In de zomer van 2016 bracht de Amsterdamse ontwikkelaar WeirdBeard Games ons de puzzeltitel Tricky Towers, een Tetris-achtige titel met fysica en magie. Sinds kort is de game dankzij uitgever Soedesco ook fysiek verkrijgbaar voor een prijs van twintig Euro. Zo kan je niet enkel digitaal, maar ook fysiek - met je gamecases - stapelen. Is dit een aankoop om verder op te bouwen, of valt deze titel net zo snel uiteen als parkeergarages bij Eindhoven Airport?
Hoewel er hier en daar wat is geëxperimenteerd en gevarieerd, zijn de gameplaymechanieken van Tetris vrijwel onveranderd gebleven. WeirdBeird Games is er echter in geslaagd eens iets nieuws te proberen met deze oude formule. Waar de blokken – of Tetrominoes – in Tetris vastgelijmd lijken te zijn, worden ze in Tricky Towers blootgesteld aan fysica. De implementatie van natuurkundige wetten zorgen ervoor dat de toren die je bouwt uit balans kan raken en zodoende omvalt. Aangezien het doel van de game is om zo hoog mogelijke torens te bouwen kan je jezelf voorstellen dat dit nog wel eens een uitdaging vormt.
Deze mechaniek alleen zorgt al voor een verfrissend potje ‘Tetris’, zeker in de multiplayerstand. Daarbij wordt het spel nog eens extra interessant gemaakt door de toevoeging van magische krachten. In-game wordt je namelijk gerepresenteerd door een tovenaar naar keuze. Deze stuurt niet alleen de blokken aan, maar verdient zo nu en dan ook magische power-ups. Het toffe is dat je altijd twee keuzemogelijkheden hebt: één om jezelf mee te helpen en één om je tegenstander het leven zuur te maken. Kies je er bijvoorbeeld voor om één van je blokken te laten overgroeien door klimop, welke zich ook over enkele aangelegen blokken groeit en zo je structuur verstevigt? Of versnel je het tempo van de blokken bij de buurman, zodat hij in paniek raakt?
Dit alles is het meest vermakelijk in de multiplayermodus. De titel kan zowel online als offline gespeeld worden, waarbij dat laatste aan te raden is vanwege de onderlinge rivaliteit. Ook solo zijn er vele uitdagingen te voltooien, maar deze worden gestaag wat herhalend en daarmee minder interessant. In de uitdagingen mis je ook de mogelijkheid om eventuele tegenstanders het leven zuur te maken met je magie, waardoor de interessante keuze tussen jezelf helpen of anderen tot last zijn komt te vervallen. Multiplayer is dan ook waar de game schittert. Speel Race om de hoogste toren in de kortste tijd te bouwen; Survival laat je telkens een leven verliezen als een blok valt; en in Puzzle krijg je een vooraf bepaald aantal blokken waarmee je een bepaalde hoogte niet mag overschrijden. Het zorgt voor hectische rondes, waarin onderlinge rivaliteiten tezamen met de vermakelijke gameplay in toffe spelsessies kan resulteren.
|