Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Feature:

Dragon Shock Ultimate


Door Cor op 18-01-2017 om 14:46
Bron: Gamed

De Japanse hardwaremaker Dragon War heeft in het verleden meerdere controllers voor de PlayStation uitgebracht, allemaal met een naam die begint met Dragon Shock. Dit keer werpen wij een blik op een draadloze controller voor de PC, de Dragon Shock Ultimate. De toevoeging Ultimate klinkt als een vrij grote claim, en ik ben benieuwd of deze waargemaakt kan worden.

De Dragon Shock Ultimate komt in een oranje verpakking met kijkvenster zodat je de controller meteen kunt zien. Op de zijkant wordt een lijst features verkondigd die deels droog (“Battery type: Lithium-ion”) en deels superlatief is (“Highly sensitive motion control system senses your every move”). Dat laatste klinkt veelbelovend, want met die bewoording lijkt het erop dat er een Sixaxis-achtige sensor in de controller zit. Helaas, dat blijkt niet het geval te zijn. Ik denk dat deze tekst gekopieerd is van een eerdere Dragon Shock controller voor de PlayStation 4. De Dragon Shock Ultimate is echter gebaseerd op de Xbox 360-controller. Ik zal hem dan ook hier en daar vergelijken met het origineel.


Wanneer we de verpakking openen vinden we de controller, een standaard micro USB-kabel om de ingebouwde 600 mAh-accu op te laden, een driver-CD’tje, en een USB-dongle om de controller aan de pc te verbinden. De meegeleverde instructies zijn karig. De enige informatie staat aan de binnenkant van de flap, in de vorm van een overzicht van knoppen en een beschrijving hoe te wisselen tussen DirectInput en XInput mode.


Later meer over die technische details, maar eerst wat over de controller zelf. Deze is matzwart, met oranje accenten op de pookjes en de schouderknoppen. De verpakking belooft ‘glowing joysticks’, maar in de praktijk betekent dit dat je een weinig merkbare schemerige gloed bij de linker analog stick ziet. Het materiaal van de controller is iets zachter dan dat van een Xbox-controller, en de handgrepen geven wat extra grip door een fijn patroon van puntjes. Hij ligt hierdoor vrij lekker in de hand. Met z’n 198 gram is de controller vrij licht, en hij lijkt iets kleiner van stuk te zijn dan de Xbox-controller; ik merk bij het gebruik van de triggers dat ik mijn vingers er iets verder omheen gevouwd heb dan ik gewend ben. Voor mij is dat geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat het minder geschikt is voor mensen met grote handen.

De linker analoge stick en de D-pad zijn geplaatst zoals op een PlayStation-controller. Afgezien daarvan zijn alle knoppen precies gelijk met een 360-controller. Wanneer je de Dragon Shock op Windows aansluit wordt hij automatisch herkend als een Xbox 360-controller, en hij gebruikt dan ook de standaard controllerdrivers van Windows. Dat zou moeten betekenen dat alles meteen goed werkt, maar ik liep op dit punt al meteen tegen een probleem aan. Windows kende controllernummer 1 toe aan de Dragon Shock, terwijl dit nummer ook al toegekend was aan mijn ingeplugde 360-controller. Het is me onduidelijk of dit door Windows of door Dragon War kwam, maar uiteindelijk moest ik mijn 360-controller uitpluggen om te zorgen dat games goed met de Dragon Shock overweg konden.


Eenmaal ingame leek op het eerste gezicht alles naar behoren te werken. De knoppen voelen bij het indrukken solide aan, en de D-pad werkt prettiger dan die van de Xbox 360-controller. De LS- en RS-knoppen hebben een relatief luide klik, maar bedienen verder prima. Toch had ik wat moeite om mijn personage net zo strak te laten bewegen als met m’n gebruikelijke controller. Vooral fijne aanpassingen komen niet altijd goed door. Stel bijvoorbeeld dat ik recht naar voren loop en langzaam het pookje naar links draai. Ik zou een vloeiende draai verwachten, maar in plaats daarvan verandert de richting na een poosje abrupt.

