Bij de komst van de next-gens staan een paar punten centraal. Eén van deze punten is dat ook mensen aangetrokken moeten worden die verder weinig met games in aanraking komen. Deze groep heet de nongamer groep.
Het onafhankelijke onderzoeksbureau Forrester Research zegt echter dat het allemaal mooi klinkt, maar helaas niet zo werkt. In een laatste onderzoek geven ze aan dat de gamebedrijven veel hindernissen gaan ondervinden bij hun zoektocht naar nieuwe consumenten.
De Xbox en PlayStation worden neergezet als een 'all-in-one entertainment hub', maar dat is volgens het bureau niet voldoende om nongamers aan te trekken. Hoewel de huidige gamers de elementen ervan zullen gebruiken is het voor nongamers niet voldoende om een console te kopen.
Op PC gebied ziet het bureau ook weinig vooruitgang. Ondanks de groeiende populariteit van online games en de games die zich richten op een grote markt is het nog steeds lastig om voordeel uit een game te halen. Voor ieder succes als World of Warcraft zijn er eerst enkele flops in het massivelty multiplayer online genre. De nieuwste PC gamers grijpen dan ook eerder een webspelletje aan dan een retail game.
|