De afgelopen periode komen de werkomstandigheden in de videogamesindustrie niet bepaald in het zonlicht te staan. Nadat er eind 2018 flinke ophef ontstond over de enorme crunch praktijken die vooraf gingen aan de ontwikkelingen van Red Dead Redemption 2, begon dit jaar met flink wat reorganisaties en ontslagen. Allereerst Activision, afgelopen week ArenaNet en nu ook EA's Australische studio FireMonkey's.
FireMonkeys ontstond in 2012 nadat EA IronMonkey Studios en FireMint samenvoegde. Deze week is er bij het Australische bedrijf gestart met een grootschalige ontslagronde. Van de 200 werknemers zijn er ongeveer 80 tot 100 ontslagen, wat neerkomt op ongeveer de helft van de personele bezetting.
Volgens bronnen, die zich tegen Kotaku hebben uitgesproken, is de situatie rondom de studio nog steeds niet geheel zeker. De angst heerst dat het een kwestie van tijd is voordat de studio als geheel wordt gesloten. Daarnaast zijn er vraagtekens of FireMonkeys haar zaken op een normale wijze voort kan zetten, gezien enkele personen die ook hun ontslag hebben gekregen.
De toekomst van FireMonkeys wordt door EA als volgt verwoord: Minder focus op mobiele games, meer focus op live services.
quote: The FireMonkeys studio is working on some of our most popular mobile games. We recently made a decision to shift teams to focus more on our live services, and have entered into a consultation period that may impact some roles in the studio. We’re working to match skills with opportunities as we go through this period, identifying other opportunities at EA, and providing as much help to our employees as we possibly can.
|