteit weet het wel je interesse tot het einde toe vast te houden.


17:19  [E3] Nintendo toont geen nieuwe hardware
16:58  Leer meer over Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (83.84.133.xxx) op 25-04-2019 om 20:33
Meh!

Gast (92.108.244.xxx) op 25-04-2019 om 22:22
Ik zag het al aankomen dat dit een mindere game zou worden.

Meh!

Gast (80.200.119.xxx) op 25-04-2019 om 22:56
Ik was er ook al bang voor dat deze game tegen ging vallen. Verwacht ook een niet al te hoge verkoop.

Gast (212.204.183.xxx) op 26-04-2019 om 12:44
feit dat de hype al laaaang dood is zal de sales ook niet bepaald meehelpen

krijg je ervan als je een game veeels te vroeg aankondigd

Gast (192.40.95.xxx) op 27-04-2019 om 09:32
Geweldige game, maar net niet zo goed als Knack BABYYYYYYYY!!!!!!!!

Gast (86.95.192.xxx) op 27-04-2019 om 23:12
slechts 5x ''dan ook''

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-04-2019 om 08:32 [Niv: 707 / Exp: 35354]
Goed geteld hoor

Gast (89.98.129.xxx) op 28-04-2019 om 15:17
Gewoon een goede game hou je lekker bezig

Gast (86.208.10.xxx) op 29-04-2019 om 12:10
Meh inderdaad!

Gast (87.208.227.xxx) op 13-05-2019 om 09:47
En toch is de game de best verkochte game 2 weken achter elkaar in de UK en verslaat MK en is de best verkochte game in Japan en vliegt over de toonbank. Al die negative SJW. "reviews" ( gamespot, eurogamer en IGN enz) hebben dus niet echt geholpen. De gamers spreken met hun beurs en laten zich niet misleiden.

Het is gewoon een goede game, end of story

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Days Gone
Type:
Game
Releasedatum:
26-04-2019
Ontwikkelaar:
Sony Bend
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media