Een doos vol met LEGO en een flinke portie fantasie. Meer had ik vroeger niet nodig om me urenlang mee te vermaken. Tot op zekere hoogte wisten de LEGO games me een soortgelijk gevoel te geven, alleen werd er altijd binnen de lijntjes gekleurd die de ontwikkelaar bedacht had. LEGO Worlds pakt het wat dat betreft anders aan.
In deze nieuwe titel krijgen we namelijk de vrijheid om onze creativiteit te laten spreken. Of je nu een huis wilt bouwen, een voertuig in elkaar zet om de wereld te verkennen of je liefde voor huisdieren wilt laten spreken; het is allemaal mogelijk. Er is alleen één maar. Alvorens je de complete vrijheid hebt in je doen en laten zul je eerst een ander onderdeel van de game moeten doorlopen. Als ruimtereiziger bezoek je verschillende (random gegenereerde) planeten waar je een breed scala aan voorwerpen tegen zult komen. Met je Discovery tool scan je objecten om ze in een steeds groter wordende bibliotheek terecht te laten komen en kunt gebruiken als je ervoor hebt betaald. Op deze planeten tref je tevens gouden stenen aan die bijdragen aan je tocht om meesterbouwer te worden. Het is als het ware een uitgebreide tutorial om je voor te bereiden op het echte bouwwerk.
Helaas schuilt hierin ook het probleem van de game. In totaal zijn er honderd gouden stenen die je veelal verkrijgt door andere karakters te helpen. Dit helpen bestaat voornamelijk uit het verkrijgen van een item of opbouwen van een object. Hoewel de bekende LEGO humor bewaard is gebleven ontkom je er niet aan dat de verveling na enige tijd toeslaat. Je bent voortdurend hetzelfde aan het doen en als je eenmaal de helft van de gouden stenen binnen hebt gehaald is het nog maar de vraag of je zin hebt om dit proces te blijven herhalen. De wisselende, kubusvormige spelwerelden en de inmenging van ridders, piraten en LEGO City doen de game zeker goed, wel is het jammer dat LEGO series als Technic en Friends ontbreken. Met name voor vrouwelijke gamers zou dit laatste van toegevoegde waarde zijn geweest.
Door het brede scala aan mogelijkheden krijg je als speler wel steeds de vrijheid om je eigen weg te bepalen. Een hooggelegen locatie kun je bereiken door er een berg onder te bouwen of in een vliegtuig te stappen en de weg naar een laaggelegen doel graaf je gewoon uit de grond. Hoe meer je in de game ontdekt en hoe meer karakters je helpt, hoe meer diverse mogelijkheden je hebt om opdrachten te voltooien. Helaas komt de game niet zonder technische problemen. De camerastandpunten in kleine ruimtes geven geen goed overzicht, de framerate neemt op momenten een flinke duik en de pop-in is soms dermate erg dat je eerst tegen een onzichtbare muur staat alvorens het object in beeld komt. Er waren ook momenten waarop ik een quest niet kon voltooien omdat een benodigd karakter of object weigerde te verschijnen, problemen die enkel verholpen werden na een reboot.
LEGO Worlds is dan ook geen perfecte game. Als pure bouwsimulatie weet het zeker plezier te geven, vooral als je het spel online of lokaal in coöp speelt. Je dient dit wel met vrienden te doen, online is er namelijk geen matchmaking die je aan een vreemde koppelt. De weg naar de volledige openbaring als bouwer is er wel een die voor sommigen te lang kan zijn. De verplichting om eerst honderd gouden stenen te halen is niet zozeer het probleem, de herhalende quests zijn dit wel. Wanneer je hier doorheen kunt kijken staat er de grootste LEGO titel voor je klaar in termen van mogelijkheden, zelfs na vele uren gameplay blijf je nog altijd nieuwe bouwmogelijkheden ontdekken. Vanaf een lege plaat kun je de wereld vormgeven, denk aan het terrein, diens gebouwen en de vele andere objecten, en zelf de kleuren bepalen. Dit bouwen verloopt erg makkelijk, hoewel een steeds groter wordende catalogus soms wat onoverzichtelijk is als je op zoek bent naar dat ene element. LEGO Worlds mag dan wel minder verhalend zijn dan andere titels, het weet je weer dat kleine jongetje (of meisje) te wanen dat niets meer nodig had dan een doos LEGO en kinderlijke fantasie. En dat voor een adviesprijs van nog geen dertig Euro!
|