Bij het bekijken van de ruwe output van de controller wordt het probleem meteen duidelijk. Wanneer je het pookje van een Xbox 360-controller beweegt van het midden tot de rand registreert Windows een vloeiend verloop van 0 tot 100%. Dit is ook precies wat een game verwacht. Met de Dragon Shock is het verloop anders. In sommige richtingen moet je het pookje een eindje bewegen voordat hij een waarde boven de 0% aangeeft. Tegelijkertijd komt het ook voor dat de controller al 100% aangeeft terwijl je het pookje nog verder naar de rand kan duwen. Simpeler gezegd: er zijn bepaalde posities waarin je het pookje beweegt en er niets aan de game wordt doorgegeven, en er dus ook niets gebeurt. Het is een beetje afhankelijk van de game hoeveel dit precies uitmaakt, maar een erg precieze besturing wordt hierdoor onmogelijk gemaakt. Het uitvoeren van een kalibratie in Windows verandert niets aan deze dode gebieden, en het probleem lijkt dan ook niet op te lossen. Het is wat onduidelijk of dit een hardwareprobleem is, of een softwareprobleem dat eventueel met een update op te lossen zou zijn.


Om nog even terug te komen op de technische kant van XInput en DirectInput: XInput is de hedendaagse standaard waarmee PC-games met controllers kunnen praten. Het wordt sinds ongeveer 2006 in alle nieuwe releases gebruikt. XInput is de opvolger van de oude standaard, DirectInput. Een van de belangrijkste voordelen is dat het met XInput veel makkelijker is om een controller in te pluggen en meteen te spelen. Games van voor 2006 ondersteunen echter enkel DirectInput.

Wanneer je de Guide button van de Dragon Shock Ultimate 5 seconden indrukt wisselt hij naar de DirectInput-modus. Windows herkent hem dan niet meer als een Xbox 360-controller, maar als een ander type USB-controller. De driver-CD is meegeleverd zodat Windows deze alternatieve modus kan herkennen. Het lijkt er echter op dat deze modus absoluut niet getest is. In de DirectInput-modus is de linker analog stick niet meer analoog, en wanneer ik de rechter analog stick een kant op beweeg wordt dat hetzelfde geregistreerd als het indrukken van een van de face buttons. Er is een configuratieprogramma voor de DirectInput-modus, maar deze stelt je enkel in staat om functies te testen, niet om aan te passen. De modus is dus nagenoeg onbruikbaar.

Ik duw de rechterstick hier naar links, maar de computer denkt dat ik knop 4 indruk
Ik duw de rechterstick hier naar links, maar de computer denkt dat ik knop 4 indruk

De DirectInput-modus lijkt iets dat op het laatste moment is toegevoegd. Daarbij is het ook grotendeels onnodig, om de simpele reden dat XInput al backwards compatible is met DirectInput. Met andere woorden: een XInput-controller kan een DirectInput-game spelen. Wel is het zo dat de ondersteuning van Microsoft niet perfect is (het grootste probleem is het gebrek aan een deadzone). Een goed uitgewerkte DirectInput-modus had een meerwaarde kunnen hebben voor mensen die graag oude games willen spelen, maar dat is bij deze controller niet het geval. Tenzij je enkel gebruik wil maken van de D-pad en de face buttons.

De Dragon Shock Ultimate is een mooie controller om te zien en fijn om vast te houden. De gebruikte materialen en knoppen voelen prettig aan, en de prijs van rond de €40,- is niet hoog voor een draadloze controller. Helaas staan de niet goed werkende analog sticks een precieze besturing in de weg. Je kan hier tot op bepaalde hoogte best aan wennen, maar het maakt het onmogelijk om een game te spelen met de precisie zoals hij bedoeld is.


14:53  Sniper Ghost Warrior 3 krijgt open bèta
14:37  WWE 2K17 Future Stars Pack nu beschikbaar
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Dragon Shock Ultimate
Type:
Hardware
Releasedatum:
TBA
Ontwikkelaar:
Dragon War
Uitgever:
Dragon War
Media:





Meer media