De Franse onafhankelijke studio Big Bad Wolf kondigt vandaag hun nieuwe project aan, The Council genaamd. Het betreft een episodische titel waarin keuzes en karakters een permanente invloed hebben in een verhaal dat draait om intriges en manipulaties.
The Council speelt zich af in 1793 en spelers nemen de rol op zich van Louis de Richet, een lid van een geheim genootschap die een invitatie heeft gehad van Lord Mortimer op een privé eiland aan de kust van Engeland. Je blijkt al snel niet de enige te zijn, ook Napoleon Bonaparte en President van het nieuw gevormde Amerika, George Washington, vormen namelijk onderdeel van het gezelschap. Het eiland blijkt ook het toneel te zijn van een mysterie, de moeder van Richet is er namelijk verdwenen en ieder van de cast lijkt er zijn eigen agenda op na te houden.
Om de waarheid boven tafel te krijgen komt de ontwikkelaar met een Social Influence systeem. Gedurende confrontaties kun je verkregen kwaliteiten en middelen gebruiken om de overhand te krijgen. Als speler zul je dan ook een beloning krijgen voor je kennis over de karakters, waarmee je diens kwetsbaarheden bloot kunt leggen. Faal je een gesprek dan betekent dit niet 'game over', wel kun je acties niet ongedaan maken en heeft iedere keuze dan ook permanente consequenties. Spelers kunnen dan ook hun eigen speelstijl hanteren, zo kun je als detective te werk gaan of juist problemen diplomatiek het hoofd bieden. In totaal zijn er vijftien uiteenlopende kwaliteiten waar je in kunt investeren.
De eerste episode van The Council, The Mad Ones geheten, verschijnt in februari 2018 op de PC, PlayStation 4 en Xbox One. Het complete seizoen beslaat vijf episodes.