Final Fantasy: Crystal Chronicles komt 11 maart in de Europese winkels. Wat je er van kunt verwachten? Lees snel verder om daar achter te komen.
FF:CC is bedoeld om met meer spelers te spelen. Ja, je leest het goed, een Final Fantasy game die je met meer spelers kunt spelen. Het spel kan eventueel ook met een speler gespeeld worden, maar het leukst is het om met meerdere spelers op avontuur te gaan.
FF:CC heeft geen mooie wereld waarover je kunt rond lopen, maar net als FFX een wereldkaart. Op deze kaart geef je aan waar je heen wilt. In de dorpjes loop je wel zelf en kun je items kopen etc. De normale rpg dingen dus. In de Dungeons zit het wel even anders. Hier loop en vecht je realtime met vijanden, een soort hack en slash avontuur dus. Elke keer als je een dungeon in loopt ben je omgeven door het gif. Gelukkig heb je een stuk kristal bij je, waardoor het gif in een cirkel om je heen blijft. Een persoon tilt dit kristal (in singleplayer tilt een moogle het kristal voor je) en je kunt dus niet buiten deze cirkel treden zonder door te gaan. Dit weerhoudt spelers er simpelweg van om in hun eentje rond te gaan dolen. Je zit dus met de rest van de groep vast in een cirkeltje. Als degene die het kristal tilt gaat lopen wordt de rest dus gedwongen mee te lopen. Zo ga je op weg om verschillende vijanden en bazen te verslaan en om puzzels op te lossen. Dit klinkt qua gameplay dus allemaal vrij simpel en dat is het ook. Op zich niet simpel om te spelen, maar het concept is niet nieuw en het heeft al helemaal niets met Final Fantasy te maken.
De cirkel waar je binnen moet blijven.
Toch gaat FF:CC wel heel speciaal worden, maar dan op een ander vlak. Dit wordt de eerste game die echt optimaal gebruik gaat maken van de link mogelijkheden tussen de GBA en de Gamecube. In multiplayer speelt elke speler met een GBA als controller (in singleplayer speel je gewoon met een Gamecube controller). Op de GBA kan ieder voor zich aanvallen uitzoeken en bekijken hoe hij/zij ervoor staat. Anderen hebben deze info over jou dus niet. Hierdoor moet je nog meer samenwerken om door de dungeons heen te komen. Nadeel van het spelen met de GBA is het feit dat de handheld gewoon weinig knoppen heeft. Hierdoor kun je maar weinig acties uitvoeren. Verwacht dus geen moeilijk experience systeem of geweldig gebruik van magie. Je kunt wel magie gebruiken en zelfs combo’s maken met andere spelers, maar erg diep gaat het allemaal niet.
Grafisch zit het met FF:CC wel goed. De game ziet er werkelijk wonderschoon uit en de characters zouden regelrecht uit een sprookjes boek kunnen zijn gelopen. Op dit vlak komt FF:CC dus wel overeen met de andere games uit de serie. Er zitten alleen geen FMV-filmpjes in de game, maar aangezien het spel op zich al heel mooi is maakt dit ook niet veel uit. Alle cut-scenes lopen op de engine van de game zelf. Ook het geluid is weer als vanouds. De game maakt gebruik van een verbluffende soundtrack die je niet snel zult vergeten. Helaas zul je geen stemmen van dorpsbewoners enz. horen, aangezien zij allemaal praten via een tekstwolkje.
Geen gesproken teksten voor deze Final Fantasy.
Final Fantasy: Crystal Chronicles is dus alles behalve een regulier Final Fantasy avontuur. De game is gemaakt voor multiplayer en daar komen ook meteen de zwaktes van de game naar boven. Het ziet er naar uit dat je geen diepe rpg hoeft te verwachten, maar wel een geweldig multiplayer avontuur. Houd jij er van om met meerdere mensen te gamen en heb je de beschikking oven meerdere GBA’s met linksnoertjes, dan is deze game voor jou waarschijnlijk ideaal. Voor de eenzame gamer zal deze game waarschijnlijk minder doeltreffend zijn.
|